Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

18 komentářů

KALOUSEK
25. března • 19:50

Zapomeňte že bych někdy podporoval elektromobily v našem státě. To bych musel být padlý na hlavu abych se dobrovolně vzdal daní z pohonných hmot. :-)

Zelí
26. března • 10:57

Státu je úplně jedno na co jezdíš. On potřebuje peníze. Jakmile by se elektromobily reálně rozšířily, okamžitě je zdaní.

Zelí
24. března • 15:42

Co se týká elektromobilů a baterií bych přidal ještě staré sedlácké pořekadlo : "Z hovna bič neupleteš".

Zelí
24. března • 9:59

Čekání na lepší baterie trvá již 120 let !!! A ony pořád nepřicházejí.... co na to hnutí duha.

mayer
24. března • 8:27

dobrý den,všichni,lidé by elektroauta kupovali, ale kde jsou dotace na zelenou energi,jak slibují distributoři energií,v jiných státech dostávají na tyto auta dotce více jak 30%,tak at se nediví,a to nepočítám a o dobíjecích místech,no ono problém že dojezd auta je jen něco kolem 120km by takový nebyl,stejně si každáý po dlouhé jízdě zastaví, a zastavit na 1/2 hodky na oživení baterií o 20% není málo,v dnešní době nových technologií LiFePo baterií máte auto nabyto za 4 hodiny,a to nepočítám že tyto baterie mají už více jak 5000 nabíjecích cyklů,takže vpodstatě v lepších případech přežijí karoserii vozidel,.

kolemjdoucí
23. března • 19:05

Obecně jsem příznivcem elektroaut a vidím v elektropohonu řadu výhod, současné elektromobily však nemají šanci nahradit běžná rodinná auta a dokonce ani je nějak smysluplně doplnit. A ani není vidět nějakou skutečně nadějnou koncepci. Problémy vidím dva.1. ukládání energie - baterie mají malou hustotu a ukládat energii jinak udělá celý systém zbytečně složitý (různé hybridy se spalovacími motory, palivovými články apod.). Přitom hybridy mohou být zajímavou alternativou, ale skutečně až alternativou ke skutečným a použitelným elektromobilům. Nesmí ale vyžadovat speciální palivo (třeba vodík), které by nutilo budovat ještě další distribuční síť.2. cena - pokud by to mělo být pro rodinu malé městské vozítko na ježdění do práce, tak to prostě nemůže stát milion, ale ani půl milionu. Musí to být velmi levné, aby to vůbec někoho motivovalo si to pořídit. Dnes je levnější koupit malé auto a i s provozními náklady po celou dobu životnosti toho malého auta to nepřekoná cenu elektromobilů.To, co ale řeknu teď, bude možná rudým hadrem pro spoustu lidí. Prosím, zkuste následující dočíst do konce a zamyslet se nad tím.Rozvoji elektroaut by skutečně velmi pomohla masivní podpora ze strany veřejného sektoru. Jenže rozhodně ne formou dotací. Radši bych se podíval do historie - řada věcí byla na začátku podpořena státy a mělo to smysl. Týká se to třeba železnice. To byl pro státy strategický zájem a investovali do rozvoje železnic obrovské sumy ze státních peněz. Následoval další rozvoj celého odvětví, rozvoj infrastruktury a následně to podnítilo rozvoj už soukromého průmyslu, obchodu, dopravy... A tenhle způsob vidím jako jedinou smysluplnou podporu - tedy spojení velkých finančních prostředků k velké investici, která následně přinese skutečný užitek. Rozdáním dotací se nedosáhne ničeho.Podpora elektromobilů by tedy měla mít nějakou strategickou podobu. Osobně bych to uvítal například v integraci do veřejných dopravních systémů hromadné dopravy. Tedy jednak masivní podporu elektrobusů a komplexní systém půjčování malých elektromobilů jako mají některá města třeba inteligentní systém půjčování městských kol. Tedy představte si to tak, že na okraji města bude velké záchytné parkoviště, kde buď přejdete na hromadnou dopravu (metro, tramvaj, elektrobus) nebo si za přijatelnou částku půjčíte malé elektroauto, kterým dojedete, kam potřebujete. Ideální by to bylo v kombinaci se systémy automatického řízení (které u žnejsou takovým sci-fi jako ještě před pár lety) - tedy někde v centru vystoupíte a auto se samo odjede dobít a bude připraveno k dalšímu zapůjčení, které klidně může probíhat také automatizovaně - místo taxíku si objednáte alektroauto, které samo přijede a vy ho použijete na další cestu. Tohle by byl způsob jak uvolnit města a vyčistit v centrech ovzduší. A mělo by to smysl k dalšímu rozvoji elektroaut.Bohužel taková úvaha je v současném světě naprosto nereálná. Nikoli technicky nebo finančně, ale kvůli celkovému úpadku společenské úrovně. Současní politici nemají zájem na strategických řešeních, ale řešeních krátkodobých, které jim přinesou přímý profit jak u voličů, tak pochopitelně finanční (a nemusí to být nutně klasická korupce). Takže lze i bez věštění z čajových lístků snadno předvídat, jak by to dopadlo – někdo by tam protlačil spřátelenou firmu, opozice by to celé zkritizovala a okleštila do nepoužitelné podoby, byrokraté by to pohřbili pod nánosem nesmyslných nařízení a omezení, celé by se to natáhlo na sto dvacet let a výsledkem by nakonec byla půjčovna šlapacích lodiček v umělé nádrži 10x10 metrů, zatímco lidé by už dávno místo elektroaut používali teleportaci.

Mino
24. března • 12:08

Ja bych tu videl problem take v tom, ze tu elektrinu je nutno vyrobit a bohuzel to se ve vetsine pripadu deje neekologicky. Takze se jen presouva problem z jednoho mista na druhy (ze spalovaciho motoru na elektrarnu). Ma to "vyhodu" v tom, ze se znecisteni rozprostre na vetsi plochu a bude mensi tam, kde je dnes (mesta). Ale v podstate tu porad mame tentyz problem + vyroba baterii. Paradoxne i presto mi prijde byt dobra alternativa v hybridech. Ma to solidni dojezd, takze neni problem s kapacitou a delkou nabijeni baterii, ve mestech je to diky castecne nebo uplne elektrickemu pohonu vyrazne cistsi nez bezne auto. Kazdopadne jako vsechna reseni, ani toto neni dokonale, protoze sice castecne resi znecisteni ve mestech, ale zas pridava tu vyrobu baterii. Vyhodu obecne jakkoli elektricky pohanenych vozu (tedy i hybridu) vidim v tom, ze se k pohonu dokaze vyuzit energie, ktera by u bezneho spalovaciho motoru byla "vyhozena". Proto bych osobne byl ochoten posledni dobou uvazovat i o hybridnim aute.

Jarda.abc
23. března • 20:35

Jediný problém jsou baterie, jak již bylo uvedeno ve článku.Problém je v tom, že výměna baterií po 5i letech bude stát 50 000 až 100 000 Kč.

Fantomas
24. března • 16:50

Po 5i letech? Co je to 5i? Něco jako pěti? A jak byste potom napsal po čtyřech letech? Po 4ch letech? :-))

Jarda.abc
23. března • 20:37

Já již mám auto 10 let, takže do nových baterek bych dal přes 100 000 Kč.

Lenka Cigánková
23. března • 15:14

ehm, dělali jsme vše proto, aby cena vozu byla pod 50 000 eur.... pro nás je to furt cena více než přes milion korun a kdo si dnes může dovolit auto za milion? Běžný občan nikoliv!!!Až budou elektromobily schopny ujet na jeden zátah aspoň 400km, tak to pro mne jako řidiče bude mít význam, neboť máme příbuzné na druhé straně republiky.
Ale dokud to bude jezdit 100km tak, aby člověk ujel aspoň 150km.... tak je mi to auto k ničemu. Nehledě na to... kdo má proboha čas auto nabíjet 11hod?

jarecek
23. března • 13:46

to je gol .. podnikatele levicovejsi nez ultralevicova eu :-D

baboon
23. března • 13:38

Ta největší "radost" majitele těchhle elektronesmyslů teprve čeká - zatím mají nová nebo zánovní auta, ale uběhne několik málo let, baterie přestanou "držet šťávu," na obměnu v ceně desítek tisíc už dotace nebudou, životnost ostatních součástí se také bude různit podle jízdních a klimatických podmínek ...
Je to všechno hloupost - elektromobily ve smyslu běžných rodinných motorových vozidel jsou nevyzrálé a dlouho ještě budou. Peníze na dotace se někde musejí "ukrojit" - a tady se naskýtá další otázka, zda ona hodnota dotací vznikla také v souladu s životním prostředím? Patrně nikoli, že ...
Takže elektromobily - vozítka pro invalidy a listonoše - ano, vnitrozávodní doprava - ano, rozvoz pizzy - ano, atd ...
Ale jinak? Zatím to jsou všechno pohádky a krmení poslušných oveček ... :-/

Fantomas
23. března • 14:55

Mně se už jen při zaslechnutí slova "dotace" otevírá nůž v kapse. Který socialistický nadšenec ten příšerný nesmysl jménem dotace vymyslel? Copak je možné ze společných peněz všech obyvatel podporovat ty či ony soukromé projekty, nebo soukromé obchodní transakce? Nemyslitelné a navíc to vede k tomu, že se tak na trhu drží naprosto nehospodárné a neekonomické věci, které by normálně vůbec nevznikly, protože jsou ve své podstatě ekonomický nesmysl, ale díky dotacím si na nich někdo slušně přivydělá a vzniká tak naprosto absurdní situace, kdy je čerpání dotací velice výnosný způsob podnikání!!! Co to má jako být?
A tam, kde by peníze sklutečně byly potřeba (zdravotnictví, školství, prostě podpora obecných institucí a výdobytků moderní společnosti, které jsou prospěšné všem a nebo dokonce podporují budoucnost), tam nejsou a vše se omezuje a ruší. Úplně na hlavu. Takový je tedy můj názor na dotace.
No a pokud je opravdu celospolečenský zájem podporovat elektromobily, tak bych moc rád věděl jaký. Zatím to vypadá spíš jako divadlo. Zatím jsou elektromobily jen dobrý byznys pro výrobce a past pro zákazníky. Taková věc si podle mě žádnou podporu nezaslouží, protože to společnosti nepřinese vůbec žádné výhody.

Tade
26. března • 10:00

V této zemi NENÍ myšlení zakázané!!! Netřeba se ho bát.
I když mnozí tak působí..:-/Elektromobil řeší dvě věci
- soukromou: úsporu provozních nákladů
- veřejnou: vzduch a snížení závislosti na ropných palivech,
a za tu veřejnou úsporu musí veřejná moc vzít svůj díl.To není nespravedlivé. Úspora emisí (plynů, prachových částic, hluku) je veřejný zájem.
A veřejná sprava (státní správa a samosporávy, obce a kraje) mohou přispět vymezením bezemisních zón, regulací vjezdu emisních vozidel (do chránených krajinných oblastí), i přímou dotací, jako to dělají mnohé země.Chce to trochu inteligence navíc, to je pravda.
Tade

krok
23. března • 12:13

"Chceme pobídky, podporu, dotace. Chceme PENÍZE!"

publicenemy
24. března • 20:11

V tomhle jsou výrobci aut tak trochu nevinně. Státy a jejich ekologické projekty jim doslova nařizují, aby snižovali emise a zrychlili vývoj nízkoemisních automobilů. Na druhé straně ale tyto státy výrobce a spotřebitele nijak nemotivují k nákupu těchto aut, která jsou stále málo efektivní a velmi drahá. Takže pokud tyto státy chtějí města plná elektromobilů, musejí pro to také něco dělat, což se ale neděje. Ve výsledku to odnesou automobilky, které investují "těžké" peníze do vývoje něčeho, co se jim prakticky nezaplatí a to ještě ne z vlastní vůle, ale z vůle byrokracie.

Fantomas
23. března • 14:33

A zadarmo! :-D

Doporučujeme

Články odjinud