V Plzni testují hybridbus Škoda, může jezdit i v bezemisních zónách

Po plzeňských ulicích začal jezdit nový hybridní autobus Škoda H12, který vyvinula a vyrobila Škoda Electric. Je určený převážně pro takzvané bezemisní oblasti v centrech měst. Využívá ekologický bateriový pohon, který je šetrný k životnímu prostředí a má výrazně nižší spotřebu než klasické autobusy.

„Elektrobus je schopen využívat bateriový pohon, který do vzduchu nevypouští žádné zplodiny a navíc není hlučný. Je ideálním dopravním prostředkem pro obytné zóny,“ uvedl představitel divize Trolejbusy plzeňské Škody Electric Karel Majer.

Na bezemisní pohon ujede až deset kilometrů bez dobíjení baterií či použití diesel generátoru. Vůz je vhodný především pro intenzivní městský provoz s velkou četností rozjezdů a brzdění při relativně malých rychlostech.

„S výrobcem máme domluvený tříměsíční zkušební provoz za daných pravidel. Poté je vyhodnotíme a nasadíme autobus do normálního provozu,“ řekl provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Václav Zikmund.

Města a obce v Česku mohou od příštího roku zakázat vjezd vozidlům, která nesplňují přísnější emisní limity. O omezení vjezdu už diskutuje několik lázeňských měst, například západočeské Karlovy Vary. V Německu už fungují nízkoemisní zóny více než pět let.

Autobus využívá i elektřinu vznikající při brzdění

Významnou předností hybridního autobusu je úspora paliva až v řádech desítek procent, především díky zpětnému využití elektrické energie, která vzniká při brzdění.

„Energie je uschovávána v zásobnících energie, bateriích a superkapacitorech, a poté zpětně využita při jízdě. Součástí výbavy vozidel je sada polovodičových měničů zcela nové generace, jejichž prostřednictvím je optimálním způsobem řízen nejen samotný trakční pohon, ale i toky energie přes její zásobníky a pomocné pohony vozidla,“ uvedl šéf projektu Jiří Flajtingr.

Velká pozornost při vývoji byla věnována strategii řízení dieselelektrického agregátu, který minimalizuje spotřebu paliva při všech režimech provozu.

Náročné testovací jízdy pro homologaci se odehrávaly například i mimo silniční síť, a to na testovací základně v Úhelnici u Mladé Boleslavi. „Doložili jsme a ověřili řadu technických parametrů a českých i evropských norem,“ řekl Majer.

Vývoj nového dvanáctimetrového nízkopodlažního vozidla začal ve Škodě Electric v roce 2009. Na návrhu a vývoji pohonné jednotky autobusu a jeho řízení se podílela Elektrotechnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni.

Zdroj: E15.cz
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

včera | Stanislav Kolman | 52 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků