Toyotě hrozí zákaz prodeje hybridů v USA

Toyotě se v posledních letech daří prodávat hybridy jak žádné jiné automobilce. Úspěchy si přitom připisuje především na několika trzích, kde se velmi populárním stal model Prius. O pozici největšího trhu s hybridy se aktuálně přetahuje ten japonský s americkým a právě o druhý jmenovaný trh by Toyota mohla zcela přijít.

Toyotu totiž se záměrem zamezit ji v prodeji hybridů na tamním trhu zažalovala americká společnost Paice. Důvod? Toyota prý neoprávněně využívá technologie hybridního systému, který je patentován právě touto společností.

Říkáte si, že takovým žalobám jistě čelí Toyota zvlášť v USA pravidelně a nějaká partička zlatokopů nemůže mít šanci na úspěch? Tak to se hodně mýlíte. Ve firmě Paice se totiž sešla řada někdejších vrcholných techniků a manžerů zejména z automobilových firem. Jmenovat můžeme Boba Templina, bývalého šéfinženýra Cadillacu, Roberta Oswalda, bývalého šéfa amerického zastoupení firmy Bosh a zejména Alexe Severinskiho, někdejšího špičkového sovětského elektrotechnika.

Právě Severinski je klíčem k současnému vývoji. Tento muž emigroval do Spojených států v sedmdesátých letech minulého století, na vrcholu ropné krize. V té době začal (dle svých vlastních slov ve frontách na benzin) přemýšlet o tom, jak zefektivnit fungování vozů poháněných klasickými spalovacími motory a vydal se cestou vývoje nákladově dostupného hybridního systému. Takový systém skutečně vyvinul a (neúspěšně) se jej snažil nabídnout automobilovým firmám. V roce 1994 si tak svůj vynález již jménem jím založené firmy Paice nechal patentovat a když o řadu let později přišla Toyota na trh s Priusem, který využívá koncepčně téhož systému, který je popsán v Severinskiho patentu, scházel ke sporu jen kousek.

Možná přesto považujete šance Paice za malé, pak ovšem považte, že v minulosti tato firma žalovala Toyotu již pětkrát a tři z těchto sporů vyhrála. Jeden ze zatím vítězných sporů se týkal právě využití hybridního systému patentovaného Severinskim a soud v tomto případě přikázal platit Toyotě firmě Paice 98 dolarů za každý prodaný hybrid na území Spojených států. Toyota se proti tomuto verdiktu odvolala a tento spor je tak stále otevřený, ale zřejmě právě proto přišla firma Paice s další žalobou. Tentokrát požaduje úplný zákaz prodeje hybridů Toyota na území USA a její šance jsou vzhledem k dosavadnímu úspěšnému tažení proti Toyotě v odborných kruzích považovány za velké.

Nepředpokládám, že by si Paice potažmo Severinski skutečně přál zákaz prodeje hybridů Toyota v Americe, dostávat peníze za každý prodaný vůz je jistě prvotním zájmem. Půjde tak zřejmě o taktický krok, jak přimět Toyotu k dohodě bez pokračování původního sporu. Kdyby soud, byť nepravomocně, rozhodl ve prospěch firmy Paice, mělo by to jistě neblahé následky na prodeje hybridů Toyoty v USA. Zákazníci by se asi těžko hnali pro nový Prius za situace, kdy by nevěděli, zda bude prodej a tedy i široká podpora tohoto modelu za oceánem pokračovat. A ztráta image inovátora by též jistě nebyla pro Toyotu dobrou zprávou. To vše by neblaze ovlinilo i kurs akcií Toyoty, která má nyní i díky pokročilým hybridním technologiím v arzenálu větší důvěru investorů než firmy, které se na nové technolgie nestačily přeorientovat. Akcionáři tak mohou mít eminentní zájem na tom, aby se Toyota tohoto sporu zbavila dříve než zaplaví světová média a firmu jakkoli poškodí.

Zda ovšem vedení Toyoty tlaku podlehne, nebo nikoli, je zatím předčasné říkat. Další vývoj ukážou nejbližší měsíce, kdy zmíněné spory buď naberou na obrátkách, nebo skončí smírem...

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 115 244 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Avensis 1.995
Rok výroby: 2005
Stav: 172 019 km
Cena: 80 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků