Úřady na ekologickou daň nezapomněly, od r. 2018 má platit i pro Euro 3

Pro řidiče, kteří si nemohou dovolit nové nebo zánovní auto, by nové opatření znamenalo poměrně výrazný zásah do rozpočtu. Takzvaná ekologická daň se přitom platí už sedm let, ačkoliv deklarovaný cíl neplní.
Úřady na ekologickou daň nezapomněly, od r. 2018 má platit i pro Euro 3

Od ledna 2018 by měli takzvanou ekologickou daň platit i ti motoristé, kteří si pořizují ojetinu homologovanou podle Euro 3. Stávající sazby se pak zvednou, u nejstarších aut až na 10 000 Kč. Informoval o tom ve svém čtvrtečním vydání list MF Dnes (jeho vydavatelem není společnost Mladá Fronta, která vydává mj. AutoRevue.cz, ale mediální skupina Mafra). 

Nápad není nový, psali jsme o něm prakticky přesně před rokem. Ministerstva životního prostředí a průmyslu a obchodu ho mezitím společně zapracovala do novely zákona o výrobcích s ukončenou životností, která má začít platit od 1. ledna 2016. V květnu pak záměr schválila vláda:

Zajímavosti | Život řidiče | Ceny | Palivo | Statistiky

Vláda schválila zavedení tzv. ekodaně i na auta plnící Euro 3

Pro řidiče, kteří si nemohou dovolit nové nebo zánovní auto, by to znamenalo poměrně výrazný zásah do rozpočtu. Za auta splňující Euro 3 by se platily tři tisíce korun, poplatek za Euro 2 stoupne na pět tisíc a u ještě starších aut má dosahovat desetitisícové výše. 

Takzvaná ekologická daň se platí už sedm let, ale svůj deklarovaný cíl – přispět k omlazení vozového parku – zcela očividně neplní. A peníze vybrané na dani nemíří na likvidaci autovraků, jak se před zavedením daně tvrdilo. Podle MF Dnes stát loni vybral na ekologické dani 387 milionů korun, vrakovištím však rozdělil pouhých 15 milionů. Zbytek se rozplynul v jiných kapitolách rozpočtu. 

Není to v poslední době jediný případ, kdy stát  zatížil motoristy novým odvodem pod záminkou bohulibého účelu, aby pak vybrané prostředky utrácel jiným způsobem. Viz třeba fond zábrany škod, který zdražil povinné ručení, aby si z něj pak policie kupovala nová auta s radary:

Bezpečnost | Zajímavosti | Život řidiče

Policie nakoupí 88 nových aut s radary za peníze z povinného ručení

Byrokraté si samozřejmě představují, že daň zázrakem přiměje lidi k pořizování novějších ojetin. „Určitá skupina obyvatel nebude chtít zaplatit tři tisíce za převod méně ekologického vozidla a raději si pořídí vozidlo s vyšší emisní třídou. To bude sice o něco dražší, ale z hlediska dalších provozních nákladů by mělo vycházet levněji,“ řekl listu MF Dnes mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba. Faktem, že posledních sedm let fungování ekologické daně tento předpoklad nijak nepotvrzuje, se úředníci zjevně vyvést z míry nenechají. 

Je přitom nabíledni, že pokud ekologická daň nevede k omlazování vozového parku dnes, nepovede k němu ani po zvýšení, resp. rozšíření sazeb. Podle našeho názoru naopak zhorší dostupnost novějších aut nízkopříjmovým skupinám a povede k tomu, že lidé si budou déle ponechávat stará auta s vyššími emisemi a často i v horším technickém stavu.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 64 208 km
Cena: 229 000 Kč
Mini One 1.6
Rok výroby: 2005
Stav: 121 404 km
Cena: 74 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 115 425 km
Cena: 220 000 Kč
Test ojetiny: Najít pěkný Citroën C4 Picasso vám dá dost práce

Test ojetiny: Citroën C4 Picasso

Zapomeňte na obvyklá klišé o francouzských autech. MPV Picasso není špatné, ale bude vám trvat, než najdete povedený kus s dobrým motorem.

19.  6.  2016 | Dalibor Žák | 36 příspěvků
Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type R AWD: Rychlost, nebo zábava

Audi R8 vs. Jaguar F-Type

Máte rádi rychlost v té nejčistší podobě, nebo preferujete zábavu? Tak přesně o tom bude dnešní srovnávací test, ve kterém se vám představí celkem 1160 koní.

7.  6.  2016 | Lukáš Dittrich | 25 příspěvků
Test Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo: Dobrá, ale příliš kompaktní

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo

Nedlouho po hatchbacku přichází nová Astra také s karoserií kombi. Jak funguje tahle novinka v kombinaci s plnou výbavou a nejdražším motorem?

31.  5.  2016 | Lukáš Dittrich | 34 příspěvků

Napište nám