Únava za volantem: nepijte kávu, cvičte!

Známe to všichni, po ujetí několika desítek kilometrů (stovek, tisíc - záleží na dispozici každého) nás jízda přestává bavit. Začínáme být unavení a už se těšíme, až dorazíme do cíle. Přitom mnohdy stačí málo. Na chvilku zastavit, protáhnout se...

Nabízíme vám několik rad, které nám zaslala do redakce Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

„Tělesná i psychická únava se sice dostavuje u každého člověka individuálně, ale po 180 ujetých kilometrech je přestávka vhodná pro všechny," říká.  A radí, jak se s únavou vypořádat. 

 „Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou kvůli dlouhodobému držení volantu také unavené a nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Dlouhá cesta je pro lidský organismus stresující. Tento stres může vyvolat právě ztuhlost šíjových svalů. Proto je dobré si i krátce zacvičit.

Zacvičit si můžete na odpočívadle. Velmi dobře působí uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky. Cviky by měly být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů. Můžete cvičit odděleně například v oblasti krční, hrudní a bederní páteře ale také tak, že se pohyb přenáší na celé tělo. Vsedě i ve stoje přenášejte při pohybu váhu ze strany na stranu.

Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, takzvaný  mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení.“  

 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků