V autorádiích létají černé miliony

Na trhu ochrany autorských práv je u nás pořád hodně zamlženo. A kolem užívání autorádií snad nejvíc. „Kromě legislativy nás nejvíc trápí vymahatelnost odměn. S autopůjčovnami vedeme soudní spor, u taxíků je stav vůbec nejhorší,“ vysvětluje E15.cz ředitel společnosti Intergram Martin Mařan.

Přesto má pro firmy dobrou zprávu, požadovat poplatky za rádia ve služebních vozech letos tento správce nebude. Problémy jsou i jinde, černé posluchače řeší například Český rozhlas.

„Hromadná doprava, ať již vlastněná městy či soukromá, hradí odměny za užití autorádii zcela standardně, a to od autobusů až po letadla,“ dělí se o pozitivní zkušenost, bohužel jedinou, ředitel Intergramu.

„Taxíky jsou největší problém. Plných 99,9 procenta z nich za užití autorádií neplatí a užívá hudbu v taxi, zákazníci chtě nechtě také, v rozporu se zákonem. Problémem pro nás je vymahatelnost odměn u malých částek do tisíce korun, kde se podmínky prudce zhoršily. Intergram je právě v situaci, kdy mu tisíce subjektů dluží malé částky,“ přibližuje realitu Mařan.

Sazba za užití autorádií právě spadá do této kategorie, taxikář či autopůjčovna mají platit 50 korun za jeden přijímač měsíčně, tedy 600 korun ročně.

Soud se musí vyplatit

Další možností, jak se dostat k odměnám, je pro kolektivního ochránce autorských práv soud. „U soudních sporů jsme nuceni zvažovat efekt. Je třeba počítat, že naše reálná průměrná režijní srážka činí zhruba 15 procent. V případě, že prakticky odpadá možnost vysoudit náhrady za advokátní zastoupení, náklady pak převyšují vymáhané částky,“ upozorňuje Intergram.

Přitom nejde o malé peníze. Každý rok Intergram vymohl soudní cestou okolo 20 milionů korun. „U nás je to ode zdi ke zdi. Nejprve je téměř nedotknutelný dlužník, pak se situace zase zlepší pro věřitele. Zajímavé je, že se s podobnými problémy ve vyspělých zemích nesetkáváme. Stačilo by možná opsat jejich právní úpravu,“ míní Mařan.

Naší legislativu pro svoji branži má ochránce autorských práv obecně za značně rozporuplnou. Každoročně trh rozvíří spory, zda se mají platit autorské odměny za užívání autorádií v služebních autech. S právním názorem ministerstva kultury, že se platit nemusí, Intergram nesouhlasí. Přesto pro letošní rok má pro firmy pozitivní zprávu.

Služební auta ať vyřeší Brusel

„Rozhodli jsme, že se stanoviskem ministerstva kultury ve věci služebních vozů budeme řídit a nebudeme požadovat odměny pro zastupované umělce a výrobce zvukových záznamů. Řešení je třeba hledat na evropské úrovni. Evropská komise se problematikou kolektivní správy a harmonizace autorského práva intenzivně zabývá. Počkáme si na výsledek,“ vysvětlil ústupek E15.cz Mařan.

Přesto u autopůjčoven došla Intergramu trpělivost. „Kolik mají autopůjčovny vozů s autorádii a jak je půjčují, netušíme. Zatím se necítily být vázány autorským zákonem a žádné podklady nám neposkytovaly. Soud nyní probíhá v první instanci, další jednání je nařízeno v druhé polovině května. V případě odvolání a dalších instancí můžeme klidně počítat s finálním rozsudkem někdy tak za dva až čtyři roky,“ uzavírá problematiku šéf Intergramu. O tom, že u autopůjčoven stojí právo na straně Intergramu, nepochybuje.

Dobrou zprávu pro motoristy má i další ochranný autorský svaz – OSA. „V případě rádií v osobních vozech se jedná o osobní užití. Není zde splněna podmínka užití za účelem dosažení přímého či nepřímého hospodářského prospěchu a tudíž nevzniká nárok nositelů práv na autorskou odměnu,“ odpověděl na dotaz E15.cz předseda představenstva svazu Roman Strejček.

Kampaň proti neplatičům

Černé posluchače potvrzuje i Český rozhlas, i když povinnost hradit poplatek za autorádia není nic nového. Domácnost hradí jeden poplatek (45 Kč/měs.), bez ohledu na počet autorádií. Živnostníci a právnické osoby jsou povinny platit za každé autorádio, tedy za každé služební vozidlo, které je autorádiem vybaveno.

„K problému neplatičů nemáme přesná čísla, neboť evidence jednotlivých rozhlasových přijímačů neexistuje. Nicméně se domníváme, že v případě domácností se jedná o přibližně 10 procent domácností, které nejsou řádně přihlášeny a poplatek nehradí. V případě právnických osob a fyzických osob je situace horší,“ řekl E15.cz mluvčí Českého rozhlasu Jakub Čížek.

Český rozhlas proto rozjel reklamní kampaň s upozorněním na tuto zákonnou povinnost pro fyzické osoby i firmy. Sankce totiž může řádně bolet. Vůči nepřihlášeným fyzickým osobám může rozhlas uplatnit přirážku pět tisíc korun. V případě firem pět tisíc za každý nepřihlášený přijímač.

Zdroj: E15.cz
 

Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 133 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2001
Stav: 208 156 km
Cena: 60 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 119 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 48 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků