Vauxhall VXR8: 431 koní a nejnižší spotřeba

Výkonný sedan Vauxhall VXR8 zvítězil v britské soutěži Fleet World MPG Marathon. Vidíte, jde to i bez hybridů.

Nejrůznějších závodů o co nejdelší kilometrový nájezd na jednu nádrž nebo o minimální spotřebu paliva na měřeném úseku je v poslední době čím dál tím více, navíc se množí rekordní jízdy individuálních posádek. Není divu, světu vládne fenomén redukce spotřeby paliva, a soutěže podobného ražení mají v praxi prokázat platnost chiméry „nafťáků“ a dalších alternativ klasickým zážehovým motorům.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vauxhall VXR8

Na prvních místech podobných jízd se tak z pochopitelných důvodů objevují především automobily s naftovými, hybridními nebo elektrickými pohonnými soustavami. V celkovém důsledku ale nakonec dokazují pouze letitou moudrost o tom, že „buď chcete jezdit, nebo se svézt“. A co kdybychom vám nyní řekli, že v soutěži hospodárnosti zvítězila osmiválcová bestie s výkonem 431 koní (317 kW)? Není to utopie, ale skutečnost.

Vauxhall VXR8 (jde vlastně jen o přejmenovaný australský model Holden HSV) pod svojí přední kapotou skrývá podélně uložený vidlicový osmiválec GM LS3 s objemem 6,2 l, výkonem 431 koní (317 kW) a točivým momentem 550 Nm. Nejvyššího ocenění se v dané kategorii britského závodu Fleet World MPG Marathon totiž nedočkal automobil s absolutně nejnižší spotřebou paliva, ale ten, jemuž se podaří nejvýrazněji srazit skutečnou spotřebu pod úroveň udávanou výrobcem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Posádku Vauxhallu VXR8 tvořili editor magazínu Top Gear Online Chris Mooney a specialista Vauxhallu na ekonomickou jízdu Andrew Duerden. Za volantem seděl Mooney a během jízdy se mu podařilo dosáhnout průměrné spotřeby 8,79 l/100 km, což je o poznání méně než výrobcem deklarovaných 13,4 l/100 km. A co tento výsledek dokazuje?

Vozy s velkými konvenčními motory a značnou výkonovou rezervou (kterou oceníte častěji, než jste si ochotni připustit) při běžném provozu nebývají zdaleka tak žíznivé a životní prostředí ničící, jak se o nich říká. Zvláště pak, pokud za jejich volanty sedí rozumní řidiči, kteří opravdu vědí, jak se jezdí. A nedělejme si iluze, i ti „opravdu ostří“ řidiči vesměs jezdí „opravdu ostře“ jen málokdy… 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků