V Evropě tiká časovaná bomba. Spadnou prodeje aut?

Na první pohled vše vypadá báječně, většina evropských výrobců automobilů hlásí rekordní prodeje a zisky. Přitom ale již brzy může být všechno podle německých akademiků jinak.

Současné dobré výsledky jsou totiž způsobeny hlavně prodeji v Číně a v dalších rychle se rozvíjejících zemích. Zakrývají ale rostoucí problémy na evropském kontinentu, jehož některé země procházejí krizí.

Podle profesora Ferdinanda Dudenhoeffera, šéfa výzkumného automobilového centra (CAR) na universitě Duisburg-Essen, hrozí největší nebezpečí od skupiny zemí označovaných PIGS (což je akronym pro skupinu sdružující Portugalsko, Irsko, Řecko a Španělsko).

„Pokud porovnáme jejich loňské výsledky s výsledky předkrizového roku 2007, tak vidíme, že je to špatné,“ říká Dudenhoeffer. „Loni se u nich prodeje nových aut propadly na 1.44 milionu ve srovnání s 2.28 miliony z roku 2007.“ 

Nejhůře je na tom Španělsko a Řecko. Prodeje nových aut v Řecku se loni doslova zřítily na 141 499 (279 794 v roce 2007). Ani letos se to nezlepší, očekává se další pokles na 113 000. Také Španělsko nejeví známky oživení. Letos prodá pravděpodobně pouze 785 000 aut (1.61 miliony v roce 2007 a 982 015 loni).

V Irsku padly loni prodeje nových aut oproti roku 2007 o sto tisíc na 88 373. Portugalsko je jediná země skupiny, která unikla prudkému pádu, prodeje loni klesly jen na 223 491.

Pokud se týká nejbližší budoucnosti, je profesor Dudenhoeffer skeptický: „Západoevropské země představují úsporné programy, bojují s dluhy. Následkem toho klesnou příjmy obyvatelstva, lidé budou méně utrácet. Koupě nového auta tak bude mezi prvními, která bude odsunuta.“

A dodává: „Trh s automobily v Evropě je dnes mnohem slabší, než se na první pohled zdá. Nejde totiž jen o země PIGS. Hrozí, že se problémy rozšíří i do Francie a Itálie.“ 

Ve Francii, Itálii a zemích PIGS se v roce 2007 prodalo 6.8 milionu nových aut, což představovalo 68 procent prodejů v západní Evropě. Podle předpovědí německých akademiků tato čísla letos dramaticky poklesnou o 41 procent.  
 

 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 4 příspěvky
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků