Úsekové měření rychlosti je možná protiústavní

Alespoň v podobě, kterou se praktikuje nyní. Budou pravidla upravena, nebo kamery ze sloupů na známých místech zmizí?

Diskusi o úsekovém měření rychlosti u nás rozčísla rozhodnutí ústavních soudů v Německu a Rakousku, jež jeho volné užívání již dříve označilo za protiústavní. Čeští činitelé se ukazují v tomto ohledu jako nejednotní. Oldřich Kužílek ze senátní komise pro ochranu osobních dat například upozornil na nebezpečí protiústavní bezbřehosti a volnosti ve zpracovávání a využívání dat o řidičích. Systém je jednoduchý a spočívá v soustavě dvou kamer, které zaznamenávají všechna projíždějící auta. Z obou průjezdů vyhodnotí průměrnou rychlost a její případné překročení. Problém je v tom, že systém zaznamenává veškeré řidiče, tedy v naprosté většině ty, kteří povolenou rychlost v daném úseku dodržují. Data o nich shromažďují obce a soukromé firmy a přístup k nim není díky tomu nijak omezený. Proto dochází k znepokojivým událostem, kdy lze díky těmto záznamům sledovat záletné rodinné příslušníky nebo obchodní partnery, protože ze snímků je vidět, kdo v konkrétním autě v daný čas cestuje. K podobným událostem skutečně dochází, o čemž údajně ví i Úřad pro ochranu osobních údajů.

Naši špičkoví úředníci si však úsekové měření rychlosti pochvalují a argumentují blíže nespecifikovaným snížením dopravních nehod. Zároveň hovoří o zpřísnění pravidel, ale jen velice vágně a v podstatě bezradně, takže zatím tento způsob sledování řidičů zůstává pouze jakýmsi okem „Velkého bratra“. Třeba v Rakousku umísťování jakýchkoli silničních kamer určuje tamní Ministerstvo dopravy, a sice pouze v tunelech a jiných mimořádně rizikových místech; měření rychlosti tímto způsobem je zakázáno zcela.

U nás je nyní systémů úsekového měření v Praze 17, ve Zlíně 6, v Brně 3, v Ústí nad Labem 2, najdeme jej i na D5 za Plzní, v Miličíně cestou z Prahy do Tábora a další mohou zatím takřka bez dozoru přibývat. V názorech lidí figuruje třeba tento pohled: notoričtí závodníci versus ti, kteří trvají na dodržování předepsané rychlosti. Další motoristé se na nynější situaci dívají jinak: nač „radary“, o nichž beztak každý díky internetu ví, kde jsou umístěny...?

Asi bude ještě nějakou chvíli trvat, než tato kauza dospěje nějakého reálného výsledku. Z naší strany konstatujme, že jakékoli opatření, které povede k omezení „buzeračně-represivních” praktik a směrování aktivity státních orgánů k efektivnějším činnostem, bude opatření správné, ať se o něj zaslouží kdokoli a jakkoli...

Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 120 290 km
Cena: 80 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků