Tuzemský autoprůmysl čeká stagnaci, i to je prý ale dobrá zpráva

Automobilový průmysl v Česku je vysoce orientován na export. Členské firmy Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) v roce 2010 vyvezly téměř čtyři pětiny své produkce, z toho 85 procent do zemí EU. Stejné to bude i v roce 2011.

Vývoj i v zemích EU tak bude mít hlavní vliv i na tuzemské producenty. Předpovědi vývoje u klíčových partnerů Česka, zejména Německa, Francie, Británie, Polska a Slovenska, ale podle sdružení zatím nehovoří o propadu, ale spíše o zpomalení tempa růstu či stagnaci nebo jen velmi malém poklesu.

Letos firmy v Česku vyrobily 1,18 milionu osobních automobilů, což je o zhruba desetinu více než loni.

 

„V roce 2012 bude zachována úroveň produkce letošního roku, možná s mírnou diferencí ať již směrem k růstu či poklesu. Zatím nemáme signály o nějakém zásadním zhoršování této dynamiky,“ řekl ředitel sekretariátu AutoSAP Antonín Šípek.

 

Vzrůst by měla letos i výroba autobusů a motocyklů, jedinou kategorií, u níž se čeká pokles, je výroba nákladních vozů, a to o zhruba osm procent.

Jistou hrozbou je podle Šípka krize eurozóny a vývoj kurzu eura. „Pokud by docházelo k razantnímu posilování české koruny, mělo by to na automobilový průmysl ČR, pro který je vývoz naprosto klíčový, pochopitelně negativní dopad,“ podotkl Šípek.

Výhodou podle něj ale je, že kvůli dopadům krize v předcházejících dvou třech producenti automobilů i dílů pro ně přece jen výrazně svůj provoz restrukturalizovaly a pro jistotu začaly více vyhledávat i trhy mimo země unie. „Tím se staly odolnějšími a pružnějšími. A jistá obezřetnost je neopustila ani v letech 2010 a 2011, kdy docházelo k opětnému růstu. Proto by měly být na eventuální nepříznivý vývoj dobře připraveny,“ míní Šípek.

Také podle analytika KPMG Jana Linharta je největší výzvou, které budou firmy působící v automobilovém průmyslu čelit v roce 2012, ekonomická situace eurozóny. Neočekává ale, že by vývoj byl tak dramatický jako v letech 2008 a 2009, nicméně určitý pokles celého evropského trhu je velmi pravděpodobný.

Firmy, které dodávají díly do zahraničí, tak budou čelit hrozbě snížené poptávky. Firmy dodávající výrobcům aut působícím v ČR však na tom budou o něco lépe, a to především díky zvyšování výroby největší české automobilky Škoda Auto i nošovického závodu Hyundai,“ řekl Linhart.

Krize eurozóny a oslabování kurzu koruny by ale podle něj mohla mít paradoxně pro firmy působící v Česku i pozitivní faktory. Prodeje jsou totiž v automobilovém průmyslu téměř výhradně v eurech, zatímco nezanedbatelná část nákladů je v českých korunách. Slabá koruna tak především snižuje náklady na pracovní sílu.

 

„Na základě výše uvedeného se domnívám, že tuzemský automobilový průmysl bude v roce 2012 stagnovat, což je možné v kontextu očekávaného vývoje celé ekonomiky považovat za pozitivní,“ míní Linhart.  

 

Zdroj: E15.cz

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků