V roce 2035 by se mohlo ročně prodat už přes 20 milionů aut s autopilotem

48 komentářů

Reader
13. června • 8:43

V té době budu pravděpodobně čerstvě pod drnem. Díky Bohu. :-P

Nyte
13. června • 8:32

Připomnělo mi to takový ten vtípek..."Skvělá zpráva pro všechny nadšence do autonomního řízení, autonomní vozy již dávno jezdí. Říká se jim taxi."

Adolf
11. června • 23:40

2035 budeme jezdit na velbloudech:-D

krtek529
11. června • 22:04

Celkem dobý nápad ale má pár háčku :
1 cena
pokud je budou prodávat za rozumnou cenu pro každého tak bych dal zelenou ale nebude pak v autě nuda ?
2 jízdní vlastnosti
určitě budou perfektní ale co když si budu chtít jet podle sebe dovolí mě to auto ?
3 nuda
vždyť se v tom autě budu nudit ? Co v autě budu dělat?
I když jsem velice skeptický tak se mi to zamlouvá . Aspoň UŽ ŘIDIČI NEDOSTANOU POKUTY ZA RICHLOU JÍZDU PROTOŽE BUDE AUTO OVLÁDAT POČÍTAČ. to bude ale zabava !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :):(

mpolan
12. června • 9:04

Proč nuda? Lidé budou mít nožnost v tom autě třeba spát, číst si, připravovat si podklady pro schůzku či práci, vzdělávat se... V MPV klidně i cvičit, když na to přijde. :-D Jo, že většina už ani neví, co to je, protože vrcholem jejich mozkové aktivity je TV Nova a jejich seriály, už není chyba aut.

Míra
13. června • 11:14

To přece můžou spolujezdci už dnes a dělá to někdo? Nikdo. Osobní auto a provoz kolem prostě nejsou vhodné na nějaké aktivity. Maximálně tak dát si něco k jídlu, to je asi jediná možnost jak využít ten jinak nevyužitý čas v autě a rychlý prodej jídla do auta nejspíš zažije rozkvět. Člověk jídlem v autě vlastně trochu času ušetří (ovšem za cenu zničení stravovacích návyků a vidiny budoucích zdravotních potíží). Ale to je taky jen na chvíli, zbytek času je jen tupé zírání z okénka a pokec s ostatnímu v autě. Pár lidí si troufne i občas dát malého šlofíka (ale to jen když se jede dál a ráno či večer), což si za volantem nikdo netroufne ani když auto pojede úplně samo (to by musela být doprava zcela automatizovaná a s vyloučením lidského činitele, což naštěstí hned tak nebude). To je asi tak maximum toho, co lze dělat za jízdy. Navíc mnoha lidem například čtení v autě za jízdy nedělá dobře. Mozek dostává od těla signály o rychlém a prudkém pohybu, ale oči strnule sledují papír, což mozek zmate a vyvolává nepříjemné pocity. A ten chaos a zmatek kolem auta... ne, auto se fakt pro duševní aktivitu nehodí.

mpolan
13. června • 15:43

Ty jsi zjevně autofanoušek a řídíš rád, ale pro lidi, kteří v autě tráví třeba 15 hodin týdně je to už nutné zlo a budou rádi, když si od řízení odpočinou. Já kolikrát někam musím jet přednášet nebo školit, podklady si upravuji ještě cestou. Hodilo by se mi jet autem, abych nemusel jezdit den dopředu, takhle... bohužel.

Míra
14. června • 12:40

Ano, odpočívat od řízení můžou, proto to samořízení vzniká - aby se ulehčilo řidiči. Ale odpočívat je něco naprosto jiného, než něco aktivně dělat.
Schválně se rozhlédni kolem, kolik spolujezdců v autě uvidíš něco dělat. Nikoho. Snad tak jednoho ze sta. A druhá věc - fakt by sis za volantem troufnul odevzdat svůj život automatu a třeba něco číst?
A upřímně - jestli ty řídíš a za jízdy si upravuješ pracovní podklady, tak to nedělej. Nestojí to za to.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
mpolan
14. června • 14:46

Stejně upřímně - jestli řídíš tak, jak čteš, radši odevzdej řidičák a jezdi jen vlakem.

Míra
14. června • 15:14

Jo, už chápu - jedeš den předem jinak než autem.
A fakt bys měl nervy na to pracovat za volantem? Dokázal by ses na práci soustředit? Kolem tebe sviští jedno auto za druhým a ty si budeš v klidu připravovat materiály?

mpolan
14. června • 18:46

KDyž dostanu auto s řidičem, tak to dělám běžně. Sám řídit nesmím, nemám příslušná povolení. A pak vlastně ta auta okolo ani nevnímám.

Míra
14. června • 19:19

Tak to jsi vyjímka, onen jeden ze sta.
No a zkus si představit, že by tvůj řidič zapnul autopilota a třeba si dal šlofíka. Kolem vás by svištěla auta a kamiony a tvoje auto by "nikdo" neřídil. Jde ti taková představa?

mpolan
15. června • 10:38

Jasně. Jenže tobě ne, protože ty uvažuješ s izolovaným autonomním autem v dnešním blázinci, zatímco já v realitě popisované doby, kdy to bude běžný vůz a unikátem bude spíš vlastní řízení. Pokud bude vůbec povoleno...
Mimochodem, těch lidí, kteří pracují ve služebních autech, když je někdo veze, jsou spousty.

Míra
13. června • 11:25

Vlastně jsem na jednu aktivitu zapomněl - dnes tolik oblíbené a rozšířené šudlání mobilů. Jen si nejsem jistý, jestli se to dá nazvat aktivitou. Je to taková pasivní aktivita.
Ale ono to časově zapadá - masovější rozšíření samořídících aut (průkopnicí těchto dopravních prostředků byla baba Jaga v Mrazíkovi - sáňky samochodky, samy jedou, samy řídí :-) ) přijde v době, kdy dospěje dnešní náctiletá mobilová generace, takže problémy s nudou v autě nikdo mít nebude, ani nebude nikomu chybět že neřídí, ale jen se nechává vézt.
My dnes jsme zvyklí všechny činnosti provádět ručně a o všem se aktivně a individuálně rozhodovat, dává nám to pocit svobody a volnosti. Oni budou jen pasivní spotřebitelé, což se týká i aut.

k22
11. června • 12:37

Dnes jsem už několi aut s autopilotem (asi ) potkal. bylo to jen tak tak...B-]

Robin
11. června • 13:51

.. tak ten byl "dobrej" B-]

Jkh-/-/d7sdJcg&
11. června • 2:30

Nejak mi neni jasne, proc jsou automobilovi novinari z autonomniho rizeni tak per plex a predhaneji se v tom, kdo prinese fantastictejsi zpravu na toto tema.Myslim, ze nastane doba, kdy autonomnim rizenim bude povinne vybavene kazde auto, zatimco manualni soferovani bude zakazane. Autonomni auta ovsem udelaji z jizdy asi takovy zazitek, jako je jizda vytahem: Rychle a bez problemu dorazite presne tam, kam chcete. Jizde jako takove nebude uz nikdo venovat pozornost, k tomu uz nebude sebemensi duvod. Obavam se, ze to bude konec automobilismu jako objektu volnocasovehe aktivity, ci predmetu laickych rozhovoru a rozepri atd.Automobilovi novinari nadsene pisici o teto (zrejme neodvratne) budoucnosti mi prijdou jako odsouzenec na smrt radujici se z toho, ze jiz prichazi kat.

jehoVista
14. června • 12:50

"Obavam se, ze to bude konec automobilismu jako objektu volnocasovehe aktivity, ci predmetu laickych rozhovoru a rozepri"Ja se toho neobavam. Ja se na to treba tesim. Pro me je auto jen zpusob prepravy z jednoho mista na jine. Ze jsem pritom ohrozovan lidmi, kteri to berou jako sport a ze silnice si delaji zavodni drahu, mi na pohode nepridava.

Míra
14. června • 13:21

A jsi si jistý, že absolutní odevzdání tvého života automatu ti dodá klidu víc?
Protože dokud nebude doprava 100% automatizovaná s vyloučením lidského činitele a bude možnost převzít řízení, tak stále budeš někým ohrožován.
No a jakmile 100 % řízení převezmou automaty, tak zase nebudeš mít žádnou šanci něco ovlivnit v případě selhání, nehody a podobně, budeš moct jen sledovat že se někam řítíš (či někdo na tebe) a nebudeš s tím moct nic dělat Jen čekat. Budeš jen balík nesvéprávného masa. Je to sice skoro stejné, jako dnes v letadle či MHD, ale osobák je přece jen mnohem zranitelnější.

jehoVista
14. června • 16:20

Ja jsem reagoval na ten aspekt "volnocasove aktivity". Cim min bude na silnici magoru, kteri jezdi pro zabavu, tim lip. Zrovna vcera jsem zase na dalnici zachranil zivot jednomu magorovi na motorce.

Míra
14. června • 17:07

Já rozumím.
Obecně mám dojem, že poslední dobou nějak podivně roste nevraživost a vzájemná nesnášenlivost mezi lidmi. Nevím proč ani čím to je, ale nadáváme všichni na všechny a na všechno, vzájemně se napadáme, lezeme si na nervy a nikdo nehodlá druhému sebemíň ustoupit, nebo vyjít vstříc.
Někde jsem četl, že dle měření se v poslední době rychle zvyšuje frekvence, na které kmitá celá Zeměkoule, a to právě že má na nás neblahý vliv. Tisíce let se vyvíjíme v nějakém prostředí, to se teď změnilo, nejsme na to přizpůsobení a naše nervové soustavy nemohou pracovat správně a jsme podráždění.
Můj názor je ten, že jsme jako lidstvo zřejmě množstevně překročili nějakou nám zatím neznámou hranici. Možná že máme nějaké skryté teritoriální instinkty z dob, kdy k přežití bylo nutné udržet si území o určité velikosti. Dnes už pocit soukromého území vytvořit téměř nelze (a na silnicích už vůbec ne), máme tím neustále pocit ohrožení a nutkání s každým bojovat.

Míra
14. června • 13:25

Jak se třeba takový automat zachová, když najednou najede na náledí?

dilema
11. června • 0:27

V té době by mohlo být ve zdejší části zeměkoule mnohem více důchodců, než nyní. Ti by možná nějaký vůz z autopilotem mohli preferovat, ale kdoví, jestli na něj budou mít? A je také otázka, zda tady v té době nebude převaha osob, které by místo aut volili raději přepravu třeba na velbloudech? ;-)

josephko
10. června • 23:50

O podobných predpovediach sa dá povedať s určitosťou len jedno: všetko dopadne inak. Aj tieto predpovede. Buď sa elektromobilov bude predávať oveľa viac alebo oveľa menej ako hovoria podobné odhady...

XiXao
10. června • 22:55

Po nástupu televize zanikne rozhlas, po nástupu domácího videa zanikne kino, po nástupu internetu zaniknou tištěné noviny atd. Podobných předpovědí už tu bylo. Buďte realista a ne fantasta. Lidi chtěji auta řídit a ne se převážet jako balíky. A bláboly o tom, že je to nevyhnutelné a že si to zákazník žádá? Jenom přání výrobců čehokoli, co se dá nacpat do auta.

Kuk Vykuk
11. června • 0:38

Moc věříte výplodům bulvárních plátků, který kůli každý ptákovině hned píšou poplašný zprávy o revolučních změnách, zabijácích starejch výrobků, válkách formátů apod hrůzách :-D Lidi dřív chtěli taky jenom telefonovat, ale teď hromadně šmudlaj telefony a děti čuměj na vytáčecí sluchátkovej telefon jako na zjevení a nechápou, proč se nedá šmudlat po monitoru počítače ;-)

Kuk Vykuk
11. června • 0:43

Jinými slovy v médiiích porád melou svoje bláboly zatímco skutečný revoluce probíhají kolem nás skoro nepovšimnuty.

Kuk Vykuk
10. června • 22:36

Naopak ubude 75% aut, protože lidi budou používat autonomní taxíky a zbytek bude mít auto formou sdílení a jen malé procento lidí bude mít auto jen pro sebe, hlavně na venkově a v malých aglomeracích. Automobilky, Uber, Googl, ale i Apple na tom už dávno makaj. Tesla Model 3 bude zřejmě robotický auto a tesla model 4 bude levné, malé plně autonomní auto, které údajně změní hromadnou dopravu. Mercedes testuje sdílení automobilů ve svém projektu car2Go. Další formou bude auto na předplatné nebo v Indii auto "zadarmo", ale splácené/placené systémem pay as you go. podobnej systém tam zavedli při zavádění drahejch úsporek místo žárovek. Forma vlastnictví auta se rapidně změní, protože naprostá většina aut po většinu času v totální nečinnosti, zabíraj místo a reznou v tom naše prachy.

Nyte
13. června • 8:27

Tak určitě budu chtít jezdit sdíleným doblitým socka-autem, celej žhavej. Tyhle utopistické ekofašistické představy jsou fakt pecka.

Kuk Vykuk
14. června • 4:35

Podle sebe soudím tebe :-D

Míra
13. června • 9:33

Bez urážek a těchto divných slov, prosím.
Nic jako sdílení samozřejmě nepřijde, bylo by to zcela proti kapitalistickým principům neustálého růstu výroby a zisků. Cílem je naopak vnutit nové auto úplně každému. Je to jak v zájmu výrobců a všech kolem (skvělý byznys), tak státu (skvělé příjmy za poplatky, daně,...). Nikdo z nich se svých penězovodů dobrovolně nevzdá.

Jaroslav Reznik (Rezza)
14. června • 19:18

Naopak - ta pridana hodnota sluzby je ten skutecny kapitalismus. A ac nebude auto potrebovat kazdy, tak vyroba se naopak zvysi, protoze ta sdilene auta jako sluzba budou vyuzivana (a mozna i vic).

Míra
14. června • 19:43

Tak tomuhle nerozumím. Jak se zvýší výroba, když aut bude stačit mnohem míň?

Neurotic
11. června • 11:24

problém většiny studií na to, že by stačilo o xy% méně aut je v tom, že vycházejí z pitomosti, že auto většinu času stojí což je sice pravda, ale většina lidí někam cestuje ve stejnou dobu jako všichni ostatní a tudíž není snížení počtu aut možné, protože až aplikace napíše, že jsou momentálně všechna auta na dalších 5hodin obsazená tak lidi půjdou zase pro vlastní:-D

mpolan
11. června • 11:40

Jo... čili by to zase muselo skončit u systému hromadné dopravy... Který v komerčním světě asi nebude mít dostatečný prostor.

Net
12. června • 12:39

Ale it a hromadná doprave je ve špičce přeplněná a mimo ni nevytížená. Problém je, že děti studují ve stejnou doubu, lidé pracují převážně dopoledne nebo na předvídatelné směny, obědvají kolem poledne a v nocí většina spí.

mpolan
11. června • 9:15

Představa, že pro mě přijede auto, ve kterém krátce předtím někdo hulil, nebo si něco píchnul, nebo souložil a postříkal sedačky... No radši budu dál vlastnit své auto.
Když občas vidím, co lidi v autech dělají a jak se k nim chovají, je mi zle.
A prosím, nevytahujte nikdo MHD, že bych tím nemohl jezdit taky... Tam není takové soukromí jako v autě a proto si tam lidi zase tak moc nedovolí.

Net
12. června • 12:37

Jsi asi dlouho nejel MHD, ale co si lidé dovolí tam... U toho auta alespoň některé beznadějné případy odradí cena.

mpolan
12. června • 15:30

Jezdím hromadnou dopravou poměrně dost, protože jsem líný řídit. Ale stále jsem neviděl to, co vídám v autech.

JirkaK
10. června • 23:35

Hmmm, sdílení aut, takový novodobý dům v socialistické péči nájemníků. :-D

Kuk Vykuk
11. června • 0:24

Naopak bude to tvrdej kapitalizmus a kdo přijde o kredit a důvěru bude vyloučen a už si neškrtne.
Koukám, že vy se toho socialistickýho bahna ve svý hlavě nikdy nezbavíte. ;-)

Zombot
10. června • 23:20

Pokud by auta nebyla většinu času v nečinnosti, ale jezdila 24/7, tak běžnou záruku propálí během několika měsíců a potom bude životnost takového auta kratší než u mobilního telefonu. U nás ve firmě služební auta drtivou většinu času stráví někde na parkovišti a přesto většina z nich najede nějakých 40 tisíc km ročně. Navíc si sdílení aut nějak nedokážu představit už proto, že většina kolegů v autě vozí spoustu věcí (nářadí, oblečení, deštníky, dětské sedačky...) a kdyby to měli pokaždé překládat do "sdíleného" auta, tak by celé dny nedělali nic jiného. Pro sváteční řidiče, kteří auto potřebují pro cesty na nákup nebo na dovolenou, sdílení aut fungovat může, ale velká část prodejů nových aut připadá na firemní zákazníky, a těm sdílení aut moc vonět nebude.

Kuk Vykuk
11. června • 0:26

Nebojte kapitalisti vás naučej jak sdílení vypadá v praxi :-D

Míra
10. června • 21:01

A kdo to bude kupovat a kam ta auta budeme dávat? Dnes se na celém světě vyrobí asi 70 milionů aut za rok. Za těch příštích 10 let to tedy stejným tempem bude 700 milionů aut. Při počtu 8 miliard lidí tak na každých 11 lidí připadne jedno auto mladší 10 let. K tomu všechna ta starší auta...
Nepřeháníme to s těmi auty trochu? Možná chceme, aby každý člověk na světě měl svoje nové auto :-)

Quebe
10. června • 21:28

To se vyřeší až v roce 2045, kdy na auto přibude tlačítko, které ho po stisknutí zmenší na velikost mobilu a dáš si ho do kapsy.

Míra
10. června • 21:51

Dobré. Velmi "ekologické" by také bylo genetickou manipulací člověka změnšit. Vešlo by se nás sem víc, čili víc zákazníků, a ze stejného množství surovin by se dalo vyrobit víc výrobků = větší zisky, sen všech kapitalistů :-)
A teď vážně - já se obávám, že postupně dojde na povinné sešrotování auta po určité době, nejspíš po skončení záruky.

Quebe
10. června • 22:00

Těžko říct. Pokud by byl aut skutečně takový přebytek, logicky by je taky musel někdo kupovat. To znamená, že by tomu odpovídala i cena a když to bude za babku, lidé budou sami nakloněnější, měnit dříve. To máš jako s mobily. Dnes už není problém, koupit solidní stroj za 3 tisíce, tak to většina mění, jak ponožky.

Quebe
10. června • 19:41

A v roce 1970 si zase mysleli, že v současnosti budeme mít paneláky na Měsíci. Tyhle předpovědi jsou vždycky zábavné :-D

Doporučujeme

Články odjinud