Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

V pátek 1. března se stala na dálnici D1 tragická nehoda při které zemřel sedmnáctiletý mladík a další osoba byla těžce zraněna. Okamžitě se nabízí složitá otázka: opravdu to muselo dopadnout takto?

S odstupem času vyplouvají na povrch další informace týkající se páteční nehody na D1 a především je jasné, že onen zátaras, o kterém se dříve mluvilo, nebyl zátaras tak, jak si jej většina představuje, ale prostě a jednoduše zablokovaná dálnice. Tedy vlastně ano, zátaras na dálnici byl, jenže šlo o kolonu vozidel, kterou úmyslně vytvořili policisté. Jak policie uvádí na svých stránkách, „protože řidič opakovaně nezastavoval a svou jízdou ohrožoval ostatní účastníky provozu, bylo rozhodnuto o zastavení provozu na D1“, čímž měl údajně vzniknout prostor pro zastavení prchajícího mladíka.

Z mého pohledu se definitivně potvrdil ten nejhorší možný scénář. Ano, mladík ukradl auto, nechtěl zastavit a celou situaci má primárně na svědomí on, to nikdo (jak si někteří myslí) nezpochybňuje. Jednoznačně si zasloužil trest, ale neměl skončit mrtvý. Že to dopadlo tak, jak to dopadlo, na tom už spolu s mladíkem ale nese svůj nemalý podíl také policie. Zajímalo by mě, kde měl vzniknout onen prostor pro zastavení a jak si mohla být policie tak jistá, že vůz poslušně zastaví, že se nebude snažit nějakým způsobem tento „zátaras“ prorazit?

Nekritizuji nasazení dálničních Passatů, nechci spekulovat stylem „coby, kdyby“, ale takové řešení se mi vůbec nelíbí. Proti své vůli jsou do něj zapleteni další obyčejní řidiči a tam, kde bylo těch prvních šest aut, může být příště kdokoliv z nás. Podle Generální inspekce bezpečnostních sborů se nic nestalo. Policisté žádnou chybu neudělali. To je na konec tedy výborná zpráva. Tahle nehoda neukazuje ani tak na práci dálniční policie, jako na chyby v systému. Jestliže policie má ve svých postupech jako správné řešení vytvoření kolony z vozů ostatních účastníků provozu, pak v tom vidím opravdu hodně velký problém. Nepřijde vám, že se tu tak trochu spoléhá na náhodu?

Teď se všichni tváří, jako že se nic nestalo. Hlavní viník je mrtvý, jeho chyba, pár aut zničených a někdo se holt zranil. Když se kácí les, létají třísky, že ano. Možná by nebylo na škodu pořádně se zamyslet a stanovit nějaký jiný postup, jak zastavit ujíždějící auto. To pro případy, že si policisté příště zase „vsadí“…


Předpokládám, že většina ví o tom, že v pátek odpoledne uzavřela dálnici D1 směrem na Prahu tragická nehoda, při které zemřel sedmnáctiletý mladík, a to za asistence známých policejních Passatů. Co se vlastně stalo? Dostupné informace se navzájem poměrně výrazně liší, přesto z nich ale lze poskládat jakýsi základní obrázek.

Kombi | Byznys | Volkswagen | Názory

Policie převzala dalších dvacet rychlých Passatů. Bude provoz bezpečnější?

Stručně řečeno mladík odcizil svému otci Audi A6 a vyrazil s ním po D1 směr Brno. Otec tuto skutečnost oznámil policii, která auto začala pronásledovat. U Vyškova vůz údajně otočil a vracel se na Prahu. Řidič na výzvy policie nereagoval a dokonce do policejního Passatu, kterému se jej podařilo předjet, narazil. Akce skončila kolem půl čtvrté odpoledne na 119 kilometru, kde policie připravila zátaras. Pronásledované Audi se mu údajně snažilo vyhnout a při tom narazilo do vozidel ostatních řidičů. 

Tato událost zcela určitě vyvolá opět rozsáhlou diskuzi na téma policejních Passatů a jejich použití při podobných akcích. Nechci zde zabřednout do velkých úvah o tom, že by policie tyto rychlé vozy používat neměla. Ano, přikláním se spíše k názoru, že nejde o ideální nápad. Kdyby mi ale na druhou stranu někdo položil otázku, co teda měla policie místo pronásledování dělat a co by bylo lepší, žádnou jasnou odpověď nabídnout nemohu. U aktuální nehody mě ale znepokojují dvě věci, které by mohly naznačovat, že onen problém leží někde hlouběji a je úplně jedno, zda policie jede za Audi A6 v Passatu, nebo něčem jiném.

Zajímavosti | Video | Krimi | Ostatní značky

Slovenská policie v akci: celkem drahá exhibice...

Zaprvé podle serveru idnes.cz uvědomil otec policii o tom, že mu syn ukradl auto, už ve čtvrtek večer. Policie začala sledovat vůz v pátek kolem půl třetí. O tom, co se dělo mezi oznámením dané události policii a začátkem akce, se nikde nic neříká. Ale doba to je poměrně dlouhá.

Druhý otazník je ještě daleko závažnější. Podle všeho to totiž vypadá, že uváděné vysvětlení o objíždění zátarasu je trochu zcestné. Osobně si pod pojmem zátaras představím vyklizenou dálnici, která je nějakým způsobem v určitém místě zablokovaná. Že v tu chvíli hraje pronásledovaný velkou loterii, to je zřejmé a je to bohužel čistě jeho rozhodnutí, jenže nikdo další ohrožen není a především nepřichází v úvahu, aby při tom došlo ke střetu s vozidlem jiného řidiče.

Realita je jiná. Pronásledovaný vůz narazil v plné rychlosti do vozidel jedoucích pomalu v koloně. Pokud se tato verze potvrdí, pak jde z mého pohledu o hodně velkou chybu policie. Informace o kolonách a jiných problémech na D1 přece k dispozici jsou. Není možné, aby si policie nespočítala, že za určitých předpokladů vůz k dané koloně dojede v určitý čas. Dovolit vozidlu, aby dojelo až ke koloně je absolutně nepřípustné.

Jenže ona situace vypadá, že je mnohem horší, a sice že kolonu pomalu jedoucích vozidel vytvořili sami policisté. Jestliže se potvrdí tato verze, potom se už nebavíme o hodně velké chybě, ale o naprosto fatálním pochybení. Když zablokuju dálnici za provozu v pátek odpoledne, je logické, že se před zábranou vytvoří kolona.Tento moment považuji za ten vůbec nejzávažnější. Nechci ale nikoho odsuzovat, protože k dispozici mnoho oficiálních informací ještě není.

Dálniční Passaty, respektive jejich používání, jsou kontroverzním tématem na dlouhé diskuze, ale popsané ukvapené jednání je podstatně horší. Osobně doufám, že se pletu, že policie nezablokovala dálnici příliš brzy a že vše vlastně bylo docela jinak. Jestliže jde ale o pravdivou verzi, potom by se měli příslušní lidé z vedení policie mírně řečeno hodně zamyslet. Při pohledu na fotku Octavie se mi dělá zle. Tahle situace mohla skončit daleko větší tragédií. 

Audi A6 2.698
Rok výroby: 2008
Stav: 149 795 km
Cena: 200 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 183 526 km
Cena: 325 000 Kč
Audi A4 Allroad 1.968
Rok výroby: 2011
Stav: 151 877 km
Cena: 370 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků