V České republice máme nejhorší řidiče. Horší je pouze Korea

I přes neustálé nakupování nových policejních Passatů a přidávání radarů patří české silnice k těm nejnebezpečnějším mezi vyspělými státy. Alespoň to tvrdí aktuální zpráva IRTAD (International Road Traffic and Accident Database).

IRTAD shromažďuje oficiální policejní údaje o nehodách, na základě kterých vydává výroční zprávy týkající se počtu úmrtí na silnicích ve vyspělých světových státech, především pak v Evropě a Severní Americe. Ve výsledných žebříčcích tak nejdeme i Českou republiku, která si moc dobře nevede.

Aktuální report totiž ukazuje Českou republiku jako stát s nejnebezpečnějšími silnicemi v Evropě. Za minulý rok evidují statistiky 688 úmrtí, což je o 5,2 % více než v roce předchozím. Mimochodem do statistik se počítají úmrtí do třiceti dnů po nehodě. Zpráva pak čísla o usmrceních na silnicích vztahuje k různým parametrům.

Volkswagen | Audi | Názory | Volkswagen Passat

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

Když se roční počty nehod přepočítají na 100 000 obyvatel, obsadí Česká republika 23. místo ze 32 zemí. Na základě dat z roku 2013 připadá na zmíněný počet obyvatel 6,2 smrtelných případů. Jen pro srovnání, třeba takové Polsko je s 8,7 usmrceními ještě horší, naopak Německo má 4,1 usmrcených lidí. Nejméně smrtelných případů na 100 000 obyvatel vykázalo Švédsko, Anglie, Švýcarsko a Dánsko.

Klepněte pro větší obrázek
Počet smrtelných nehod vztažený na 100 000 obyvatel řadí Českou republiku k horším státům Evropy

Zajímavější je ale statistika vztažená k ujetým kilometrům, konkrétně k miliardě ujetých kilometrů, ze které vychází Česká republika jako suverénně nejhorší stát v Evropě. Ze sledovaných států je horší pouze Korea. Opět na základě dat z roku 2013 připadá na miliardu u nás ujetých kilometrů 15,7 úmrtí, Korea eviduje 17,2 úmrtí. V tomto případě ale byly pro ČR použity data z roku 2012.

Klepněte pro větší obrázek
Počet nehod vztažený k počtu ujetých kilometrů ukazuje, že je Česká republika výrazně nad průměrem zbytku Evropy. Na více fatálních nehod potřebují tuzemští řidiči méně kilometrů

Před námi skončilo Slovinsko, které ale vykazuje zhruba poloviční počet smrtelných případů a třeba v takovém Německu připadá (neomezené rychlosti na dálnicích navzdory) 4,6 úmrtí na miliardu kilometrů. Tahle statistika naznačuje, že čeští řidiči jsou jednoduše horší než ti ze zbytku Evropy, protože jezdí méně a bourají více. Nejlepší jsou v tomto směru řidiči opět ze Švédska (3,4) a Anglie (3,5).

Sluší se doplnit, že podobná umístění České republiky nejsou náhodná. V podstatě na stejných příčkách jsme se pohybovali i ve zprávách z roku 2009, 2010 i 2011. Celkově ale také u nás jednotlivá čísla klesají. Třeba v roce 2010 připadalo na 100 000 obyvatel 7,7 úmrtí (6,2 v roce 2013) a 16,2 úmrtí na miliardu ujetých kilometrů (15,7 v roce 2012). 

Ročně zahyne na světě 1,3 milionu lidí, 32 států sledovaných IRTAD ale představuje pouze malou část z toho (6 %). 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

dnes | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků