V Plzni testují hybridbus Škoda, může jezdit i v bezemisních zónách

Po plzeňských ulicích začal jezdit nový hybridní autobus Škoda H12, který vyvinula a vyrobila Škoda Electric. Je určený převážně pro takzvané bezemisní oblasti v centrech měst. Využívá ekologický bateriový pohon, který je šetrný k životnímu prostředí a má výrazně nižší spotřebu než klasické autobusy.

„Elektrobus je schopen využívat bateriový pohon, který do vzduchu nevypouští žádné zplodiny a navíc není hlučný. Je ideálním dopravním prostředkem pro obytné zóny,“ uvedl představitel divize Trolejbusy plzeňské Škody Electric Karel Majer.

Na bezemisní pohon ujede až deset kilometrů bez dobíjení baterií či použití diesel generátoru. Vůz je vhodný především pro intenzivní městský provoz s velkou četností rozjezdů a brzdění při relativně malých rychlostech.

„S výrobcem máme domluvený tříměsíční zkušební provoz za daných pravidel. Poté je vyhodnotíme a nasadíme autobus do normálního provozu,“ řekl provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Václav Zikmund.

Města a obce v Česku mohou od příštího roku zakázat vjezd vozidlům, která nesplňují přísnější emisní limity. O omezení vjezdu už diskutuje několik lázeňských měst, například západočeské Karlovy Vary. V Německu už fungují nízkoemisní zóny více než pět let.

Autobus využívá i elektřinu vznikající při brzdění

Významnou předností hybridního autobusu je úspora paliva až v řádech desítek procent, především díky zpětnému využití elektrické energie, která vzniká při brzdění.

„Energie je uschovávána v zásobnících energie, bateriích a superkapacitorech, a poté zpětně využita při jízdě. Součástí výbavy vozidel je sada polovodičových měničů zcela nové generace, jejichž prostřednictvím je optimálním způsobem řízen nejen samotný trakční pohon, ale i toky energie přes její zásobníky a pomocné pohony vozidla,“ uvedl šéf projektu Jiří Flajtingr.

Velká pozornost při vývoji byla věnována strategii řízení dieselelektrického agregátu, který minimalizuje spotřebu paliva při všech režimech provozu.

Náročné testovací jízdy pro homologaci se odehrávaly například i mimo silniční síť, a to na testovací základně v Úhelnici u Mladé Boleslavi. „Doložili jsme a ověřili řadu technických parametrů a českých i evropských norem,“ řekl Majer.

Vývoj nového dvanáctimetrového nízkopodlažního vozidla začal ve Škodě Electric v roce 2009. Na návrhu a vývoji pohonné jednotky autobusu a jeho řízení se podílela Elektrotechnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni.

Zdroj: E15.cz
 

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků