Ujetí od nehody prý řídí podobný signál, jaký vede ruku hazardéra

Ujet z místa havárie je zbabělost. Podle policejních statistik se tak ovšem zachová pětina českých řidičů. Zmizení z místa zaviněné nehody, aniž by se dotyčný zajímal, jaké ztráty na majetku nebo zdraví oběti způsobil, je u takového člověka nejspíš výsledkem složitosti psychických a možná i nervových dějů, které v takových situacích vznikají.

To je názor psychologa Karla Humhala, který v tomto případě použil přirovnání k hazardnímu hráči. „Kdysi jsem četl, že mozková centra hazardéra, který usedá před hrací automat, jsou o situaci informována na mnoha úrovních. Nejrychleji ale do mozku dorazí zpráva na jakési nejprimitivnější - pudové - úrovni reagování,“ řekl psycholog AutoRevue.cz.

Klepněte pro větší obrázek

„Zjednodušeně řečeno, hazardér vhodí minci do automatu dřív, než si uvědomí, že by to neměl dělat. Myslím, že něco podobného probíhá i v mozku při autonehodě, kterou člověk zaviní a potom od ní ujede. Na tuto skutečnost pamatuje dokonce i zákon, který netrestá útěk od dopravní nehody tak přísně jako například dodatečné okradení oběti. Vždyť i z historie je známé, že ve válce se za oloupení padlých vojáků popravovalo,“ dodal Humhal.

Podle policejních zdrojů se loni u nás při nehodách zbaběle zachovalo 11 371 řidičů, což je téměř o devět set víc než v roce 2009. Podle letošních průběžných statistik se situace k lepšímu rozhodně neposouvá. Ujetí od dopravní nehody je při tom trestný čin, za který hrozí pětileté vězení a zákaz řízení až na deset let. Neposkytnutí pomoci je tolerováno pouze u těch řidičů, kterým se prokáže, že by to znamenalo nebezpečí pro ně, nebo pro jiné osoby.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků