Třída S jako „třílitrové auto“

Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID, třetí hybridní model nové třídy S, stanovuje nová měřítka v oblasti hospodárnosti a komfortu. Navíc se tento model třídy S stal držitelem rekordu ve spotřebě v kategorii luxusních vozů, v níž byly hodnoty spotřeby paliva 3 l/100 km a emisí CO2 69 g na kilometr považovány ještě před několika málo lety prakticky za nereálné

Elektromotor o výkonu 80 kW s externě dobíjitelným akumulátorem umožňuje jízdu s nulovými emisemi s dojezdem cca 30 km. Hybridní systém jej kombinuje s novým přeplňovaným motorem V6 3,0 litru. Mercedes-Benz představil nový model S 500 PLUG-IN HYBRID na IAA ve Frankfurtu a na trh jej uvede v příštím roce.

S 400 HYBRID byl v roce 2009 prvním vozem, jehož hybridní pohon byl standardně vybaven lithium-iontovým akumulátorem. Mercedes-Benz nyní rozšiřuje u nové třídy S nabídku hybridních pohonů v této modelové řadě na tři modely: S 400 HYBRID, S 300 BlueTEC HYBRID a S 500 PLUG-IN HYBRID. Pro druhou generaci hybridních pohonů je typická harmonická integrace všech komponentů hnacího řetězce. Spalovací motor lze navíc kompletně odpojit od elektromotoru. Mezi další znaky patří druhá generace brzdové soustavy s rekuperací kinetické energie a předvídavý systém řízení energetických toků Intelligent HYBRID.

„Model Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID, který využívá náš modulární hybridní systém, představuje další milník na cestě k mobilitě s nulovými emisemi,“ vysvětluje Prof. Dr. Thomas Weber, člen představenstva koncernu Daimler zodpovědný za koncernový vývoj a vedoucí vývoje divize Mercedes-Benz Cars. „Třída S se tak promění ve skutečné ‚třílitrové auto’ s velkorysou nabídkou prostoru a znamenitým komfortem pohonu.“

Zatímco akumulátory modelů S 400 HYBRID a S 300 BlueTEC HYBRID jsou dobíjeny výhradně rekuperací kinetické energie při brzdění a setrvačné jízdě nebo spalovacím motorem, disponuje nový vysokonapěťový lithium-iontový akumulátor modelu S 500 PLUG-IN HYBRID nejen desetkrát větší kapacitou, ale i možností vnějšího dobíjení prostřednictvím dobíjecí zásuvky na pravé straně zadního nárazníku. Třída S dokáže díky synchronnímu elektromotoru (80 kW/340 N.m) ujet s čistě elektrickým pohonem vzdálenost až cca 30 kilometrů.

Tlačítkem lze volit čtyři hybridní provozní režimy:

·       HYBRID

·       E-MODUS: čistě elektrická jízda

·       E-SAVE: udržování plně nabitého akumulátoru pro pozdější čistě elektrickou jízdu

·       CHARGE: akumulátor je dobíjen za jízdy.

 

Podle aktuálních homologačních předpisů má třída S jako plně hybridní vozidlo emise CO2 69 gramů na kilometr. Se spotřebou 3 litry na 100 kilometrů stanovuje třída S rekord, který byl ještě před několika málo lety považován pro luxusní sedany za sotva realizovatelný. Třída S dosahuje těchto rekordních hodnot bez omezení výkonu, pohodlí cestujících nebo dojezdu a navíc nabízí vysokou úroveň komfortu díky funkcím časově nastavitelného klimatizování interiéru.

Nejdůležitější údaje k modelu S 500 PLUG-IN HYBRID:

·       Spalovací motor s výkonem 245 kW a elektromotor s výkonem 80 kW; točivý moment 480 N.m (spalovací motor) plus 340 N.m (elektromotor)

·       Kombinovaná spotřeba (EU): 3,0 l/100 km; emise CO2: 69 g /km

·       Dojezd v elektrickém režimu cca 30 km

·       Nejvyšší rychlost 250 km/h, 0-100 km/h za 5,5 s

·       Intelligent HYBRID: předvídavý systém řízení energetických toků s optimálním využíváním rekuperace při zpomalování

·       Individualizované nastavení jízdních programů se čtyřmi hybridními provozními režimy – HYBRID, E-MODUS, E-SAVE a CHARGE.

·       Pedál plynu s haptickou zpětnou vazbou pro suverénní ovládání vozidla: Tlakový bod v dráze pedálu plynu signalizuje okamžik spuštění spalovacího motoru a pomáhá řidiči citlivě dávkovat výkon poháněcí soustavy.

·       Rychlé vnější dobíjení vysokonapěťového trakčního akumulátoru

·       Časově nastavitelné klimatizování interiéru vozidla

 

Intelligent HYBRID: Předvídavé řízení energetických toků

Vozy třídy S s hybridním pohonem druhé generace disponují předvídavým systémem řízení energetických toků, a zlepšují tak energetickou účinnost. Provozní strategie hybridního pohonu zohledňuje nejen aktuální jízdní stav a přání řidiče, ale přizpůsobuje se i pravděpodobnému průběhu trasy (stoupání, klesání, zatáčky nebo omezení rychlosti) na následujících osmi kilometrech. Intelligent HYBRID používá data navigačního systému COMAND Online pro řízení nabíjení a vybíjení vysokonapěťového akumulátoru. Cílem je například využít před úsekem s klesáním disponibilní energii z akumulátoru k pohonu, protože při následné jízdě z kopce může být doplněna zpět rekuperací.

Rekuperační brzdová soustava: elektromotor v roli generátoru

Největší potenciál pro snižování spotřeby u hybridních pohonů spočívá v maximalizaci zpětného získávání kinetické energie při setrvačné jízdě a brzdění. Při sešlápnutí brzdového pedálu má zpomalení zpočátku na svědomí elektromotor a nikoli kotoučové brzdy. V nové třídě S je totiž poprvé použita rekuperační brzdová soustava druhé generace (RBS), která zajišťuje naprosto plynulé přechody mezi běžným mechanickým brzděním a elektrickým brzdným výkonem elektromotoru plnícího funkci generátoru.

Senzor dráhy pohybu pedálu snímá požadavky řidiče na intenzitu brzdění. Zpomalení probíhá v závislosti na jízdním stavu a participují na něm různým podílem rekuperační brzdová soustava a klasické třecí brzdy na kolech. Brzdný tlak na zadní nápravě je regulován prostřednictvím RBS v závislosti na aktuálním potenciálu hnacího řetězce pro rekuperaci kinetické energie.

Spalovací motor se navíc vypíná ve všech fázích setrvačné jízdy a jeho brzdná síla je při rekuperaci nahrazována brzdným momentem elektromotoru. Bez sešlápnutého pedálu brzdy není však vytvářen žádný dodatečný brzdný moment pro dobíjení akumulátoru, aby se mohlo vozidlo pohybovat setrvačností bez zbytečných ztrát kinetické energie. Spalovací motor má dobíjet akumulátor co nejméně. Pokud je to nezbytné, děje se tak pouze ve vhodném rozsahu provozních otáček a zatížení, kdy motor pracuje s nejvyšší účinností.

Průkopník hybridního pohonu v luxusní třídě

Mercedes-Benz představil již v roce 2009 první sériově vyráběný hybridní pohon na světě s lithium-iontovým akumulátorem. S 400 HYBRID byl dlouhou dobu nejhospodárnějším luxusním sedanem se zážehovým motorem. A nejúspěšnějším hybridním vozem ve svém segmentu. Pro model S 400 HYBRID se po celém světě rozhodlo už cca 20 000 zákazníků.

Mercedes-Benz pokračuje s novou třídou S v rozsáhlé ofenzivě v oblasti hybridních pohonů. Nová třída S nabízí již v prvním roce prodeje dva modely s hybridním pohonem, S 400 HYBRID a S 300 BlueTEC HYBRID:

·       Nový S 400 HYBRID spotřebuje v kombinovaném cyklu EU pouhých 6,3 litru na 100 kilometrů. V porovnání s předchůdcem to znamená snížení o 20 procent. Emise CO2 147 gramů na kilometr znamenají v tomto segmentu rovněž nový rekord. Tyto příkladné hodnoty jsou spojeny se suverénním výkonovým potenciálem: Zážehový motor poskytuje výkon 225 kW (306 k) – a k tomu je nutné připočítat ještě 20 kW elektromotoru. Točivý moment dosahuje hodnoty 370 N.m u spalovacího motoru a 250 N.m u elektromotoru.

·       V modelu S 300 BlueTEC HYBRID kombinuje Mercedes-Benz vznětový čtyřválec 2,2 litru s výkonem 150 kW (204 k) a výkonný hybridní modul s výkonem 20 kW. Maximální točivý moment spalovacího motoru 500 N.m je podporován maximálním točivým momentem elektromotoru ve výši 250 N.m. S 300 BlueTEC HYBRID se v kombinovaném cyklu EU spokojí s 4,4 litru nafty na 100 km (emise CO2: 115 g/km) a splňuje kritéria třídy hospodárnosti A+. Mercedes-Benz tak během deseti let snížil spotřebu paliva ve výkonové třídě 150 kW téměř o polovinu.

Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 80 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.991
Rok výroby: 2006
Stav: 190 428 km
Cena: 73 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2001
Stav: 183 158 km
Cena: 50 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků