Ujetí od nehody prý řídí podobný signál, jaký vede ruku hazardéra

Ujet z místa havárie je zbabělost. Podle policejních statistik se tak ovšem zachová pětina českých řidičů. Zmizení z místa zaviněné nehody, aniž by se dotyčný zajímal, jaké ztráty na majetku nebo zdraví oběti způsobil, je u takového člověka nejspíš výsledkem složitosti psychických a možná i nervových dějů, které v takových situacích vznikají.

To je názor psychologa Karla Humhala, který v tomto případě použil přirovnání k hazardnímu hráči. „Kdysi jsem četl, že mozková centra hazardéra, který usedá před hrací automat, jsou o situaci informována na mnoha úrovních. Nejrychleji ale do mozku dorazí zpráva na jakési nejprimitivnější - pudové - úrovni reagování,“ řekl psycholog AutoRevue.cz.

Klepněte pro větší obrázek

„Zjednodušeně řečeno, hazardér vhodí minci do automatu dřív, než si uvědomí, že by to neměl dělat. Myslím, že něco podobného probíhá i v mozku při autonehodě, kterou člověk zaviní a potom od ní ujede. Na tuto skutečnost pamatuje dokonce i zákon, který netrestá útěk od dopravní nehody tak přísně jako například dodatečné okradení oběti. Vždyť i z historie je známé, že ve válce se za oloupení padlých vojáků popravovalo,“ dodal Humhal.

Podle policejních zdrojů se loni u nás při nehodách zbaběle zachovalo 11 371 řidičů, což je téměř o devět set víc než v roce 2009. Podle letošních průběžných statistik se situace k lepšímu rozhodně neposouvá. Ujetí od dopravní nehody je při tom trestný čin, za který hrozí pětileté vězení a zákaz řízení až na deset let. Neposkytnutí pomoci je tolerováno pouze u těch řidičů, kterým se prokáže, že by to znamenalo nebezpečí pro ně, nebo pro jiné osoby.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků