Úřady na ekologickou daň nezapomněly, od r. 2018 má platit i pro Euro 3

Pro řidiče, kteří si nemohou dovolit nové nebo zánovní auto, by nové opatření znamenalo poměrně výrazný zásah do rozpočtu. Takzvaná ekologická daň se přitom platí už sedm let, ačkoliv deklarovaný cíl neplní.

Od ledna 2018 by měli takzvanou ekologickou daň platit i ti motoristé, kteří si pořizují ojetinu homologovanou podle Euro 3. Stávající sazby se pak zvednou, u nejstarších aut až na 10 000 Kč. Informoval o tom ve svém čtvrtečním vydání list MF Dnes (jeho vydavatelem není společnost Mladá Fronta, která vydává mj. AutoRevue.cz, ale mediální skupina Mafra). 

Nápad není nový, psali jsme o něm prakticky přesně před rokem. Ministerstva životního prostředí a průmyslu a obchodu ho mezitím společně zapracovala do novely zákona o výrobcích s ukončenou životností, která má začít platit od 1. ledna 2016. V květnu pak záměr schválila vláda:

Zajímavosti | Život řidiče | Ceny | Statistiky | Palivo

Vláda schválila zavedení tzv. ekodaně i na auta plnící Euro 3

Pro řidiče, kteří si nemohou dovolit nové nebo zánovní auto, by to znamenalo poměrně výrazný zásah do rozpočtu. Za auta splňující Euro 3 by se platily tři tisíce korun, poplatek za Euro 2 stoupne na pět tisíc a u ještě starších aut má dosahovat desetitisícové výše. 

Takzvaná ekologická daň se platí už sedm let, ale svůj deklarovaný cíl – přispět k omlazení vozového parku – zcela očividně neplní. A peníze vybrané na dani nemíří na likvidaci autovraků, jak se před zavedením daně tvrdilo. Podle MF Dnes stát loni vybral na ekologické dani 387 milionů korun, vrakovištím však rozdělil pouhých 15 milionů. Zbytek se rozplynul v jiných kapitolách rozpočtu. 

Není to v poslední době jediný případ, kdy stát  zatížil motoristy novým odvodem pod záminkou bohulibého účelu, aby pak vybrané prostředky utrácel jiným způsobem. Viz třeba fond zábrany škod, který zdražil povinné ručení, aby si z něj pak policie kupovala nová auta s radary:

Zajímavosti | Bezpečnost | Život řidiče

Policie nakoupí 88 nových aut s radary za peníze z povinného ručení

Byrokraté si samozřejmě představují, že daň zázrakem přiměje lidi k pořizování novějších ojetin. „Určitá skupina obyvatel nebude chtít zaplatit tři tisíce za převod méně ekologického vozidla a raději si pořídí vozidlo s vyšší emisní třídou. To bude sice o něco dražší, ale z hlediska dalších provozních nákladů by mělo vycházet levněji,“ řekl listu MF Dnes mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba. Faktem, že posledních sedm let fungování ekologické daně tento předpoklad nijak nepotvrzuje, se úředníci zjevně vyvést z míry nenechají. 

Je přitom nabíledni, že pokud ekologická daň nevede k omlazování vozového parku dnes, nepovede k němu ani po zvýšení, resp. rozšíření sazeb. Podle našeho názoru naopak zhorší dostupnost novějších aut nízkopříjmovým skupinám a povede k tomu, že lidé si budou déle ponechávat stará auta s vyššími emisemi a často i v horším technickém stavu.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků