V Brně pracují na anténách budoucnosti

Vysoké technické učení v Brně představilo nové laboratoře Centra senzorických, informačních a komunikačních technologií (SIX), kde výzkumníci pracují například na revolučních anténách pro automobily.

„V současnosti se centrum SIX nachází v přechodném období. Na jednu stranu intenzivně pracujeme na dokončení jeho výzkumné infrastruktury, na druhou stranu začínáme tuto infrastrukturu využívat k vlastnímu výzkumu. Příkladem stávajících aktivit může být výzkum komunikačních systémů pro automobily,“ připomíná ředitel centra SIX Zbyněk Raida oblast, na které centrum pracuje ve spolupráci s firmou Volkswagen. 

Takové antény budoucnosti představují například technologie, které umožní zkoumat okolí automobilu a zajistí aktivní komunikaci mezi nejbližšími účastníky provozu.

Centrum SIX

Centrum, které se zaklíná mottem „šestý smysl pro komunikační systémy budoucnosti“, se začalo budovat před rokem i díky evropské dotaci necelých 300 milionů korun z operačního programu Věda a vývoj pro inovace.

Kromě toho, že by se takhle zvýšila bezpečnost provozu, přinesou systémy lepší komunikaci s družicemi pro navigace i zlepšení signálu pro mobilní telefony a lokální počítačovou síť uvnitř vozu. V ideálním případě pak musejí být integrovány do karoserie automobilu, aby byly na první pohled neviditelné. „Anténní systémy jsme numericky modelovali ve speciálních počítačových programech, abychom zjistili jejich technické parametry. U systémů, které výzkumní pracovníci VW označili za perspektivní, jsme vyrobili funkční vzorky. Tyto testovací antény byly namontovány na střechy různých automobilů, aby byl ověřen vliv reálných podmínek na jejich vlastnosti,“ upřesnil Raida s tím, že termín nasazení vyvinutých antén do reálného provozu je dán především dohodou výrobců na jednotném systému komunikace mezi automobily.

Na brněnském VUT budují centrum SIX ústavy radioelektroniky, telekomunikací, mikroelektroniky a ústav fyziky Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií. Kromě automobilového průmyslu se zaměřují i na projekty optické komunikace, digitální televize, nebo třeba analýzu nahrávek a řeči. Kromě Volkswagenu spolupracují s téměř padesáti firmami.

Zdroj: E15.cz

Ilustrační foto: Profimedia.cz


 

 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků