V ČR má být do patnácti let 250 tisíc elektromobilů. Jeden má nově i MDČR

Ministerstvo dopravy se aktivně zapojilo do přípravy „Národního akčního plánu čisté mobility“. To neznamená nic jiného, než že by se mělo dostat během následujících patnácti let na české silnice 250 000 elektromobilů. Během pěti let pak má vzniknout 1300 dobíjecích míst po celé České republice.

SUV | Elektromobily | Nissan

Příští elektrický Nissan Leaf bude i jako crossover a SUV

MDČR ve své tiskové zprávě píše, že ve srovnání se západní Evropou je u nás rozvoj elektromobility teprve na začátku a je s tím potřeba něco udělat. Akční plán čisté mobility počítá s vizí 250 000 elektromobilů v provozu do roku 2030. Jen pro představu, za loňský rok se u nás prodalo 197 elektromobilů (podíl na trhu 0,10 %), od letošního ledna do srpna evidují statistiky 165 nových elektrických aut.

Život řidiče | Bezpečnost

Ministr Ťok reagoval na naše dotazy. Zde jsou jeho odpovědi

Jako jeden z problémů elektrického pohonu vidí MDČR nedostatečný počet dobíjecích stanic, takže se začnou stavět ve velkém. Díky financím z EU máme mít do roku 2020 k dispozici 1300 dobíjecích stanic.

Ministerstvo také říká, že „navzdory nesporným přínosům, plynoucím z využívání elektromobilů, mají potenciální zájemci o jejich koupi často o těchto vozidlech nedostatečné, až mylné informace“. Pro lepší osvětu by údajně mohlo napomoci vyšší využívání elektrických aut státní správnou a samosprávou a MDČR jde příkladem. V úterý si převzalo pro své potřeby Nissan Leaf, který bude používat tři roky.

Elektromobily | Volkswagen | Srovnávací testy | BMW | Nissan | Volkswagen Golf

Elektrický srovnávací test: BMW i3 vs. VW e-Golf vs. Nissan Leaf  

Je to jistě velmi fajn, ale je zde pár menších „ale“. MDČR si svůj elektromobil nekoupilo, ale dostalo ho od společnosti ČEZ, která jistě velmi uvítá rozvoj dalších spotřebičů elektřiny. To se pak jinak propaguje elektrická mobilita, když vám odpadne ten vůbec nejzákladnější problém, a sice vysoká pořizovací cena. Leaf je obyčejný hatchback, ale stojí minimálně 715 tisíc a dojezd má maximálně 150 km.

Na místo „čistá mobilita“ by bylo také vhodnější používat spojení „místně bezemisní provoz“, protože elektrická energie se musí nějak vyrobit. A to znamená buď více klasických elektráren, nebo kopce zasypané větrnými elektrárnami.

Zajímavosti | Video | Elektromobily | Tesla | Elon Musk

Tesla Model S P85D ujela 729 kilometrů na jedno nabití. Trvalo to 19 hodin

Nechme se překvapit, zda se v dohledné době neobjeví třeba nějaké dotace na nákup elektrického automobilu. Je to vlastně dost pravděpodobné, protože jinak není cíl 250 000 elektrických vozů příliš reálný.

V současnosti prodává nejvíce elektrických vozů Volkswagen, který eviduje za letošní rok na českém trhu 89 nově registrovaných aut. Následuje Nissan (48 vozů) a BMW (16). Dva elektromobily má na svém kontě za letošní rok také Kia a Mercedes, do provozu pak zamířilo rovněž osm Smartů. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků