Ve světě F1 padl rozsudek: Lotus je nadále Lotus

Dlouho jsme čekali na rozsudek v kauze Lotus. V ní malajsijský podnikatel Tony Fernandes a provozovatel týmu F1 (vloni pod názvem Lotus Racing, letos Team Lotus – což je, pozor, velký rozdíl!) nárokoval ztráty v důsledku porušení licenční dohody s firmou Group Lotus (druhou stranou sporu), která si zase nárokuje práva na exkluzivní používání jména Lotus. Po vynesení rozsudku obě strany tvrdí, že vyhrály. A protože to tak u soudů většinou nebývá, pokusíme se odlišit vítěze od poraženého.

Je rozhodnuto.

A obě strany sporu šíří do světa své štěstí o tom, jak jsou s rozsudkem spokojeny. Jedna se odvolala. To samo o sobě napovídá, která strana je s výsledkem opravdu spokojena, a která to jen předstírá. Jak se vůbec tento spor zrodil a jak to, že proti sobě ve stejném roce závodí stáje jakoby stejného jména, ‚Team Lotus‘ a ‚Lotus Renault GP‘, jsme již podrobně rozebrali. Ale zjednodušeně: dědictví Colina Chapmana spojené s formulí 1, Team Lotus, doputovalo přes Davida Hunta do rukou Tonyho Fernandese. Ten do sezony 2010 vstoupil v partnerství s firmou Proton, vlastníkem skupiny Lotus. Proton získal dědictví spojené s Lotus Engineering a Lotus Cars. Byla dohodnuta licenční spolupráce s Tonym Fernandesem na pět let, a chvíli na to vstoupil do Group Lotus pod Protonem Dany Bahar, jakýsi Luca di Montezemolo Ferrari nebo Ron Dennis McLarenu.

Danymu Baharovi se nelíbilo, že by musel dalších pět let trpět soka v podobě schopného podnikatele Tonyho Fernandese, a tak mu ještě v prvním roce vypověděl licenční smlouvu. Fernandes totiž porušil dohodu, protože si nenechal Protonem schválit výrobu a prodej reklamních předmětů. Bahar také začal tvrdit, že jedině Group Lotus pod Protonem má nárok na používání jména ‚Lotus‘ a začal se u soudu dožadovat zákazu Fernandesova ‚Teamu Lotus‘, pro který závodí Heikki Kovalainen a Jarno Trulli. A v neposlední řadě: aby využil silné platformy v podobě F1, dohodl se s Genii Capital a týmu Roberta Kubici, Nicka Heidfelda a Vitalije Petrova dal jméno ‚Lotus Renault GP‘. Měl se přejmenovat na ‚Lotus‘ hned poté, jakmile by Dany Bahar soud vyhrál, aby jej využil pro propagaci
silničních a sportovních vozů Lotus. Tony Fernandes dostal strach. Letos jeho Team Lotus neprodává reklamní předměty a koupil firmu Caterham Cars, která se zabývá výrobou lehčích sportovních vozů. To proto, aby si Fernandes zajistil byznys, který bude jeho tým F1 propagovat, stejně jako Group Lotus.

Rozsudek a jeho odůvodnění

Je snad ještě složitější než kauza samotná. Soudce Peter Smith a jeho tým vše popisují na svazku 180 normostran. Přesto se dají vypíchnout klíčové body. Zaprvé: Tony Fernandes si ponechá ‚Team Lotus‘, protože má na něj práva. Group Lotus nemůže Fernandesovi bránit ani ve využívání specificky tohoto jména, ani příslušného loga. Což byl hlavní Baharův cíl. Soud potvrdil, že Group Lotus (silniční auta) a Team Lotus (formule 1) od roku 1985 existovaly a fungovaly odděleně. Group Lotus nemá naopak na Team Lotus práva. Znamená to, že Bahar neuspěl ani s argumentem, podle kterého práva na Team Lotus zanikla tím, že značka nebyla léta aktivně využívána – tato část rozsudku je ale nejasná, protože současně tvrdí, že mezi lety 2003 a 2008 byla registrace jména zrušena a je tedy potřeba jej nárokovat znovu.

V každém případě nelze nemít radost z toho, že Fernandesovi zůstala možnost ve formuli 1 využívat značky Team Lotus, jakkoli by bylo partnerství s automobilkou Lotus daleko výhodnější. Je samozřejmě logické, aby tým formule 1 s názvem X propagoval automobilku s názvem X a ne s názvem Y. Na tom ale netratí Fernandes, nýbrž Dany Bahar a jeho Group Lotus. Soud nicméně uznal, že Group Lotus měla právo na vypovězení licenční smlouvy, protože Fernandes porušil její podmínky, neboť s Group Lotus nekonzultoval návrh a distribuci reklamních předmětů.

Zmatek trvá

Pravda, trochu matoucí je rozhodnutí soudu, podle kterého má Group Lotus práva na využívání jména ‚Lotus‘ (ne ‚Team Lotus‘) ve formuli 1, stejně jako na klasické černozlaté zabarvení. S ohledem na výše řečené je ale potřeba Danymu Baharovi přiznat jedno: rozsudek garantuje Fernandesovi právo na jméno‚ Team Lotus‘ a Protonu na jméno ‚Lotus‘, ačkoli stejný rozsudek tvrdí, že registrace značky ‚Team Lotus‘ byla zrušena kvůli tomu, že nebyla aktivně využívána. „Group Lotus se obává, že tato část rozsudku je zmatečná.“

To tedy opravdu je! Ale v praxi to znamená docela zajímavou situaci: Tony Fernandes může svou stáj pojmenovat ‚Team Lotus‘, ale auto (v kolonce výrobce podvozku) nemůže být jméno Lotus – byť toto sám Fernandes popírá. Proton může svůj podvozek (a třeba i motor) pojmenovat Lotus, ale tým F1 se nesmí jmenovat Lotus. A tak Protonu a Danymu Baharovi nezbývá nic jiného, než se proti rozhodnutí soudu odvolat. Oficiálně tvrdí, že je to proto, aby situace kolem značky Lotus ve formuli 1 byla jednou pro vždy vyjasněna. Do té doby je Lotus stále Lotusem. I ten druhý.

Více na F1Sport

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Renault Fluence 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 119 269 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Laguna 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 152 905 km
Cena: 135 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 139 720 km
Cena: 133 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků