U Škody jsou vizionáři, také BMW půjde do tříválců

Pravděpodobně tím rozlítím řadu našich čtenářů, ale musel bych být lhář, pokud bych řekl cokoli jiného, než že motor 1,2 HTP je jedním z největších omylů vývoje současných malých škodovek. Problémem tohoto symbolu přitom není ani jeho objem, ani jeho výkon, ale fakt, že jeho konstrukce sestává jen ze tří válců. Tři lidé možná tvoří dobrý kolektiv, ale tři válce nedělají dobrý motor. Zvuk, charakter i kultivovanost hrají v případě HTP jinou ligu než jakýkoli průměrný čtyřválec. Bohužel druhou.

Smysl použití takových motorů, byť v případě příměstského přibližovala (v české realitě navíc rodinného vozu) jsem nepochopil. Pozitivní efekt na spotřebu je zcela domnělý, výkon motoru vždy měl s relativně těžkou Fabií docela dost práce ve všech svých verzích a o výsledné spotřebě paliva hodné ekorallye nemohla být při běžném využití řeč. Vůbec vývoj HTP se mi zdá být jako klasické „lose-lose” - motor má možná nízkou papírovou spotřebou, ale jeho chování je neadekvátní kvalitám zbytku vozů, ve kterých je používán, a nevýznamně (pokud vůbec nějak) nižší reálná spotřeba za tyto ústupky nestojí.

Domníval jsem se, že po této peripetii již nikoho nenapadne tříválcový motor vyvíjet a nasadit. Ale ejhle, někdo se přece jen našel. A není to třeba Dacie, ale rovnou BMW. Mnichovská automobilka, kdysi známá výrobou sportovně laděných vozů s vynikajícími atmosférickými benzinovými šestiválci, dnes známá výrobou všeho možného, co alespoň z dálky připomíná auto a vejde se do toho přeplňovaný diesel, hodlá na své cestě do pekel přiložit pod kotel polínkem z nejvybranějších. Pro budoucí řadu 1 a možná i 3 totiž zcela seriózně počítá s nasazením motoru 1,35 R3. Výkon bude samozřejmě vyšší než v případě HTP, spekulace hovoří o přeplňování a výkonu od 120 do 180 koní, těžko to ale změní něco na tom, že tři válce v řadě u čtyřtaktního motoru nelze vyvážit v žádném směru a výsledkem těžko bude něco, co by si automobilka před svými zákazníky mohla dát za rámeček. Kdysi si někteří dělali z majitelů Škody Fabia s motorem HTP legraci slovy: „Vidíš, vždyť tam máš půlku řadového šestiválce BMW, R6/2.” Teď ovšem budou muset zvážnět, s novou Fabií HTP dostanete brzy motor BMW již celý. Ve škodovce to zkrátka prokoukli a již před mnoha léty věděli, co dnes v Mnichově teprve tuší...

U BMW si lze, jak už je v poslední době zvykem při představení většiny novinek, položit jen řečnickou otázku „Jak hluboko lze ještě klesnout?”, ale podobným směrem chtějí zamířit i další. Také VW totiž chystá rozvoj tříválců, které se mají objevit nejen v Polu a dalších malých modelech, ale nově i v Golfu. Šéf vývoje VW Hackenberg dokonce říká, že Golf čeká s tímto motorem skvělá budoucnost. Já si myslím, že s takovými motory nás skvělá budoucnost rozhodně nečeká...

BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 143 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 120 724 km
Cena: 205 000 Kč
BMW Řada 3 2.993
Rok výroby: 2006
Stav: 106 678 km
Cena: 185 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

včera | Stanislav Kolman | 52 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků