V ČR se prodávají zánovní Škodovky s tachometrem stočeným o 100 000 km

Stočená Octavia byla pořízena v jednom z neznačkových bazarů, které si „půjčují“ jméno mladoboleslavské automobilky, aniž by s ní měly co do činění. Na pochybnou praxi upozornil časopis Svět motorů.

Tuzemští zájemci o auto z druhé ruky jsou informovanější, asertivnější a také vybíravější, než tomu bývalo v 90. letech. Nepoctivci s nimi ale drží krok a s tím, jak stoupají nároky zákazníků, přecházejí ke stále rafinovanějším metodám. Ukazuje to i kauza, o které rozsáhle informuje vydání týdeníku Svět motorů z pondělí 6. ledna.

Motorista, který v litvínovské provozovně KupSkodu.cz pořídil dvě zánovní Octavie Combi 1.6 TDI 4x4 dovezené z Německa, pojal podezření, že s udávaným stavem najetých kilometrů není vše v pořádku. Zejména jedno z aut působilo opotřebovanějším dojmem, než by odpovídalo číslu 35 000 na počitadle ujetých km.

Testy | Ojetiny | Škoda | Škoda Octavia

Test ojetiny: Škoda Octavia – evergreen

Na první pohled přitom všechno „sedělo“. Obě auta byla z konce roku 2010, v databázi ELSA byl záznam s odpovídajícími kilometry po dovozu do ČR. Podezřelé bylo snad jen to, že chyběly jakékoli záznamy za dva roky provozu z Německa. To by však bylo možné vysvětlit údržbou v nezávislém autoservisu. „Tímto případem bývají vozy z velkých německých firem, které si pro běžný servis pořídí vlastní zázemí a do značkového jezdí jen na reklamace,“ píše Svět motorů.

A právě reklamace nakonec odhalily pravdu. Redaktorům časopisu se podařilo nahlédnout do neveřejné databáze SAGA, kam se zaznamenávají záruční opravy. A ukázalo se, že jedna z obou Octavií měla najeto 108 905 km už šestnáct měsíců před prodejem v ČR! Svět motorů odhadl, že celkem bylo auto omlazeno až o 135 000 kilometrů.

Reklamaci uznali, ale auto opět nabídli k prodeji

Zákazník na základě údajů ze systému SAGA uplatnil reklamaci, kterou prodejce ochotně uznal a vykoupil zpět oba vozy – i ten, u kterého se nepodařilo manipulaci se stavem najetých kilometrů prokázat.

Běžný motorista tuto možnost ale nemá. „SAGA je naše interní databáze, do které mají přístup i autorizované servisy. Vedle informací o garancích obsahuje také osobní údaje zákazníků, informace o financování a řadu interních údajů,“ říká Vítězslav Pelc ze Škody Auto. „Je to podobné, jako by někdo chtěl nahlížet do databáze o telefonních hovorech zákazníků některého operátora,“ dodává na vysvětlenou.

Život řidiče | Technika | Palivo

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

„Pokud chce mít zájemce o vůz Škoda maximální jistotu, měl by pečlivě zvažovat, kde ho koupí,“ upozorňuje Pelc na značkový program ojetých aut s okřídleným šípem na přídi. „V rámci programu Škoda Plus nabízejí naši prodejci vyzkoušené ojeté vozy a mají přístup k veškerým informacím o jejich servisní historii.“

Jak Svět motorů ve svém materiálu opakovaně zdůrazňuje, nelze dokázat, že prodejce o stočení tachometru věděl nebo ho dokonce provedl sám. Mohl se stát obětí podvodu a vůz už stočený koupit. Je ovšem zarážející, že Octavia TDI z popisované kauzy se po reklamaci znovu objevila v nabídce KupŠkodu – ačkoliv to už prodejce prokazatelně věděl, že udávaný stav km neodpovídá skutečnosti!

Jak obelstít online ověřovací služby

„Nepoctiví obchodníci s ojetinami jsou stále prohnanější,“ říká Aleš Zich z firmy Auto AZ Consulting, který se zabývá prověřováním původu i technického stavu ojetin. „V případech jako ten, o kterém píše Svět motorů, si předem vyhlédnou v Německu auta s vysokým ročním nájezdem, která nejezdí do autorizovaného servisu a nemají tudíž záznam v databázi ELSA nebo jiné běžně dostupné,“ popisuje.

„Takové auto se stočí ještě před dovozovou STK. Během ní vznikne první záznam, ovšem už se stočenými kilometry, které se tímto krokem zdánlivě legitimizují,“ říká.

Testy | Ojetiny | Zajímavosti | Škoda | Fascinace | Design | Škoda Superb

Test ojetiny: Škoda Superb I 1,8T - spousta místa za málo peněz

Iniciativní zájemce, který si nechá prověřit vyhlédnutou ojetinu přes internet, totiž vidí, že první a jediný existující záznam se shoduje s údaji prodejce.

Odhalit takto provedený podvod svépomocí je pro běžného motoristu značně obtížné. Zvlášť pokud vůz jezdil delší trasy a vypadá zachovale. Nepřekvapí, že Zich doporučuje přizvat si k výběru ojetiny profesionála.

„My, kteří se kontrolami ojetin před koupí systematicky zabýváme, daleko spíše poznáme, že celkový projev vozu a stav některých součástí třeba na podvozku nebo v motorovém prostoru neodpovídá deklarovanému nájezdu. Pokud na takovou indicii narazím, hned začnu pátrat do hloubky a obvykle i nějaké vodítko o stočení tachometru najdeme," říká Zich.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků