Tunel Mrázovka naznačuje, co se stane po otevření Blanky [názor]

Pokud vše dopadne, jak má, otevře se za pár týdnů tunelový komplex Blanka. Médii se šíří zprávy o tom, jak je kvůli tomu nutné udělat řadu opatření, jinak nastane konec světa a Prahu zavalí auta. Je to ale opravdu tak jednoznačné?

Když přijde na omezování dopravy v souvislosti s tunelovým komplexem Blanka, jako jeden z hlavních argumentů bývá uváděna Mrázovka. Ta se otevřela v roce 2004 a ačkoliv i tenkrát byla snaha doprovodit tuto stavbu opatřeními pro zklidnění dopravy na Smíchově, téměř nic se neudělalo. I proto je dnes ve velké míře poukazováno na to, že právě kvůli absenci dalších opatření narostl na Smíchově provoz osobních automobilů o desítky tisíc denně. Jenže situace není zdaleka tak jednoznačná.

Bezpečnost | Život řidiče

Praha 5 chce ubrat pruhy v ulicích Strakonická, Radlická a V Botanice

Pokud někdo řekne, že „kvůli otevření Mrázovky a absenci dalších úprav došlo na Smíchově ke zvýšení intenzity dopravy o čtyřicet tisíc automobilů denně“, pak si asi každý představí, jak se kolem smíchovských domů valí proudy automobilů, jenže to není tak docela pravda. Otevřením Mrázovky se definitivně otevřela alternativní komunikace ke Strakonické a to mělo na její provoz zásadní vliv.

Ještě v roce 2001 tam jezdilo 56 000 automobilů denně, od roku 2004 tento počet klesl na 32 000 vozů. Všechna ta auta navíc totiž jedou v tunelu, jedou po „dálnici“, nejedou přímo přes Smíchov. Kdybychom se tedy měli poučit z tunelu Mrázovka, na který je aktuálně tak často poukazováno, fakticky by bylo efektivnější místo dalších opatření vůbec neotevírat tunel.

Když se podíváte níže na přiložený graf, nabízí se otázka, co by asi na vzniklé situaci změnila opatření různě po Praze, když jednoznačně největší nárůst dopravy „na Smíchově“ způsobila právě Mrázovka jako taková, které se ucpávací opatření samozřejmě týkat neměla. Respektive na jednu stranu se říká „podívejte se na Smíchov a Mrázovku“, na straně druhé chceme zacpat okolní ulice, aby to bylo „v pořádku“. Takže vlasntě chceme větší provoz v Mrázovce. Nenarostlo by tedy náhodou to celkové číslo o „provozu na Smíchově“ díky dalším opatřením ještě více?

Navíc, jak vyplývá ze studie sdružení Auto*Mat, intenzita dopravy se ve Strakonické nemění a zůstává už řadu let konstantní. To je ovšem velmi podivné, protože podle teorie dopravní indukce vznikla uvolněním Strakonické nová atraktivní komunikace, kterou řidiči měli během chvíle zaplnit. Jenže ono se tak nestalo. Důvod?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Když se v televizi řekne, že „na Smíchově vzrostla po otevření tunelu Mrázovka doprava a může za to absence dalších opatření“, vypadá to přesně takhle. Na dříve nejvíce postižené ulici vedoucí přímo přes Smíchov doprava klesne, protože většina lidí jede po „dálnici“, ale ta se pro jistotu také přičte. Graf pochází ze studie sdružení Auto*Mat

Všechna ta opatření s cílem uzavřít pomalu celou Prahu, pracují s předpokladem, že jakmile se uvolní nějaká ulice, lidé naskáčou do aut a začnou vesele jezdit všichni naschvál do té volné ulice. A to je předpoklad dost pochybný.

Ti, co jezdí do oblasti kolem magistrály teď (abychom se bavili konkrétně), tam budou jezdit autem i po Blance, protože tam jejich cesty končí/začínají. Ti, pro které je Blanka alternativou, využijí tunel a nepotřebují k tomu užší komunikace, vyhrazené cyklopruhy a další speciality, protože to prostě bude (doufejme) pohodlnější. Ti, co do centra po magistrále nejezdí a mohli by, si to ještě mnohokrát rozmyslí, třeba proto, že v centru stejně nezaparkují, nebo se jim to nevyplatí finančně ani časově, když mají jako alternativu metro. 

Bezpečnost | Život řidiče | Názory

Nezlobte se na ministra dopravy. Určitě ví, co dělá [komentář]

Jinak řečeno, Blanka celému centru Prahy pomůže, protože bude konečně pro tranzitní dopravu k dispozici relativně pohodlné spojení z jihu na sever. Je ale samozřejmě jisté, že nový tunel magistrálu nespasí, protože v centru přece jen funguje dost lidí a ti se tam nějak potřebují dostat (mimochodem všech těchto lidí se humanizace magistrály nebo jiná opatření přímo dotknou). Jenže s tím má tunel Blanka společného asi tolik, co uzavření Smetanova nábřeží se zprovozněním jihozápadní části městského okruhu. Ano, i tato příležitost se měla využít k uzavření nábřeží.

Já vím, kromě Mrázovky je tu ještě jeden odstrašující příklad dopravní indukce, který nám jasně ukazuje, že je potřeba Prahu ucpat, abychom se měli o něco lépe. Je to Barrandovský most, kde během krátké doby po odklonění kamionové dopravy vzrostla intenzita dopravy o dvacet tisíc automobilů denně. Zajímá ale někoho, že dříve byl na začátku Barrandovského mostu semafor a že soustavná kolona nákladních automobilů fyzicky bránila průjezdu? Nebo že díky uvolnění provozu na Jižní spojce začali tuto komunikaci využívat řidiči, kteří dříve volili třeba podolské nábřeží? Nikoliv...

Než dělat řadu ukvapených rozhodnutí, je lepší počkat, analyzovat vzniklou situaci a pak dopravu optimalizovat a citlivě upravit. Je ale otázkou, jak moc se tento styl komu líbí, protože zde existuje riziko, že se po otevření Blanky žádný konec světa konat nebude a na magistrále se bude i bez humanizace prostě jezdit lépe. Podobně, jako se tomu stalo ve Strakonické po otevření Mrázovky. 

Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků