Úsekové měření rychlosti je možná protiústavní

Alespoň v podobě, kterou se praktikuje nyní. Budou pravidla upravena, nebo kamery ze sloupů na známých místech zmizí?

Diskusi o úsekovém měření rychlosti u nás rozčísla rozhodnutí ústavních soudů v Německu a Rakousku, jež jeho volné užívání již dříve označilo za protiústavní. Čeští činitelé se ukazují v tomto ohledu jako nejednotní. Oldřich Kužílek ze senátní komise pro ochranu osobních dat například upozornil na nebezpečí protiústavní bezbřehosti a volnosti ve zpracovávání a využívání dat o řidičích. Systém je jednoduchý a spočívá v soustavě dvou kamer, které zaznamenávají všechna projíždějící auta. Z obou průjezdů vyhodnotí průměrnou rychlost a její případné překročení. Problém je v tom, že systém zaznamenává veškeré řidiče, tedy v naprosté většině ty, kteří povolenou rychlost v daném úseku dodržují. Data o nich shromažďují obce a soukromé firmy a přístup k nim není díky tomu nijak omezený. Proto dochází k znepokojivým událostem, kdy lze díky těmto záznamům sledovat záletné rodinné příslušníky nebo obchodní partnery, protože ze snímků je vidět, kdo v konkrétním autě v daný čas cestuje. K podobným událostem skutečně dochází, o čemž údajně ví i Úřad pro ochranu osobních údajů.

Naši špičkoví úředníci si však úsekové měření rychlosti pochvalují a argumentují blíže nespecifikovaným snížením dopravních nehod. Zároveň hovoří o zpřísnění pravidel, ale jen velice vágně a v podstatě bezradně, takže zatím tento způsob sledování řidičů zůstává pouze jakýmsi okem „Velkého bratra“. Třeba v Rakousku umísťování jakýchkoli silničních kamer určuje tamní Ministerstvo dopravy, a sice pouze v tunelech a jiných mimořádně rizikových místech; měření rychlosti tímto způsobem je zakázáno zcela.

U nás je nyní systémů úsekového měření v Praze 17, ve Zlíně 6, v Brně 3, v Ústí nad Labem 2, najdeme jej i na D5 za Plzní, v Miličíně cestou z Prahy do Tábora a další mohou zatím takřka bez dozoru přibývat. V názorech lidí figuruje třeba tento pohled: notoričtí závodníci versus ti, kteří trvají na dodržování předepsané rychlosti. Další motoristé se na nynější situaci dívají jinak: nač „radary“, o nichž beztak každý díky internetu ví, kde jsou umístěny...?

Asi bude ještě nějakou chvíli trvat, než tato kauza dospěje nějakého reálného výsledku. Z naší strany konstatujme, že jakékoli opatření, které povede k omezení „buzeračně-represivních” praktik a směrování aktivity státních orgánů k efektivnějším činnostem, bude opatření správné, ať se o něj zaslouží kdokoli a jakkoli...

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků