Upozornění dálkovými na silniční kontrolu? Nepostižitelné, samozřejmě

Když se sejde ubohá práce české policie s dilentatnským zpravodajstvím Mladé fronty a senzačními tématy neoplývající sezónou, vznikají z toho zajímavé situace. A tak nepřekvapí, že se včerejšich vydáních zmíněného média objevil článek o tom, jak se policie pokouší pokutovat řidiče, kteří upozorní protijedoucí na blížící se policejní kontrolu, za „zneužití dálkových světel”.

Pozoruhodné je na tom v prvé řadě to, že dopravní policie něco takového skutečně dělá. A to nikoli náhodně, ale zcela cíleně. Sama tak podává nejlepší důkaz o marnosti své práce. Dopravní policie má v prvé řadě dopravu usměrňovat, je-li to třeba, v druhé řadě z ní eliminovat ty, kteří se v ní pohybují neakceptovatelným způsobem a teprve poté, když nemá nic lepšího na práci, se věnovat třeba i něčemu jinému. Nemám pocit, že by policisté někdy vůbec dělali to první, nebo dobře dělali to druhé a za takové situace se věnovat stíhání aktivity, která není postižitelná a nejenže není nebezpečná, ale je do konce ku prospěchu těm, kterým má „ubližovat”, je naprosto scestné.

Pozoruhodné je na celé věci i přístup mnoha médií (nejen MF), která se touto věcí zcela vážně zabývají, jako by chtěla upozornit řidiče, že za něco takového jako bliknutí dálkovými mohou skutečně být potrestáni. Přitom by postačila informace o tom, že takové jednání je samozřejmě nepostižitelné. Sečtělým čtenářům AutoRevue.cz jistě neřeknu nic nového, když konstatuji, že v situaci, kdy vás policie bude chtít za něco takového pokutovat, lze reagovat minimálně dvěma způsoby:
1) Trvat na tom, že jsem neblikl. K probliknutí nedošlo buď vůbec (opak je bez objektivního důkazu neprokazatelný), nebo samovolně, zřejmě technickou závadou.
2) Říci, že jsem blikl z „legálního důvodu”. Zákon dovoluje upozornit dálkovými, je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, kterým může být cokoli od stojícího zvířete u silnice, až po můj subjektivní pocit ohrožení některým z protijedoucích vozidel (divný směr, vysoká rychlost...).

Obojí je samozřejmě lží. Ale v rámci hesla „proti zlu zlem, ale nebýt grázlem” pro mě zcela akceptovatelnou - proti hlouposti českých policistů se v souladu s desaterem zřejmě bojovat nedá. Policisté se vám ze své domněle nadřazené pozice budou mnohdy snažit uložit pokutu bez ohledu na vaše stanovisko, buď je ale krátké poučení o obsahu českých zákonů dostane do patřičných mezí, nebo se s nimi nemusíte bavit vůbec a s přestupkem jednoduše nesouhlaste. Ve správním řízení za něco podobného nemůžete být potrestáni, pokud se k tomu sami otevřeně nepřiznáte.

Mohli bychom věc probírat z mnoha hledisek, závěrem ale postačí zamyslet se nad jediným - čí zájem vlastně policie v tomto případě chrání a komu tím pomáhá. Fakt, že je neopodstatněné použití dálkových světel považováno za přestupek, má jediný důvod - chránit ostatní před tím, aby nebyli bezdůvodně oslňováni a sami tím vystavováni nebezpečí. Je tedy na místě se ptát, zda tento předpoklad upozornění probliknutím na blížící se policejní kontrolu splňuje, zda ja skutečně v zájmu těch, které někdo upozorní, aby to dotyčný nečinil. Domnívam se, že ani Mirek Dušín by se za volantem za tuto informaci neurazil - každý dobrý řidič důvodné bliknutí od kolegy na silnici očekává a je připraven z něj vždy vyvodit adekvátní závěr. Policie potíráním takové aktivity pomáhá leda sama sobě, nikomu jinému...

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků