V autoškolách se lidé moc řídit nenaučí, i když si to někteří myslí

27 komentářů

Silvie L.
21. března • 11:57

Kdyby tu byl instruktor jízdy, který našel způsob, jak vyplašencům, kteří o jízdě nevědí nic, předat nějaké praktické moudro, a byl by ochotný mi svoje kouzla ukázat, chtěla bych to zkusit učit. Moje instruktorka si ale vystačila na celý kurz s větou "Musíte o tom přemýšlet" :-) A to je sice pravda, ale k výsledku to nevede dost rychle. A být takovým instruktorem jízdy, aby se mi žáci učili řídit tak jako já, podle YouTube, to nechci.

Silvie L.
21. března • 11:50

Mám papíry A, B, C, D. B jsem si dělala až ve dvaadvaceti. Před tím jsem neuměla řídit, ale uměla jsem kulisu, takže jsem si nemusela úplně koukat pod ruce. A určitě jsem měla jsem štěstí na instruktora jízdy. Starého pána to se mnou možná i bavilo, a snažil se mi předat během jízd i praktické informace, takže má něj vzpomínám s láskou. B jsem udělala, ale chápala jsem to né jako že jsem se v autoškole naučila řídit, ale že je to jenom oprávnění vyrazit do provozu. Zbytek byl na mě. Když se mi začala zajidat práce v kanceláři, to mi bylo 44, udělala jsem si C a D, a naprosto se zamilovala do autobusu. Ale opět, jak bych se mohla naučit řídit během 13h jízdy? To přece autobusák odjede za dva dny! Takže jsem se nechala zaměstnat jako řidič autobusu, vyrazila k prvnímu totemu a nabrala lidi :-) Tu práci naprosto miluju! Busík je mazlík! Ale opravdu řídit, dokázat jet plynule, bezpečně, sledovat zrcátka, vybočující zadek, lidi v interiéru, nízký spodek, šílence v provozu... Člověk o tom musí hodně přemýšlet. Teď jsem si ve školícím středisku vyzkoušela trenažér, a moc jsem se nasmála. Tak tuhle pomůcku bych k výuce nepoužívala, simulace se od reálného chování vozidla liší opravdu hodně. Všem bych doporučila naučit se napřed řadit, synchronizovat ruku s nohama na pedálech, aby se orientoval bez dívání pod sebey ale jinak je to k ničemu. Zároveň mám pocit,že spousta instruktorů autoškol jistě sice umí super řídit, a pak vám přerecitují učebnici teorie, ale málo kdo umí to svoje řidičské umění předat dál.

kik
20. července • 14:11

Dalsim problemem je ze spousta zaku radeji jezdi v dobe kdy je mensi provoz. Kdyz jsem delal ridicak nekdy v 80. letech tak se o to par lidi pokouselo a hodne rychle narazili. Kdyz delali ridicak dcery tak jenom jedna mela odlozenou hodinu kvuli pocasi, protoze proste byla snehova kalamita:-( Ucitel ji hodinu prehodil na dalsi den a pekne se ucila jezdit na snehu:-) Pekne ji vzal na volne parkoviste a uz cvicili rozjezdy, brzdeni a podobne.

Marek
20. července • 10:43

Já vám nevím, ale velká část, pokud ne většina, čerstvých absolventů autoškoly po složení zkoušek tak akorát zvládá při plném soustředění koordinovat práci obou nohou a rukou tak, že ještě aspoň trochu vnímají provoz kolem. Samotné "tupé" ovládání auta je věc, která musí přejít do podvědomí, abyste se dostali do stavu "teď chci brzdit" a ne "teď musím pravou nohou šlápnout na prostřední pedál a levou vyšlápnout spojku, která je vlevo". Představa, že takovýhle člověk půjde do školy smyku a odnese si něco jiného, než depresi, je dle mého naivní. Problémem je, že tohle si čerstvý řidič neuvědomí. Já si toho všimnul, až když jsem po 7 letech dodělával Cčko nebo teď s Ačkem - už zase hledám šaltpáku, přemýšlím co mám zařazeno a hledám páčku blinkrů, ačkoliv jezdím po silnicích, které jsem projel snad tisíckrát a značky znám nazpaměť - a to se nezlepší jinak, než praxí, to prostě autoškola nikoho naučit nemůže.
Takže ano, dá se souhlasit s tím, že absolvent autoškoly umí jen tak tak základy ovládání vozidla, ale to se určitě nezlepší školou smyku. Mnohem lepší se mi zdá slovenská verze - dát jim řidičák od 17 a ten rok je nechat jezdit s někým, kdo má řidičák aspoň 10 let. To je jako mít vedle sebe pořád instruktora, který poradí, pohlídá přehlédnutou stopku a umírní přehnané sebevědomí. A v 18 na tom budou asi 100x líp než ti, kteří dnes v 18 vylezou z autoškoly.

m
18. července • 15:08

Co to je smyk? Ztráta adheze kol. Kdy nastane? Pokud je součet sil působící od vozidla na styčnou plochu pneumetiky s vozovkou větší, než síla, kterou je soustava pneumatka-vozovka schopna přenést. Co jsou síly působící od vozidla? Podélná brzdná nebo akcelerační a příčná směrová. Jinými slovy to je součet radiálních a tangeciálních sil působících od vozidla. Čím je dána síla, kterou je soustava pneumatika-vozovka schopna přenést. Tato síla závisí svislé složce zatížení pneumatiky, na velikosti kontakní plochy a aktuálním koeficientu tření. Jaké technické prostředky brání ztrátě adheze kola? ABS, ESP. Ergo kladívko, pokud někdo urve auto od silnice i přes odpor ABS a ESP, tak jede naprosto neadekvátně vzhledem k obutí auta, ke stavu a povaze vozovky a hlavně ke svým schopnostem. Jak se člověk s autem vybaveným ABS a ESP naučí poznávat, kdy už jede moc rychle? Blbě, protože to do poslední chvíle drží na silnici elektronika a když jí dojdou data tak prakticky skokově nastupuje fyzika. Z toho plyne, že s berlemi se člověk mistrem v běhu přes překážky nestane. To by musel začít trénovat postupně od mopeda přes motorku, aby se napřed naučil číst cestu a myslet na jízdu, jaksi v přímém kontaktu. Jenže takový řidič už školu smyků zpravidla nepotřebuje, protože mu stačí se před zimou párkrát sklouznout po parkovišti a je to, jako by opět vklouznul do svých oblíbených vychozených pantoflí.

Antiautomat
19. července • 11:24

svata pravda, autoskolu som mal na S105 :-), jeezisi, ked som prestupil z Una do feldy, to bolo ako z kolotoca do stihacky. Ale tych 200.000 na felde (1.6) mi dalo naozaj vela, ziadne ABS, ziadne protipreklzove systemy, nic. A zvlastna vec, na tej felde bola jazda zabavnejsia ako s MB-E - a stale bezpecna, 200.000 bez nehody hovori samo za seba.... Skratka bolo CITIT kontakt s autom, clovek vedel presne co sa pod autom deje a ziadny plug&play, muselo sa to skratka vediet. Dnesne auta Vas od diania naokolo tak izoluju ze to prestava byt zabava. Su vynimky samozrejme (330i je u mna na prvom mieste, ale vrazte tam priblbly automat a je po zabave).

Rode
19. července • 12:28

200tkm bez nehody ma mluvit o cem? Ja taky zacinal na autech co nic nemely ala S100, mel jsem auta co jela a nic nemely - Golf II GTI - 900 kilo a 140 koni apod. a taky bez nehody apod. Dnes budu mit ten najezd nepomerne vetsi, nez je 200tkm, ale zjistil jsem akorat to, ze pro honeni si trika jsou "stare casy" mozna dobre, pro realny provoz jsou k nicemu. Neni duvod, aby ridic znal nejake meze, ci to ci ono. Proc by mel? Proste jede a tak to ma byt. A kupodivu miliony lidi ma ridicaky, maji moderni auta se vsim a nebouraji.

pepa
18. července • 22:32

Máš sice pravdu, ale přesně tohle nechce nikdo z plechovkářů slyšet.:-)

Rokba
18. července • 13:11

....ale ve způsobu zkoušení. Autoškola je komerční subjekt v velmi drsném konkurenčním prostředí. Já bych například ve své autoškole rád učil smyky, noční jízdu, deset hodin v dálničním provozu, ale pokud je o dům vedle autoškola, která neučí ani to málo, co předepisuje dnešní zákon, díky tomu může být o dva tři tisíce levnější, a po žácích to u zkoušky stejně nikdo nechce, takže ani oni to od autoškoly nevyžadují, tak se těžko zvedá úroveň....věřte mi, že vím, o čem mluvím :)

Rode
18. července • 13:36

a co nabidnout tuto sluzbu jako nadstandard za priplatek. spousta lidi o tom nema paru a treba by se jeden z dvaceti nasel, co by o to mel zajem? Tudiz zaklad mit zpraseny jak to uz byva a k tomu priplatkove sluzby. Kdo chce chce, kdo nechce nechce. Vas ta nabidka nic nestoji, maximalne ji nekdo vyuzije.

Rokba
18. července • 18:45

Ale my nabízíme i ten "nadstandard"....ale lidi ho nechtěj, každý si myslí, že to umí od pánaboha a koupit si něco navíc jim přijde drahý.... kupujou si jen když propadnou, tak jednu dvě hodiny a šmitec. Za těch 5 let co to dělám, si jen jedna klientka koupila balík asi 10 hodin dálniční jízdy....byla to dcera značně movitého podnikatele, a táta chtěl, aby se mu holka někde nezrakvila....tak to byla jedna z asi dvou a půl tisíce klientů...

Rode
18. července • 18:54

chapu, jste instruktor v autoskole a delate svou praci. Nicmene je to jen schopnost prodat doplnkove sluzby a vysvetlit lidem, proc by do toho meli jit. Ale je zase pravda, ze na to nikdo nechodi a s ohledem na mnozstvi ridicu tech cca 700-800 mrtvyh neni nic tragickeho.

Petr Švancar (Švany)
18. července • 12:31

Je to už 2 roky, co ji mám za sebou a mohu jen potvrdit. Naučili mě tam jen kroutit volantem, přednosti, značky a tak. Dokonce ani parkovat mě neučili, natož podélně...
Škola smyku by se hodila, aspoň kuli tomu tušení, co se může stát. Lepší aspoň něco nežli nic. Díky bohu, že jsem jako greenhorn neměl jedinou bouračku... na to, že momentů, kdy sem si řekl "ty seš ale debil" bylo dost.

Rode
18. července • 12:56

a co ti brani si tu skolu smyku udelat? stejne kdyby byla soucasti autoskoly, tak se cena za kurz zvysi o cenu te skoly smyku, tudiz pokud si ji nekdo udela sam, vyjde ho to nastejno.

MMX
18. července • 5:47

Myslím si, že v autoškole by měla být povinná tzv. škola smyku - měl jsem čest vyzkoušet fólii a je to opravdu přínosné si vyzkoušet jak se vůz chová v nestandartní situaci. Bohužel lobby tlak autoškol to nepřipustí, protože to by ten kurz stál min. o 3-5 tkč více.

Pan Kája
18. července • 19:04

Já bych si o tom dovolil zapolemizovat. Je fakt, že patřím k lidem, kteří si myslí, že se člověk naučí řídit až po autoškole, kde mu stihnout ukázat základy, které musí pilovat. Ostudně přiznávám, že například takové rozjezdy do kopce jsem se pořádně naučil až sám po autoškole.
Nicméně, k tématu - podle mě má v samotné autoškole velká část lidí problémy vůbec pořádně ovládnout vozidlo. Jsou rádi, že zvládají základy.
Vyvstává otázka, nakolik by jim v takovém stavu, kdy ještě nemají alespoň trochu v rukou řízení daného vozidla, pomohla škola smyku v autoškoláckém voze. Jo, kdyby to přišlo po nějakém měsíci častějšího ježdění v provozu, pak v tom vidím větší přínos.
Pro mě a mé okolí byla největším vzrušením jízda okolo 80km/h po dálnici ve městě. O přínosu školy smyku mám v tomto případě silné pochyby.

pozorný čtenář
20. července • 8:35

Souhlasím, absolvent by měl mít jasno především v aplikaci silníčních pravidel a plné obsluze auta.Škola by jej měla např. cestou kampaně BESIP připravit na to ,že se dostává "jednou nohou do kriminálu" u s e d n u tí m za volant a tedy vnutit mu jistou pokoru než nabude praktické sebevědomí z reálného provozu. Přimlouval bych sei za jinou kategorii sledovaných/pocolených parametru pro řidiče do 1 roku nebo řidiče do 20 let věku.

Bob
19. července • 11:30

máš pravdu

Krabat
18. července • 7:51

Nesmyslně předražená záležitost, navíc s nutností cestovat mnohdy přes půl republiky. Stejnou zkušenost člověk získá v zimě brzy ráno na prázdném parkovišti. Jasně, je to limitováno nutností počkat si na správné počasí, ale kdo se chce naučit reagovat na smyk, najde si vhodné místo.

MMX
18. července • 8:06

Zdravím Vás,
Nemyslím si, že by to byla předražená záležitost s nutností cestovat přes celou republiku - při povinnén kurzu by tyto plochy vznikly i ve městech, kde dnes nemají šanci se uživit - dnes je to jen pro zájemnce o -3 body a pak nadšence, kteří si to zaplatí.
Ano sám si zkouším vůz při jízdě na sněhu - horské, prázdné silničky - najezdím celkem dost v Krušných Horách, ale představa, že se tam vyda "slečinka" si to zkoušet :-/ Potom je tu ještě ten aspekt, že se to má člověk NAUČIT - jedna věc je reagovat a druhá umět jej zvládnout - reakci nacvičíte, zvládnutí těžko, od toho zde má být vedení zkušeného instruktora - toho na zasněženém prázdném parkovišti nějak nezastihnu.

Rode
18. července • 10:23

Pokud nedochazi k opakovani a opakovani danych ukonu, tak za mesic veskere informace z daneho kurzu jsou k nicemu. Tudiz zbytecne vyhozene penize.Druhou nejpodstatnejsi strankou dane veci je, ze podobne kurzy jsou k nicemu jiz proto, ze nepomohou ridici v praxi az tak, jak se muze zdat. Ono je neco jineho met vedle sebe borce, byt 100 procentne soustredeny na to, co se stane a pak nejak reagovat a neco jineho je jet v provozu, kdy decka vzadu zlozi, je dest jak svina, nekdo na vas troubi, zrovna vam neco spadlo pod nohy a v tom dostanete smyk.Proste tyto skoly jsou fajne, pro teorii, ktere je v praxi tezko pouzitelna. Jako sranda proc ne, jako byznys pro ty firmy parani, ale pro praxi je vyznam blizky nule. Stejne jako prdeni se nakde na parkovisti na snehu.

Kazeasch
18. července • 15:40

Škola smyku je dobrá věc. Je pravda že to je hodně o teorii, ale aspoň se člověk dozví jaké jsou druhy smyku, kdy má ještě cenu se něco snažit zachránit a kdy už je lepší auto jen narovnat aby šlo do stromu přímo. Na vlastní kůži si člověk vyzkouší jak málo stačí aby se auto otočilo kolem dokola a poprvé si zkusí s instruktorem zvládnout smyk. Je jasný že je důležitý to taky potom někde trénovat. Rozhodně není pravda že jsou to kurzy k ničemu. Když nic jinýho, je potřeba procvičit jak smyk přední tak zadní nápravy, a člověk, kterej si to rozhodí tak jak chce aby si to mohl zkusit, ten kurz opravdu nepotřebuje.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Rode
18. července • 15:44

ten kurz je opravdu k nicemu. Je to jako jit na vikend na kurz anglictiny, pak ji pet let nepouzivat a myslet si, ze kdyz prijde na jednani, ze si vzpomene a domluvi se na urovni. Bud musi byt dril, nebo nic, protoze jsou to vyhozene penize. Navic se zapomina na ten fakt pripravenosti a toho, ze takto v realu nikdo nejezdi.Tudiz jsem ochoten rici, ze to k necemu je, pokud to budeme brat tak, ze kdyz nekdo pojede a pul minuty predem mu rekne, co se stane, jak se stane, co ma delat, jak ma delat, tak to muze i v provozu pomoci. Mam ovsem obavu, ze takova situace nikdy nenastane.

Kazeasch
18. července • 16:01

Takže ty razíš: "Hoď neplavce do tekoucí vody a on se plavat naučí"?Přečti si laskavě co jsem napsal (ne jen první dvě slova). Je jasný že to člověk musí trénovat, stejně jako ve tvojí analogii s angličtinou. Ale tu se přece taky nikdo neučí tak, že by se sám učil doma podle slovníku. Nejdřív si musí nabouchat alespoň základy gramatiky. Škola smyku není o tom že tě naučí zvládat smyk v každé situaci. Je to o tom, že ti nalejou teorii smyku, vysvětlí rozdíl mezi chováním předokolky a zadokolky (popř. čtyřkolky) při různých typech smyku, .... Pak si v praxi vyzkoušíš jak se ze smyku dostat, což ti pochopitelně instruktor řekne, stejně jako že můžeš dostat smyk i při pomalé jízdě na suché silnici jen kvůli troše listí v zatáčce. Pak už je jen na tobě, jak s těma informacema naložíš, a ano, pokud se na to pak uplně vys..., tak to jsou vyhozený peníze. Ale když to budeš trénovat, tak jsi ušetřil spousty času co by ti trvalo všechny ty informace vypozorovat. Nemluvě o tom, že právě první pokusy se smykem bývají nejnebezpečnější (hlavně pro auto), a takový samostudium pak může přijít pěkně draho. Ve škole smyku dost často nejezdíš se svým autem, ale s jejich který mají pojištěný a když to někde klepneš nebo nevim co tak se nic neděje. Mě tahle samostudium smyku stálo ohnutou tyč řízení, seřízení geometrie, PP blatník a opravu PP dveří za celkem asi 7000Kč a to jen díky tomu, že jsem z nedotáčivýho smyku udělal přetáčivej a pravým bokem vlýtl do haldy sněhu (cca 1m na výšku).

Rode
18. července • 16:47

desitky a desitky let zadne skoly smyku nebyly a svete div se, mame tu stovky milionu ridicu a neuveris, ale nekteri prezili i vice nez prvni den. Takze jak vidno, asi to bez toho pujde. Dle meho je za tim jen lobby, do center se lidi nehrnou, tak to uzakoni a bude.Pokud bude dotycny trenovat prubezne, pak nemusi chodit na skolu smyku. Kdyz nebude dotycny po absolvovani trenovat prubezne, jsou to vyhozene penize. takze je to jako ten jazyk, klidne muze doma studovat, ale musi porad. Stejne tak ma smysl jit na kurz, kdyz v tom bude pokracovat. Je-li to jednodenni akce, za tyden uz z toho nevi nic.Proste za tech pet prujezdu po folii, pri 100procentnim soustredeni se apod. se nic nenauci a hlavne neziska zadne navyky a prave navyky, ktere se pomalu zmeni v nepodmineny reflex je to, co potrebuje ridic v praxi, ne kurz na ktery za mesic zapomene. Navic ruku na srdce, ti borci, co tam makaji a delaji instruktory, taky nejsou nic slavneho a obac radi veci, ktere jsou na hrane reality.Tudiz za mne zaver - bez dalsiho drilu jsou to vyhozene penize. Bude-li nasledovat pravidelny trening, pak proc ne, ale i tak si tim clovek zkrati trenovani tak o tri treningy nekde na plose, nez zjisti, to, co zjistil na skole smyku.

Kazeasch
19. července • 15:25

Ten poslední odstavec co jsi napsal je podstatnej a hlavně je to přesně to co píšu od začátku.
Nikde jsem netvrdil že to bez toho nejde, jen že to pomůže. Stejně tak jako jsem nepsal že by učení se na prázdným parkovišti bylo nebezpečné přo řidiče, je to nebezpečné hlavně pro auto a i pokud to máte pojištěné, tak se bude dost pojišťoven cukat a nebude chtít takhle vzniklou škodu zaplatit. A když si vzpomenu na letošní zimu (a vlastně i na loňskou kdy jsem jezdil s Favoritem), tak by to mělo být fakt povinný, protože to co někteří lidi předváděli tak to byla fakt síla.

Vana666
18. července • 9:29

MMX: myslíš že všichni ti co umí zvládnout smyk se to naučili jen díky instruktorům ?

Doporučujeme

Články odjinud