Na první pohled vše vypadá báječně, většina evropských výrobců automobilů hlásí rekordní prodeje a zisky. Přitom ale již brzy může být všechno podle německých akademiků jinak.
Současné dobré výsledky jsou totiž způsobeny hlavně prodeji v Číně a v dalších rychle se rozvíjejících zemích. Zakrývají ale rostoucí problémy na evropském kontinentu, jehož některé země procházejí krizí.
Podle profesora Ferdinanda Dudenhoeffera, šéfa výzkumného automobilového centra (CAR) na universitě Duisburg-Essen, hrozí největší nebezpečí od skupiny zemí označovaných PIGS (což je akronym pro skupinu sdružující Portugalsko, Irsko, Řecko a Španělsko).
„Pokud porovnáme jejich loňské výsledky s výsledky předkrizového roku 2007, tak vidíme, že je to špatné,“ říká Dudenhoeffer. „Loni se u nich prodeje nových aut propadly na 1.44 milionu ve srovnání s 2.28 miliony z roku 2007.“
Nejhůře je na tom Španělsko a Řecko. Prodeje nových aut v Řecku se loni doslova zřítily na 141 499 (279 794 v roce 2007). Ani letos se to nezlepší, očekává se další pokles na 113 000. Také Španělsko nejeví známky oživení. Letos prodá pravděpodobně pouze 785 000 aut (1.61 miliony v roce 2007 a 982 015 loni).
V Irsku padly loni prodeje nových aut oproti roku 2007 o sto tisíc na 88 373. Portugalsko je jediná země skupiny, která unikla prudkému pádu, prodeje loni klesly jen na 223 491.
Pokud se týká nejbližší budoucnosti, je profesor Dudenhoeffer skeptický: „Západoevropské země představují úsporné programy, bojují s dluhy. Následkem toho klesnou příjmy obyvatelstva, lidé budou méně utrácet. Koupě nového auta tak bude mezi prvními, která bude odsunuta.“
A dodává: „Trh s automobily v Evropě je dnes mnohem slabší, než se na první pohled zdá. Nejde totiž jen o země PIGS. Hrozí, že se problémy rozšíří i do Francie a Itálie.“
Ve Francii, Itálii a zemích PIGS se v roce 2007 prodalo 6.8 milionu nových aut, což představovalo 68 procent prodejů v západní Evropě. Podle předpovědí německých akademiků tato čísla letos dramaticky poklesnou o 41 procent.