Úsekové měření rychlosti je možná protiústavní

Alespoň v podobě, kterou se praktikuje nyní. Budou pravidla upravena, nebo kamery ze sloupů na známých místech zmizí?

Diskusi o úsekovém měření rychlosti u nás rozčísla rozhodnutí ústavních soudů v Německu a Rakousku, jež jeho volné užívání již dříve označilo za protiústavní. Čeští činitelé se ukazují v tomto ohledu jako nejednotní. Oldřich Kužílek ze senátní komise pro ochranu osobních dat například upozornil na nebezpečí protiústavní bezbřehosti a volnosti ve zpracovávání a využívání dat o řidičích. Systém je jednoduchý a spočívá v soustavě dvou kamer, které zaznamenávají všechna projíždějící auta. Z obou průjezdů vyhodnotí průměrnou rychlost a její případné překročení. Problém je v tom, že systém zaznamenává veškeré řidiče, tedy v naprosté většině ty, kteří povolenou rychlost v daném úseku dodržují. Data o nich shromažďují obce a soukromé firmy a přístup k nim není díky tomu nijak omezený. Proto dochází k znepokojivým událostem, kdy lze díky těmto záznamům sledovat záletné rodinné příslušníky nebo obchodní partnery, protože ze snímků je vidět, kdo v konkrétním autě v daný čas cestuje. K podobným událostem skutečně dochází, o čemž údajně ví i Úřad pro ochranu osobních údajů.

Naši špičkoví úředníci si však úsekové měření rychlosti pochvalují a argumentují blíže nespecifikovaným snížením dopravních nehod. Zároveň hovoří o zpřísnění pravidel, ale jen velice vágně a v podstatě bezradně, takže zatím tento způsob sledování řidičů zůstává pouze jakýmsi okem „Velkého bratra“. Třeba v Rakousku umísťování jakýchkoli silničních kamer určuje tamní Ministerstvo dopravy, a sice pouze v tunelech a jiných mimořádně rizikových místech; měření rychlosti tímto způsobem je zakázáno zcela.

U nás je nyní systémů úsekového měření v Praze 17, ve Zlíně 6, v Brně 3, v Ústí nad Labem 2, najdeme jej i na D5 za Plzní, v Miličíně cestou z Prahy do Tábora a další mohou zatím takřka bez dozoru přibývat. V názorech lidí figuruje třeba tento pohled: notoričtí závodníci versus ti, kteří trvají na dodržování předepsané rychlosti. Další motoristé se na nynější situaci dívají jinak: nač „radary“, o nichž beztak každý díky internetu ví, kde jsou umístěny...?

Asi bude ještě nějakou chvíli trvat, než tato kauza dospěje nějakého reálného výsledku. Z naší strany konstatujme, že jakékoli opatření, které povede k omezení „buzeračně-represivních” praktik a směrování aktivity státních orgánů k efektivnějším činnostem, bude opatření správné, ať se o něj zaslouží kdokoli a jakkoli...

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků