V ČR má být do patnácti let 250 tisíc elektromobilů. Jeden má nově i MDČR

Ministerstvo dopravy se aktivně zapojilo do přípravy „Národního akčního plánu čisté mobility“. To neznamená nic jiného, než že by se mělo dostat během následujících patnácti let na české silnice 250 000 elektromobilů. Během pěti let pak má vzniknout 1300 dobíjecích míst po celé České republice.

Elektromobily | SUV | Nissan

Příští elektrický Nissan Leaf bude i jako crossover a SUV

MDČR ve své tiskové zprávě píše, že ve srovnání se západní Evropou je u nás rozvoj elektromobility teprve na začátku a je s tím potřeba něco udělat. Akční plán čisté mobility počítá s vizí 250 000 elektromobilů v provozu do roku 2030. Jen pro představu, za loňský rok se u nás prodalo 197 elektromobilů (podíl na trhu 0,10 %), od letošního ledna do srpna evidují statistiky 165 nových elektrických aut.

Život řidiče | Bezpečnost

Ministr Ťok reagoval na naše dotazy. Zde jsou jeho odpovědi

Jako jeden z problémů elektrického pohonu vidí MDČR nedostatečný počet dobíjecích stanic, takže se začnou stavět ve velkém. Díky financím z EU máme mít do roku 2020 k dispozici 1300 dobíjecích stanic.

Ministerstvo také říká, že „navzdory nesporným přínosům, plynoucím z využívání elektromobilů, mají potenciální zájemci o jejich koupi často o těchto vozidlech nedostatečné, až mylné informace“. Pro lepší osvětu by údajně mohlo napomoci vyšší využívání elektrických aut státní správnou a samosprávou a MDČR jde příkladem. V úterý si převzalo pro své potřeby Nissan Leaf, který bude používat tři roky.

Elektromobily | BMW | Volkswagen | Srovnávací testy | Nissan | Volkswagen Golf

Elektrický srovnávací test: BMW i3 vs. VW e-Golf vs. Nissan Leaf  

Je to jistě velmi fajn, ale je zde pár menších „ale“. MDČR si svůj elektromobil nekoupilo, ale dostalo ho od společnosti ČEZ, která jistě velmi uvítá rozvoj dalších spotřebičů elektřiny. To se pak jinak propaguje elektrická mobilita, když vám odpadne ten vůbec nejzákladnější problém, a sice vysoká pořizovací cena. Leaf je obyčejný hatchback, ale stojí minimálně 715 tisíc a dojezd má maximálně 150 km.

Na místo „čistá mobilita“ by bylo také vhodnější používat spojení „místně bezemisní provoz“, protože elektrická energie se musí nějak vyrobit. A to znamená buď více klasických elektráren, nebo kopce zasypané větrnými elektrárnami.

Zajímavosti | Elektromobily | Video | Tesla | Elon Musk

Tesla Model S P85D ujela 729 kilometrů na jedno nabití. Trvalo to 19 hodin

Nechme se překvapit, zda se v dohledné době neobjeví třeba nějaké dotace na nákup elektrického automobilu. Je to vlastně dost pravděpodobné, protože jinak není cíl 250 000 elektrických vozů příliš reálný.

V současnosti prodává nejvíce elektrických vozů Volkswagen, který eviduje za letošní rok na českém trhu 89 nově registrovaných aut. Následuje Nissan (48 vozů) a BMW (16). Dva elektromobily má na svém kontě za letošní rok také Kia a Mercedes, do provozu pak zamířilo rovněž osm Smartů. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků