V Krušných horách značka „zimní výbava” nepomohla

Včera jsme vás v „předvečer” začátku platnosti nové značky „zimní výbava” informovali o obsahu i nesmyslnosti celého s ní souvisejícího předpisu. V krátkosti shrnuto - v Česku jsme si místo jednoduchého univerzálního předpisu, který by v jakékoli roční době a na jakékoli silnici stanovoval povinnost použít zimní pneu na silnici pokryté ledem či sněhem, vymysleli novou značku, stanovující takovou povinnost jen na určitých silnicích a bez ohledu na povětrnostní podmínky vždy od 1. listopadu do 30. dubna. Limity předpisu, který na jedné straně bez výjimky přikazuje užít zimní pneumatiky či sněhové řetězy na určitém místě bez ohledu na to, že je + 20°C a sucho a na druhé straně neřeší, že na jiné silnici, kde není taková značka osazena, je možné jezdit na letních pneu třeba na ledu v -20°C, jsou na snadě a nemohu jej hodnotit jinak než jako naprostou hloupost.

Je ironií smutného osudu této české speciality, že hned včerejší den ukázal její absurditu v celé nahotě. V Krušných horách totiž včera napadlo až 20 cm prvního sněhu a zpravodajství z těchto míst okamžitě začalo hlásit problémy s průjezdností některých silnic, zaviněné řidiči, kteří do této první kalamity vyjeli na letních pneu. Jak je to možné, vždyť nás přece tato značka, kterou na těchto místech najdeme, měla ochránit od všeho zlého? Bohužel nemohla, ani kdyby toho jinak byla sebevíce schopna, protože povinnost z ní vyplývající platí od 1. listopadu a včera bylo 30. října... A je úplně nepodstatné, že sněžilo, to související předpis, na rozdíl od nicneříkajícího data, jaksi neřeší.

Samozřejmě můžeme v prvé řadě znovu oprávněně láteřit nad nezodpovědností řidičů, kteří se rozhodli přes nastalé podmínky přesto na letních pokračovat v jízdě. Když už se ale naši „svobodomyslní” politici rozhodli tuto problematiku řesit právní normou, měli ji udělat pořádně. Takto stvořili paskvil, který nyní neukládá povinnost, kterou by ukládat mohl (nebo bude za dva dny v Krušných horách nějaká jiná zima, která si zimní pneu zaslouží více?) a za pár týdnů bude na mnoha místech ukládat povinnost, kterou ukládat nemusí a nemá (je více než jasné, že na místech opatřených touto značkou bude během následujících měsíců mnohdy sucho a teplo). Někteří z vás jistě zvolají: „Raději tento předpis, než žádný.” Já trvám na tom, že raději nic než tento paskvil, zvláště když stačí přijmout zákon jen s trochu jinou formulací, který tuto problematiku ošetří zcela univerzálně, bez ohledu na místo, čas či (ne)instalaci takové či onaké dopravní značky.

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský | 5 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 14 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků