V Solihullu vyroben poslední Land Rover Defender

V Solihullu vyroben poslední Land Rover Defender

Značka Land Rover dnes slaví 68 let a zároveň poslední den historie výroby jednoho z Defenderů, který byl vyroben ve výrobním závodě v Solihullu. Více než 700 současných i bývalých zaměstnanců, kteří se podíleli na výrobě Land Rover Series a Defenderu, mělo možnost vidět a řídit některé z nejvýznamnějších modelů celé historie této ikony. Mezi nimi i předvýrobní sérii Huey nebo poslední vůz, který sjel z výrobní linky, a to LR Defender 90 Heritage Soft Top.

Značka Land Rover zároveň představila nový program Heritage Restoration, který bude využívat prostory stávající výrobní linky v Solihullu. Tým inženýrů, včetně některých zaměstnanců specializovaných na Defender, bude dohlížet na renovaci několika modelů Land Rover Series, které pochází z celého světa. První vozy se dostanou do prodeje v červenci 2016.

„Dnes slavíme to, co generace žen a mužů vyráběli od doby, kdy byl Land Rover nakreslen do písku. Land Rover Series, nyní Defender, je původ našeho legendárního všestranného vozidla, které udělalo ze světa lepší místo, ačkoli jsme se mnohdy museli potýkat s těmi nejextrémnějšími podmínkami. Defender bude mít vždy speciální místo v srdcích nás i našich zaměstnanců, ale to není konec. Máme slavnou minulost a nádhernou budoucnost, na kterou se můžeme těšit,“ řekl Dr Ralf Speth, CEO Jaguar Land Rover.

„Je to zvláštní den oslav pro Jaguar Land Rover. Všichni máme osobní vzpomínky na Defender. Je to automobilová ikona a je velmi oblíbený po celém světě. V posledních 68 letech se svět dramaticky změnil, ale toto vozidlo zůstalo pořád stejné. Má něco, co jiné vozy nemají. Poslední model odráží jednoduchost, poctivost a kouzlo celého dědictví Land Rover Series. Vytvoření Defenderu zítřka je sen každého inženýra nebo designéra, jde o další kapitolu, na kterou se těšíme,“ dodal Nick Rogers, Group Engineering Director Jaguar Land Rover

Na oslavě Defenderu v Solihullu se objevilo více než 25 unikátních vozidel z historie Land Roveru, kolem kterých projel poslední výrobený Defender. Tento vůz má originální část, která byla používána pro modely Soft Top od roku 1948 – hák na uchycení plachty. Vůz bude umístěn do sbírky Jaguar Land Roveru.

Zajímavou novinkou, kterou pro své fanoušky Jaguar Land Rover připravil, je online platforma ´Defender Journeys´, kam může každý nahrát své cesty a zážitky s modely Series nebo Defenderem. Jde o digitální album, kde chce značka Land Rover shromáždit nejrůznější dobrodružství, která si mohou všichni fanoušci prohlížet a sdílet.

Od roku 1948 do 2016

Od roku 1948 bylo v Solihullu vyrobeno více než dva miliony modelů Series a Defenderů. To, co začalo jako linka v písku, se stalo jedním z nejznámějších vozů s pohonem všech kol. Vůz získal mnoho ocenění jako nejvšestrannější vozidlo na zemi a dovezl své majitele do míst, do kterých by je jiné vozidlo nedovezlo.

V roce 1948 se do výroby dostal model Series I. Poválečná Británie se potýkala s velkým nedostatkem oceli, ačkoliv země měla velké výrobní kapacity. Inspirace přišla od bratrů Spencera a Maurice Wilksových. Ti pomohli během třicátých let společnosti Rover dostat se zpět k zisku. Navrhli totiž Land Rover jako vůz s využitím pro zemědělství a farmaření.

Změny následovaly v roce 1958, kdy vůz Series II přinesl nový design a motory včetně vznětových, které se využívaly až do poloviny osmdesátých let minulého století. Do roku 1966 se prodalo více než půl milionu vozů, přičemž roční produkce dosáhla vrcholu v roce 1971 s 56 000 jednotkami. Během sedmdesátých let se prodávala řada Series III stejně dobře jako její předchůdce.

Vozidlo získalo v roce 1990 nové jméno – Defender. Předtím byl vůz označován pouze podle délky rozvoru a série. Od této doby byla také v portfoliu řada Range Rover a nově Discovery.

Půvab Land Roveru vycházel mimo jiné také z bezpočtu variant, které byly vytvořeny mimo základní platformu včetně různorodých hasičských vozů, armádních vozů Forward Control 101, sběračů třešní a dokonce obojživelného vozu schopného plout na vodě. Během bohaté historie bylo vozidlo využito jak zemědělci, slavnými objeviteli, tak vládci.

Pro mnoho vlastníků Defenderu stejně jako pro některé zaměstnance výrobní linky v Solihullu se vůz stal součástí rodiny.

Tim Bickerton, kterému je dnes 55 let, zde začínal jako učeň. Z toho 40 let pracuje jako servisní technik Land Roveru a šel tak ve šlépějích svého dědečka Charlieho a otce Petera. Ti zde pracovali 35 a 30 let na stejné lince a postupně se stali mistry. Tima pak následovala jeho dcera Jade, které je 25 let, a pracovala v oddělení logistiky a materiálu pro Defender. Nyní nastoupila do jiného oddělení v rámci JLR. V loňském roce se Timův syn Scott stal již pátým členem, který pracuje právě na Defenderu.

„Jsem nesmírně hrdý na naši rodinnou tradici, kdy tolik mých příbuzných pracuje na tomto pozoruhodném vozidle. Defender se stal doslova součástí naší rodiny. Kvůli tomuto vozu se každý vrátí k Land Roveru. Možná se jeví jako tažný kůň, ale my si myslíme, že je to plnokrevník,” řekl Tim.

„Defender je speciální vozidlo, které je ručně sestrojeno. Potřebujete mít zručnost a švih a to trvá celé měsíce. Je to o tom dělat práci rychle a jde o kombinaci několika dovedností. Vyrábět Defender je jako být součástí velké rodiny,“ řekl další veterán David Smith, kterému je 56 let a 37 let pracuje na výrobní lince Defenderu. David se přemístí do výroby Jaguaru XE. Bývalý řezník nastoupil do Land Roveru jako dvacetiletý, protože měl tehdy dvojnásobnou mzdu £ 80 za týden a značka Land Rover mu dala práci s dlouhodobými vyhlídkami.

Jaguar Land Rover Heritage Restoration

Program Jaguar Land Rover Heritage Restoration umožní, aby Land Rover Series a Defender nadále zůstaly v Solihullu. Tým dvanácti odborníků, kdy deset z nich přichází ze současné výrobní linky Defenderu, povede projekt, který bude začínat s obnovou a prodejem modelů Land Rover Series. Tým má dohromady více než 172 let zkušeností ve výrobě Defenderu nebo modelů Land Roveru. Tony Martin, jeden ze zaměstnanců, kteří se přemístí do tohoto programu, bude následovat stopy svého dědečka a otce. Ve skutečnosti tak bude restaurovat vozidla, která jeho dědeček pomáhal vyrábět.

„Program Land Rover Heritage bude nabízet vozy, služby, díly a zážitky pro všechny majitele a fanoušky po celém světě. Naše nová služba a prodej odborně restaurovaných vozidel Series I je jen začátek ujištění v tom, že klasické Land Rovery nejsou jen součástí naší minulosti, ale také naší budoucnosti,“ dodal Tim Hanning Jaguar Land Rover Heritage Director.

Defender Journeys – digitální album

Značka Land Rover spouští novou online platformu ´Defender Journeys´. Moderní online centrum umožňuje majitelům a fanouškům sdílet data o svých cestách s Land Rover Series nebo Defenderem. Cílem je vytvořit a uchovat online mapu těch nejlepších cest a vzpomínek na ikonu s pohonem všech kol pro budoucí generace.

Uzavření výrobní linky v Solihullu s sebou přináší také konec výstavy Land Rover Celebration Line, přestože ta zůstane i nadále naživu. Linka z roku 1948 přilákala více než 10 000 návštěvníků za posledních 12 měsíců a mapuje život Land Roveru Defenderu od svých počátků v roce 1948 do současnosti.

Fanoušci si mohou celou výrobu Defenderu (včetně linky z roku 1948) prohlédnout online prostřednictvím 360 ° prohlídky na http://defendertour.landrover.com.

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud