Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

V roce 2011 se ve světě prodalo necelých 50 000 vozidel poháněných energií z baterií, což odpovídá tržnímu podílu přibližně 0,1 procenta. Je očividné, že i nadále budou dominovat modely s tradičními spalovacími motory.

Proč tomu tak je? Podle mnohých zástupců evropských automobilek za to může přístup EU. Jejich hlasy zazněly na setkání v Bruselu.

Zmínili, že současný přístup Evropské komise k elektrifikaci automobilů by mohl ohrozit pracovní místa, investice i konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. A zapochybovali nad životaschopností tzv. Bílé knihy o dopravě.

Tu vydala Evropská komise a podle ní by měly emise skleníkových plynů v oblasti dopravy do roku 2050 klesnout nejméně o 60 procent, aby bylo možné dosáhnout cílů, jež si EU v souvislosti s klimatickými změnami vytyčila. Dokument také požaduje, aby počet vozidel s konvenčním pohonem klesl ve městech do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 by měla tato vozidla z měst vymizet úplně.

Jenže se ukazuje, že je to nereálné. Státy totiž nákup automobilů s nižšími emisemi podporují nedostatečně, nebo vůbec, jako je tomu v případě České republiky. S tím souvisí i problém minimální podpory samotného výzkumu a vývoje ekologických vozidel, včetně elektromobilů. Cíle EU pro snižování emisí oxidu uhličitého tak jsou vážně ohroženy.

Skandinávský kritik

Snad nejhlasitějším kritikem současných poměrů byl na semináři v Bruselu Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Corporation.

 „Společnost Volvo Car Corporation vyzývá EU, aby zajistila koordinaci pobídek a zároveň zintenzivnila podporu výzkumu a vývoje. Pokud se tak nestane, evropský automobilový průmysl riskuje ztrátu současné vedoucí pozice v oblasti technologií,“ prohlásil Stefan Jacoby.

Klepněte pro větší obrázek
Stefan Jacoby, šéf automobilky Volvo: „Tržní podíl elektromobilů do roku 2020 stěží překoná hranici jednoho procenta.“

A jasně se vyjádřil k otázce opuštění konvenčních dieselových a benzínových hnacích ústrojí. „Na to je brzy. Jejich účinnost se neustále zvyšuje. V posledních dvou letech značka Volvo snížila emise CO2 u svých dieselových a benzínových agregátů o 13 procent,“ řekl Stefan Jacoby.
 
Podle studie Evropské komise nazvané European Strategy on Clean and Energy Efficient Vehicles by měl vzrůst do roku 2020 tržní podíl elektromobilů a plug-in hybridů pouze na 3-až 4 procenta, do roku 2030 by pak tato hodnota mohla vzrůst na 30 procent.

„Oba předpoklady jsou nereálné. Vzhledem k absenci koordinovaných vládních iniciativ a vysokých nákladů na baterie tržní podíl elektromobilů do roku 2020 stěží překoná hranici jednoho procenta,“ uvedl Stefan Jacoby. 

Východisko?

Každý, kdo se otázkou elektromobility zabývá, uvede jako hlavní důvod, který brání rychlému nárůstu počtu elektromobilů na silnicích nedostatečně rychlý pokles cen jejich technologií.

„Snahy automobilek o snižování nákladů nemohou plně kompenzovat cenu baterií. Pro úspěšné zavedení těchto technologií na trh jsou proto zapotřebí celoevropské dotace a pobídky. Tyto nezbytné pobídky jsou však ohroženy v důsledku současné dluhové krize,“ řekl Stefan Jacoby.

A zmínil příklad nového modelu Volvo V60 Plug-in Hybrid. „V60 Plug-in Hybrid je skvělý automobil a zjistili jsme, že na trhu je o něj velký zájem. Přestože jsme udělali maximum pro to, abychom jeho cenu snížili pod padesát tisíc eur, jsou pro oslovení širší zákaznické základny nezbytné další pobídky.“
 
 

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků