V Plzni testují hybridbus Škoda, může jezdit i v bezemisních zónách

Po plzeňských ulicích začal jezdit nový hybridní autobus Škoda H12, který vyvinula a vyrobila Škoda Electric. Je určený převážně pro takzvané bezemisní oblasti v centrech měst. Využívá ekologický bateriový pohon, který je šetrný k životnímu prostředí a má výrazně nižší spotřebu než klasické autobusy.

„Elektrobus je schopen využívat bateriový pohon, který do vzduchu nevypouští žádné zplodiny a navíc není hlučný. Je ideálním dopravním prostředkem pro obytné zóny,“ uvedl představitel divize Trolejbusy plzeňské Škody Electric Karel Majer.

Na bezemisní pohon ujede až deset kilometrů bez dobíjení baterií či použití diesel generátoru. Vůz je vhodný především pro intenzivní městský provoz s velkou četností rozjezdů a brzdění při relativně malých rychlostech.

„S výrobcem máme domluvený tříměsíční zkušební provoz za daných pravidel. Poté je vyhodnotíme a nasadíme autobus do normálního provozu,“ řekl provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Václav Zikmund.

Města a obce v Česku mohou od příštího roku zakázat vjezd vozidlům, která nesplňují přísnější emisní limity. O omezení vjezdu už diskutuje několik lázeňských měst, například západočeské Karlovy Vary. V Německu už fungují nízkoemisní zóny více než pět let.

Autobus využívá i elektřinu vznikající při brzdění

Významnou předností hybridního autobusu je úspora paliva až v řádech desítek procent, především díky zpětnému využití elektrické energie, která vzniká při brzdění.

„Energie je uschovávána v zásobnících energie, bateriích a superkapacitorech, a poté zpětně využita při jízdě. Součástí výbavy vozidel je sada polovodičových měničů zcela nové generace, jejichž prostřednictvím je optimálním způsobem řízen nejen samotný trakční pohon, ale i toky energie přes její zásobníky a pomocné pohony vozidla,“ uvedl šéf projektu Jiří Flajtingr.

Velká pozornost při vývoji byla věnována strategii řízení dieselelektrického agregátu, který minimalizuje spotřebu paliva při všech režimech provozu.

Náročné testovací jízdy pro homologaci se odehrávaly například i mimo silniční síť, a to na testovací základně v Úhelnici u Mladé Boleslavi. „Doložili jsme a ověřili řadu technických parametrů a českých i evropských norem,“ řekl Majer.

Vývoj nového dvanáctimetrového nízkopodlažního vozidla začal ve Škodě Electric v roce 2009. Na návrhu a vývoji pohonné jednotky autobusu a jeho řízení se podílela Elektrotechnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni.

Zdroj: E15.cz
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků