Velká jarní cyklojízda 2015 – Vyjádření OSBID, z.s.

Dne 16. 4. 2015 se pod taktovkou sdružení Auto*Mat odehrála další pražská cyklojízda. Pro její fatální následky hned v několika rovinách ji nemůže spolek OSBID, zasazující se již řadu let o svobodu individuální dopravy v České republice, neokomentovat.

Ač jsme očekávali chaos a ochromení pražské dopravy známé z předešlých ročníků, letos byla naše očekávání mírou nezvládnutí celé akce značně překonána. Pomineme-li organizační fiasko v podobě nepořádku v místě startu i podél trasy cyklojízdy a porušení celé řady příslibů, jejichž dodržením magistrát hlavního města samotné svolání akce podmínil, stejně jako dohru celé akce, kdy se nočními Holešovicemi po chodnících projížděly skupinky neosvětlených podnapilých cyklistů, jsou zde nejméně dvě selhání organizátorů neomluvitelná a OSBID se hodlá zasadit o to, aby se již nemohla opakovat:

1) Praha zažila totální dopravní kolaps. Podle našeho pozorování se každé místo na trase cyklojízdy zcela zastavilo na 40 až 80 minut, než loudavá kolona cyklistů daným místem projela. Ačkoli se organizátoři akce (sdružení Auto*Mat) zaříkávali oslavou cyklistiky ve městě, nelze se než domnívat, že si vybrali právě dopravní špičku v pracovní den s cílem znepříjemnit den uživatelům automobilové dopravy v hlavním městě, proti níž se dlouhodobě vymezují při každé příležitosti. Neméně skandální však je, že jim takto zvolený termín ochromení klíčových silničních uzlů příslušná úřední místa schválila a Prahu tak efektivně paralyzovala.

2) Tunel Blanka, který byl organizátorům cyklojízdy pro tuto akci svěřen do užívání, pořadatelé absolutně nezvládli. Došlo v něm k celé řadě nehod a zranění, účastníci akce nedbali ryze formálně sdělených pokynů pořadatelů a, stejně jako na zbytku trasy cyklojízdy, jezdili přinejmenším neurvale a bezohledně vůči ostatní dopravě ve městě a často i vůči svým spolujedoucím kolegům na kolech.

OSBID se po této akci jal zasadit o ukončení Auto*Matem svolávaných cyklojízd ve stávající podobě, kdy akce nejen obtěžuje, ale i zcela reálně ohrožuje násobně větší počet obyvatel hlavního města pro zábavu zanedbatelné skupiny jedinců radujících se, například na facebookové stránce sdružení Auto*Mat, z omezování svobod ostatních, především potom motoristů.

Zároveň tímto apelujeme na pořadatele akce, kteří obdrželi hromadu kritiky i z řad vlastních účastníků akce, aby se skutečně snažili zasloužit o implementaci cyklodopravy do stávající situace, ne o rozevírání nůžek mezi uživateli jednotlivých dopravních prostředků nátlakovými akcemi, které vedou jen k vzájemné nevraživosti a netoleranci. Zda však naše výzva dopadne na úrodnou půdu lze usuzovat z absence sebekritiky organizátorů letošní cyklojízdy, kteří již nyní do médií vypráví o plánech uzavřít v budoucnu magistrálu na celý den pro kratochvíle cyklistů a milovníků kolečkových bruslí. Soudnost ani zodpovědnost podle všeho nejsou jejich silnými stránkami.

OSBID, z.s. (Občané za svobodnou a bezpečnou individuální dopravu – www.osbid.cz)

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků