Traffic Droid: Proč jsou cyklisté práskači opravdu špatný nápad?

Traffic Droid je skupina britských cyklistů, kteří natáčejí přestupky řidičů a následně své záznamy předávají policii.

Možná jste si také v médiích všimli zprávy o skupině, která si říká Traffic Droid. Jsou to cyklisté a jejich činnost spočívá v tom, že vozí na kole kamery, natáčejí přestupky ostatních řidičů a hlásí je policii. Zabrousil jsem na twitterový účet této skupiny, shlédl řadu videí a dospěl k závěru, že lidská blbost opravdu nemá žádné hranice. Ptáte se, proč?

Důvodů je celá řada a začít můžeme třeba už samotným principem. Takovéto vyhlašování otevřené války řidičům těžko něčemu prospěje. Naopak to všechny cyklisty postaví do světla udavačů a práskačů. A to pro vzájemnou toleranci na silnici není dobře. Ne nadarmo se říká, že zlo plodí jen další zlo.

Na řešení přestupků máme přece policii, která používá majáky, reflexní oblečení a další podobné pomůcky, aby byla vidět. Zastavovat auta přímo v provozu a vysvětlovat své názory řidiči hned na místě (možná spíše se dohadovat), to bezpečnosti příliš neprospívá.

Za pozornost určitě stojí přestupky samotné, nad kterými se konkrétní cyklisté tolik rozčilují. Že občas někdo jede na těsnou červenou, to samozřejmě správně není, ale řekněme si upřímně: Kdo z nás něco takového neudělal, první hoď kamenem. Myslím, že každý také viděl řadu cyklistů, kteří naprosto bez skrupulí kouknou a pokračují na červenou, jako kdyby se nic nedělo.

Bezpečnost

Nizozemští cyklisté chtějí airbagy na kapotách aut

Většina přestupků se ale týká situace, kdy řidič ohrozil cyklistu s kamerou. Z videí je dobře patrné, že onen samozvaný strážce pořádku většinou nejezdí u kraje, ale v polovině jízdního pruhu. Není to žádný turista, takže jede relativně rychle a sám za sebe musím říci, že takovíto cyklisté jsou vůbec nejhorší.

Nejedou úplně pomalu, ale vy byste s autem jeli přeci jen rychleji. Jenže oni vám neudělají místo a na předjetí proto potřebujete více prostoru, což bývá ve městě (nebo na úzké okresce) problém. No a z tohoto chování pak zcela logicky pramení situace, kdy už to řidič prostě nevydrží a předjede cyklistu, jak to jde. Zde je typický příklad:

A to je přesně chvíle pro Traffic Droida, který se začne rozčilovat, jak jsou řidiči špatní. Přitom by pouze stačilo, kdyby si dal na kolo zpětná zrcátka, když už tak rád jezdí po silnicích a tak rád hodnotí chování ostatních, a udělal místo alespoň pro předjetí, když už tedy musí jezdit uprostřed silnice.

Vůbec nejzábavnější na tom všem ale je chování samozvaných strážců zákona. Dál od kraje musí údajně jezdit kvůli tomu, aby se cítili bezpečně. Jenže jak je vidět třeba na následujícím videu, když v Traffic Droidovi chytnou saze, neváhá jet málem po obrubníku, porazit při tom ostatní cyklisty, jen aby toho řidiče dojel, zastavil, natočil a pořádně mu vyčinil.

Na Twitteru můžeme najít také fotky, jak někteří řidiči koukají při čekání na zelenou do telefonu a nevěnují se řízení. Opět, správné to není, ale rozhodně to je méně nebezpečné než cyklista, který za jízdy vytahuje červenou kartu, ukazuje jí na řidiče a přitom nekouká, kam jede.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Facebook za volantem samozřejmě není správně, ale červená karta za jízdy na kole je výrazně horší...

Nemám nic proti cyklistice a nemám ani problém respektovat cyklisty na silnici. Velmi mi ovšem vadí podobní neohrožení jedinci, kteří se chovají, jako kdyby se jim nemohlo nic stát a jako kdyby jim silnice patřila. 

Klepněte pro větší obrázek
Cyklisté, kteří se chovají, jako kdyby jim silnice patřila a jako kdyby se jim nemohlo nic stát, jsou vůbec nejhorší. Ovšem cyklista, který se cítí býti bojovníkem, to je ještě docela jiný level. 

Traffic Droid je skupina fungující ve Velké Británii. Naštěstí. Bohužel neohrožené cyklisty najdeme i na našich silnicích. Rozdíl je pouze v tom, že to zatím ještě nejsou práskači a já osobně velmi doufám, že se nenechají inspirovat.

Život řidiče | Názory

Pět odpovědí na otázku, proč je uzavřené Smetanovo nábřeží nesmysl  

Že bezproblémová koexistence řidičů a cyklistů není možná? Ale je. S takzvanými „nahými ulicemi“, kde není žádné dopravní značení a všichni účastníci provozu sdílejí jeden prostor, experimentují v Holandsku nebo Anglii už delší dobu. Vše kupodivu funguje poměrně dobře, protože takové uspořádání přirozeně podporuje vzájemnou komunikaci a respekt. 

Cesta k bezproblémovému soužití řidičů a cyklistů naopak určitě nevede přes natáčení přestupků, štvaní řidičů a chování se, jako kdybychom místo na kole jeli v autě. Traffic Droid je velmi, ale opravdu velmi špatný nápad. Pokud chceme, aby se k nám druzí chovali jinak, v drtivé většině případů nepotřebujeme kamery a červené karty. Stačí začít u sebe. Ostatně představte si to pozdvižení, kdyby to bylo naopak – kdyby řidič osobního auta (nebo třeba dokonce autobusu) s kamerou natočil cyklistu a přímo na silnici by ho zablokoval, aby si to s ním vyříkal osobně...

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek