Trend dneška: neplatit povinné ručení. Pojišťovny jsou v šoku

Lidé dnes šetří na čemkoliv. Kolikrát se však taková ušetřená stovka nebo tisícovka může vrátit jako bumerang. A pak se musí platit více, než se původně ušetřilo. K takovým případům patří pojištění automobilů. Jenže při nezaplacení povinného ručení hrozí vysoká pokuta, v případě zaviněné nehody mohou být následky mnohem bolestivější…

Každé desáté auto jezdí bez pojistky

Podle České asociace pojišťoven (ČAP) více než 70 procent motoristů vybírá pojištění především podle ceny. V České republice je registrováno 7,2 milionů automobilů. Ačkoliv je povinné ručení ze zákona povinné, každé desáté auto jezdí bez něj. Dobrovolné havarijní pojištění má sjednáno jen každé páté vozidlo.

„Kromě pokuty je největší hrozbou absence pojištění odpovědnosti z provozu vozidla způsobení dopravní nehody. Škody, které zaviní nepojištěný řidič poškozenému na zdraví, mohou dosáhnout milionů korun. Nejen to, ale i veškeré náklady související s nehodou, pak musí nepojištěný uhradit,“ řekla AutoRevue.cz Marcela Kotyrová, manažerka ČAP.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud povinné ručení k vozidlu řidič nemá, jedná se o přestupek proti zákonu. Při nepředložení dokladu (zelené karty) o pojištění při silniční kontrole se pokuta při správním řízení může vyšplhat až na 3000 korun. Pokud je však vozidlo provozováno bez povinného ručení, je horní hranice pokuty 40 000 korun.

Nechci slevu zadarmo

Ceny povinného ručení přitom nejsou vysoké. „Myslím, že jsou docela příznivé. Při srovnání se zeměmi Evropské unie patří určitě k nižším,“ sdělil AutoRevue.cz Petr Milata z ČSOB Pojišťovny. „Konkurence pojišťoven je v Česku vysoká, proto se platí relativně málo. Ceny už moc snížit nejdou. Jednotlivé pojišťovny se o zákazníky přetahují různými službami, výhodami, bonusy nebo dalším připojištěním.“

U vozu střední kategorie je kvůli zaplacení povinného ručení potřeba sáhnout do peněženky zhruba pro 1500 korun. Výše splátky se liší hlavně podle objemu motoru, pojišťovny, ale také se přihlíží k průběhu placení. Mění se také v návaznosti na účel provozu vozidla. Pojišťovny se orientují i podle stáří auta a řidiče. Čím je člověk starší, tím má větší šanci na zvýhodnění. Také se přihlíží k tomu, jestli jde o soukromou osobu nebo podnikatele.

Nezaplatíš, zaplatíš dvakrát!

Motoristům, kteří jezdí bez havarijního pojištění hrozí především to, že škodu, která vznikne na jejich vozidle, si uhradí sami. Tuto pojistku ale zákon nikomu nepřikazuje. „Od určitého stáří vozidla se ani nevyplatí. Uzavírá se hlavně u nových aut. Dražší produkt to rozhodně je,“ připustil zástupce ČSOB Pojišťovny.

Kromě havárie hrozí i krádež vozidla, vandalismus nebo živelní pohromy. „V takových případech vznikají škody v řádech sta tisíců korun. Přitom máme spočítané, že na každé čtvrté havarijně pojištěné vozidlo je v průběhu roku nárokována pojistná událost,“ doložila zástupkyně Česká asociace pojišťoven.

V šoku se nepodepisují

Ze statistiky ČAP také vyplývá, že více než polovina lidí nepostupuje správně při pojistných událostech. „Od chvíle, kdy se hlásí škody až v případě zranění nebo když přesahují sto tisíc korun, vzniká řada chyb při vyřízení havárie mezi řidiči. Velké procento lidí vyplňuje špatně záznam o nehodě. I když se nejedná o extrémně náročný formulář, píší do něj lidé často pod vlivem nehody. Nejde ale žádný prohřešek. Klientovi zavoláme a chybějící údaje se doplní,“ dodal Milata.

Klepněte pro větší obrázek
V archivech pojišťoven lze narazit i na docela bizarní případy zaznamenání dopravní nehody
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 8 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků