Trestné body, o nichž řidič neví, prý neplatí. Nevěřte tomu, věc se má jinak

Body na řidičském průkazu platí, ale možná se do budoucna změní praxe, jak se o nich řidiči budou dozvídat.

Tento týden rozvířila poklidné vody zpráva, že podle Nejvyššího správního soudu jsou body na řidičském průkazu trestem a pokud o nich řidič neví, tak neplatí a nemůže tedy přijít o řidičský průkaz. Psal to například zpavodajský web iDnes.cz.

Měli jsme pochybnosti, proto jsme zapátrali víc do hloubky a konzultovali záležitost s právníky specializovanými na dopravní problematiku.  Jak se dalo čekat, nic o neplatnosti bodů nezaznělo – vyjma důležité argumentace, že body jako takové jsou trest. Ovšem to souvisí s tím, jak se body připisují, nikoliv s jejich platností.

I body jsou trestem, konstatoval NSS

Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu konstatoval, že „záznam stanoveného počtu bodů v registru řidičů podle § 123b odst. 1 zákona o provozu na pozemních komunikacích je trestem ve smyslu čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod a čl. 7 odst. 1 věty druhé Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.“ (Usnesení rozšířeného senátu ze dne 30. 9. 2015, sp. zn. 6 As 114/2014.)

Zajímavosti | Bezpečnost | Život řidiče | Krimi

Nebojte se správního řízení, můžete si tím zachránit body i řidičák

Jaká byla věcná podstata kauzy? Jistému řidiči byla 5. 11. 2012 doručena výzva k odevzdání řidičského průkazu, neboť k 19. 10. 2012 dosáhl 12 bodů v registru řidičů. To se mu nelíbilo a podal namitky k záznamu bodů. Úřad je zamítl a případ skončil u soudu.

Sporný byl především přestupek, kterého se měl řidič dopustit 30. 6. 2011. Tehdy byl přistižen s telefonem v ruce a za to dostal pokutu, právní moci nabylo úřední rozhodnutí 8. 11. 2011. Za to dostal tři body. Jenže k 1. 8. 2011 se změnilo bodové ohodnocení přestupku – od té doby se za telefonování dávají ne tři, ale dva body.

Trest měl být mírnější

Soud dal řidiči za pravdu v tom, že k 8. 11. 2011 měl dostat nikoli tři body, ale dva. Dosáhl tak na 11 bodů, ne na 12, a řidičský průkaz mu neměl být odebrán. Nejvyšší správní soud vycházel z toho, že body lze považovat za formu trestu a pokud je možné v době ukládání trestu (zde 8. 11. 2011) uložit za přestupek trest příznivější, než jaký by byl uložen v době spáchání, pak se musí uložit sankce nižší.

Video | Život řidiče | Škoda | Byznys | Škoda Octavia

Policie převzala tajná auta nakoupená z vašeho povinného ručení

V usnesení rozšířeného senátu NSS ještě stojí: „S ohledem na skutečnost, že i jednotlivý záznam bodů do registru řidičů je trestem ve smyslu čl. 40 odst. 6 Listiny a čl. 7 odst. 1 věty druhé Úmluvy, jeví se de lege ferenda vhodnějším, aby řidiči bylo z úřední povinnosti oznámeno i provedení jednotlivého záznamu.“

Názor soudu body neruší

Námi oslovení právníci jsou toho názoru, že Nejvyšší správní soud vydává pouze doporučení a vyslovuje svůj názor, že by měl zákonodárce zvážit, zda by nebylo lepší upravit současný stav tak, aby byl při každém bodovém provinění řidič úřadem informován o přidělení bodů. Nic víc.

Život řidiče

Letos začne na prvních úsecích D1 ostré měření rychlosti

Otázka je, co se bude dít dál – jestli se třeba převezme německý model, podle kterého se po nasbírání určitého počtu trestných bodů posílá řidičům varování. Nebo jestli budou úřady posílat informaci o přidělených bodech při každém „bodovaném“ přestupku. Nebo jestli vše zůstane při starém. Vy každopádně nespoléhejte na to, že body, o nichž jste nebyli informováni, neplatí. Mohli byste se dočkat nepříjemného překvapení.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků