Už 90 let jsou na světě oktanová čísla. Co nám o benzinu prozrazují?

Oktanové číslo u benzinu určuje jeho kvalitu. Proč některé motory vyžadují vyšší číslo? Je nutné se pokynů výrobců držet? A co se stane v budoucnosti?

95, 98, 99,100. To všechno jsou oktanová čísla, s nimiž se dnes nejčastěji můžeme setkat na benzinových stojanech u čerpacích stanic.

Historie oktanového čísla už je 90 let stará. Poprvé se začalo udávat v roce 1927. Tehdy byl standardem benzin s číslem 60, případně 70.

Číslo, které je obvykle součástí obchodního názvu toho kterého druhu benzinu, v podstatě vyjadřuje podíl izooktanu, který má oktanové číslo 100 a n-heptanu s hodnotou 0. Takzvané primární benziny, které získáváme destilací ropy v rafinériích, mají vzhledem k požadavkům moderních motorů nedostatečné oktanové číslo, proto se dodatečně zvyšuje.

Z tohoto důvodu se do paliva přimíchávají takzvané antidetonátory. Jedním z nich je olovo, které se používalo dlouhá léta. Má ovšem dvě nevýhody. Jednak je toxické, a navíc poškozuje katalyzátor. Proto bylo jeho používání zakázáno. Dalšími antidetonačními aditivy jsou sloučeniny na bázi manganu nebo železa. V neposlední řadě se používají toluen, izooktan, éter, etanol, či metanol.

Život řidiče | Škoda

Do těchto Škodovek byste tankovat nový benzin E10 neměli [fotogalerie]

Od padesátých let dvacátého století výrobci paliv začali intenzivně spolupracovat s automobilkami. Tehdy začaly vznikat benziny s vyšším oktanovým číslem. Díky tomu jsme mohli zaznamenat změny kompresních poměrů, spalovacích prostorů, či vstřikovacích systémů v motorech.

V České republice byl dlouho nejběžnějším typem osmdesátioktanový Normal s obsahem olova. Jeho prodej byl zrušen v roce 1980. Prodej Speciálu 91 skončil v roce 2010 a olovnatý Super 96 netankujeme již od přelomu tisíciletí. Současná struktura zahrnuje pouze bezolovnaté benziny v oktanových hladinách 95, 98 i více.

Boj proti detonacím

Čím vyšší je u benzinu oktanové číslo, tím větší má palivo odolnost vůči vzniku detonačního spalování. Při detonačním hoření dochází k samovznícení čerstvé směsi. Směs se tak zažehne bez cizího zdroje, tedy svíčky. To znamená mnohem dříve, než je to ideální. Při detonačním hoření může být rychlost šíření tlaku až 3 000 m/s. Pro srovnání - za normální průběh spalování se považuje rychlost šíření tlaku od 10 do 25 m/s.

Tlaková vlna se pak šíří a naráží na stěny spalovacího prostoru, čímž vzniká klepání motoru. Pokud bude náš motor často vystaven detonačnímu hoření, může to přijít draho. Dojít může až k mechanickému poškození hlavy válce, jejího těsnění, případně pístů.

Čím vyšší, tím lepší?

Současné motory mají nejčastěji předepsané oktanové číslo 95i když například ve Spojených státech je běžně k dostání tzv. „regular“ s číslem 87. Auta homologovaná pro palivo s vyšším oktanovým číslem, typicky 98, mají motory s vyšším kompresním poměrem. Záleží však na více faktorech, kvůli kterým si motor palivo s vyšším oktanovým číslem nárokuje. Jde například o dobu předstihu zážehu, tvar spalovacího prostoru, těsnost pístních kroužků či účinnost chlazení motoru. Tankování paliva s nižším oktanovým číslem motoru nesvědčí. Neznamená to však, že by to vždy představovalo nebezpečí.

Většina výrobců benzin s oktanovým číslem 95 povoluje i u těchto motorů, avšak nedoporučuje jej užívat dlouhodobě a primárně. Většinu času by měl motor spalovat devadesát osmičku, čímž si majitel ušetří výše popsané problémy. Benzin s vyšším oktanovým číslem také prokazatelně zvyšuje výkon, ovšem zejména u motorů, které jsou na to připraveny. V takovém případě může rozdíl činit až deset koňských sil, samozřejmě v závislosti na běžném výkonu motoru.

Život řidiče | Technika | Kombi | Palivo | Seat

Změřili jsme benzin s oktanovým číslem 95, 98 a 100. Výsledek překvapil

Vyplatí se tedy tankovat Natural 98 i do auta, které jej nemá předepsáno? Pro čistotu a ochranu takového motoru stačí tankovat aditivovaný Natural 95. Senzor klepání často v motoru homologovaném na oktanové číslo 95 nemusí kvalitnější benzin poznat, a tak se výhody kvalitnějšího paliva jako lepší hoření a zvýšení výkonu ani nemusí projevit. 

Situace se pro auta starší deseti let stává složitější s novým benzinem nazvaným E10, který od roku  2019 v České republice nahradí Natural 95. Desetiprocentní podíl etanolu ničí palivovou soustavu starších vozů. Dosud měl benzin s oktanovým číslem 95 jen pětiprocentní podíl tohoto lihu. Natural 98 však žádnou takovou biosložku neobsahuje. Stane se tak ideálním pro starší motory, které mohou být homologovány na oktanové číslo 95, a to úplně z jiného důvodu, než kvůli vyššímu oktanovému číslu.

Letos E5 v kroužku...

Již letos se dle nové evropské normy setkáme s jednotným značením paliv. Každý typ paliva bude mít svůj vlastní geometrický obrazec. Benzinová paliva budou v kruhu, zatímco černou pistoli budeme tahat u stojanu se čtvercem. Plynným pohonným hmotám byl přisouzen kosočtverec.

Život řidiče | Palivo

Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic

Uvnitř obrazce najdeme písmeno označující typ paliva a číslo uvádějící maximální procentuální podíl biosložky, popřípadě označení typu plynu – LPG či CNG. Benzinová auta budou mít před příslušným číselným kódem písmeno E, zatímco naftová dostanou B.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků