V ČR má být do patnácti let 250 tisíc elektromobilů. Jeden má nově i MDČR

Ministerstvo dopravy se aktivně zapojilo do přípravy „Národního akčního plánu čisté mobility“. To neznamená nic jiného, než že by se mělo dostat během následujících patnácti let na české silnice 250 000 elektromobilů. Během pěti let pak má vzniknout 1300 dobíjecích míst po celé České republice.

SUV | Elektromobily | Nissan

Příští elektrický Nissan Leaf bude i jako crossover a SUV

MDČR ve své tiskové zprávě píše, že ve srovnání se západní Evropou je u nás rozvoj elektromobility teprve na začátku a je s tím potřeba něco udělat. Akční plán čisté mobility počítá s vizí 250 000 elektromobilů v provozu do roku 2030. Jen pro představu, za loňský rok se u nás prodalo 197 elektromobilů (podíl na trhu 0,10 %), od letošního ledna do srpna evidují statistiky 165 nových elektrických aut.

Bezpečnost | Život řidiče

Ministr Ťok reagoval na naše dotazy. Zde jsou jeho odpovědi

Jako jeden z problémů elektrického pohonu vidí MDČR nedostatečný počet dobíjecích stanic, takže se začnou stavět ve velkém. Díky financím z EU máme mít do roku 2020 k dispozici 1300 dobíjecích stanic.

Ministerstvo také říká, že „navzdory nesporným přínosům, plynoucím z využívání elektromobilů, mají potenciální zájemci o jejich koupi často o těchto vozidlech nedostatečné, až mylné informace“. Pro lepší osvětu by údajně mohlo napomoci vyšší využívání elektrických aut státní správnou a samosprávou a MDČR jde příkladem. V úterý si převzalo pro své potřeby Nissan Leaf, který bude používat tři roky.

Elektromobily | Srovnávací testy | Volkswagen | BMW | Nissan | Volkswagen Golf

Elektrický srovnávací test: BMW i3 vs. VW e-Golf vs. Nissan Leaf  

Je to jistě velmi fajn, ale je zde pár menších „ale“. MDČR si svůj elektromobil nekoupilo, ale dostalo ho od společnosti ČEZ, která jistě velmi uvítá rozvoj dalších spotřebičů elektřiny. To se pak jinak propaguje elektrická mobilita, když vám odpadne ten vůbec nejzákladnější problém, a sice vysoká pořizovací cena. Leaf je obyčejný hatchback, ale stojí minimálně 715 tisíc a dojezd má maximálně 150 km.

Na místo „čistá mobilita“ by bylo také vhodnější používat spojení „místně bezemisní provoz“, protože elektrická energie se musí nějak vyrobit. A to znamená buď více klasických elektráren, nebo kopce zasypané větrnými elektrárnami.

Zajímavosti | Video | Elektromobily | Tesla | Elon Musk

Tesla Model S P85D ujela 729 kilometrů na jedno nabití. Trvalo to 19 hodin

Nechme se překvapit, zda se v dohledné době neobjeví třeba nějaké dotace na nákup elektrického automobilu. Je to vlastně dost pravděpodobné, protože jinak není cíl 250 000 elektrických vozů příliš reálný.

V současnosti prodává nejvíce elektrických vozů Volkswagen, který eviduje za letošní rok na českém trhu 89 nově registrovaných aut. Následuje Nissan (48 vozů) a BMW (16). Dva elektromobily má na svém kontě za letošní rok také Kia a Mercedes, do provozu pak zamířilo rovněž osm Smartů. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků