Tragická nehoda na D1. Řidič kamionu zřejmě usnul za volantem

Bylo to docela obyčejné pondělní ráno, kdy se ve zvýšeném provozu přesouvají po dálnici tisíce lidí do zaměstnání a s nimi zároveň z místa na místo putuje neskutečné množství tun nejrůznějšího materiálu. Jenže jak se stává pomalu pravidlem, došlo k osudové chybě a do cíle se všichni cestující nedostali.

Nejspíš v důsledku nadměrné únavy po noční cestě se stala po páté hodině na dálnici D1 nedaleko Všechrom tragická dopravní nehoda. Ve směru na Prahu narazilo zezadu nákladní auto do stejného typu vozidla. Zadní neovladatelný kamion pak přeťal střední svodidla a v protisměru způsobil hromadnou havárii, kterou nepřežili dva lidé. Doprava byla v obou směrech na několik hodin přerušena.

Hodinové zpoždění v obou směrech

Místo těžké nehody, kudy si razil cestu pustošící kamion, připomíná na 17. kilometru ve směru na Brno třicetimetrová trhlina ve svodidlech. „Vše je v policejním šetření, ale řidič zadního nákladního vozu se asi plně nevěnoval řízení. Je pravděpodobné, že usnul za volantem. Když prorazil svodidla, byl už po prvním nárazu nejspíš mrtvý. Na místě zahynul ještě jeden řidič osobního vozu, jednoho zraněného přepravil vrtulník do nemocnice v Motole,“ řekl AutoRevue.cz jeden z vyšetřujících důstojníků mirošovického oddělení dálniční policie Josef Slunéčko.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Řidiči jsou upozorňováni na uzavření dálnice (vlevo). Před odbočkou na Říčany se tvoří kolona

Dálnici D1 pak brzy po ránu ucpaly v obou směrech několikakilometrové fronty vozidel. Dopravní servis rozhlasových stanic směroval další přijíždějící motoristy na objízdné trasy. Ve směru na Prahu se jezdilo po objížďce od Chocerad, v opačné linii od Říčan. I když byl po deváté hodině provoz po náhradních cestách docela plynulý, znamenal oproti normálnímu jízdě po dálnici hodinovou ztrátu. Ta ještě o něco narostla v Mnichovicích, kde se doprava téměř zastavila po té, co se vedle náměstí srazil kamion s autobusem.

Pravidla odpočinku jsou obsažená v dohodě AETR

Ze statistiky za poslední roky není příliš zřejmé, jestli na českých komunikacích množství nehod vyplývajících z nadměrné únavy či mikrospánku stoupá. V roce 2008 bylo registrováno takových případů 828, o rok později se jejich počet podle policejního přehledu snížil na 610. Loňská čísla ale budou k dispozici až během následujících týdnů.

„Těžko se vyjadřovat k jednomu nevyřešenému případu, ale obzvláště řidiči nákladní
dopravy mají povinnost dodržovat pravidla obsažená v AETR, neboli v Evropské dohodě
o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě. Ta stanoví, jak dlouho musí trvat
doba odpočinku, aby řidič nebyl unavený a mohl se bez problémů věnovat své profesi,“
sdělila AutoRevue.cz tisková mluvčí policejního prezidia Veronika Hodačová.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Objížďku zpomalila menší nehoda v centru Mnichovic (vlevo). Místo těžké havárie u obce Všechromy
Foto Anna Vacková
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků