V Evropě tiká časovaná bomba. Spadnou prodeje aut?

Na první pohled vše vypadá báječně, většina evropských výrobců automobilů hlásí rekordní prodeje a zisky. Přitom ale již brzy může být všechno podle německých akademiků jinak.

Současné dobré výsledky jsou totiž způsobeny hlavně prodeji v Číně a v dalších rychle se rozvíjejících zemích. Zakrývají ale rostoucí problémy na evropském kontinentu, jehož některé země procházejí krizí.

Podle profesora Ferdinanda Dudenhoeffera, šéfa výzkumného automobilového centra (CAR) na universitě Duisburg-Essen, hrozí největší nebezpečí od skupiny zemí označovaných PIGS (což je akronym pro skupinu sdružující Portugalsko, Irsko, Řecko a Španělsko).

„Pokud porovnáme jejich loňské výsledky s výsledky předkrizového roku 2007, tak vidíme, že je to špatné,“ říká Dudenhoeffer. „Loni se u nich prodeje nových aut propadly na 1.44 milionu ve srovnání s 2.28 miliony z roku 2007.“ 

Nejhůře je na tom Španělsko a Řecko. Prodeje nových aut v Řecku se loni doslova zřítily na 141 499 (279 794 v roce 2007). Ani letos se to nezlepší, očekává se další pokles na 113 000. Také Španělsko nejeví známky oživení. Letos prodá pravděpodobně pouze 785 000 aut (1.61 miliony v roce 2007 a 982 015 loni).

V Irsku padly loni prodeje nových aut oproti roku 2007 o sto tisíc na 88 373. Portugalsko je jediná země skupiny, která unikla prudkému pádu, prodeje loni klesly jen na 223 491.

Pokud se týká nejbližší budoucnosti, je profesor Dudenhoeffer skeptický: „Západoevropské země představují úsporné programy, bojují s dluhy. Následkem toho klesnou příjmy obyvatelstva, lidé budou méně utrácet. Koupě nového auta tak bude mezi prvními, která bude odsunuta.“

A dodává: „Trh s automobily v Evropě je dnes mnohem slabší, než se na první pohled zdá. Nejde totiž jen o země PIGS. Hrozí, že se problémy rozšíří i do Francie a Itálie.“ 

Ve Francii, Itálii a zemích PIGS se v roce 2007 prodalo 6.8 milionu nových aut, což představovalo 68 procent prodejů v západní Evropě. Podle předpovědí německých akademiků tato čísla letos dramaticky poklesnou o 41 procent.  
 

 

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků