Toyota vyvíjí bezpečnostní systém, který má snížit riziko havárií

Japonská automobilka Toyota představila některé inovace bezpečnostní technologie, kterou už nějaký čas vyvíjí. Jedná se hlavně o převedení kontroly nad řízením vozu a vyhnutí se překážce v případě, že není možné včas zastavit. Toyota sice nesdělila, kdy by se automobily s novým zařízením mohly objevit na trhu, ale její zástupci naznačili, že by to nemělo být v příliš vzdáleném horizontu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Příklady bezpečnostních systémů Toyoty

Nové technologie patří do iniciativy na snížení počtu obětí dopravních nehod a jsou zaměřené na zvýšení bezpečnosti chodců a starších řidičů. Podle japonských statistik počet smrtelných havárií za posledních deset let poklesl na polovinu, ale v případě chodců jsou čísla vyšší, než je tomu u cestujících v autech. Data rovněž ukazují, že přes polovinu úmrtí při dopravních nehodách utrpí lidé přes 65 let, přičemž bezmála k polovině dochází v noci.

Takové nehody by společně se stávajícími ochrannými zařízeními měl omezit vylepšený Přednárazový bezpečnostní systém (PCS). Pracuje pomocí radaru v pásmu milimetrových vln a dvojice kamer k detekování chodců a vepředu jedoucích aut. Tato technologie umístěná v přední části vozidla vysílá paprsky s frekvencí blízkou infračervenému pásmu. Jejím cílem je zlepšit viditelnost při jízdě v noci a odhalit různé překážky, například chodce přecházejícího silnici. Nový systém PCS je navržený tak, aby se vozidlo vyhnulo kolizi v případě, že řidič zapomene brzdit. Účinnost PCS nicméně závisí na konkrétní dopravní situaci a dalších okolnostech.

Ochrana před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu je zdokonalením dosavadního systému PCS s cílem vyloučit nábourání ze zadu, stejně tak jako nehody s účastí chodců. Situace s nechtěným opuštěním jízdního pruhu toto zařízení řeší pomocí zásahů do brzdové soustavy a řízení. Toyota vyvíjí systém, který komplexně sleduje nejrůznější dění kolem vozidla, včetně polohy překážek poblíž silnice a blížících se automobilů. Vyhodnocuje riziko kolize, mění směr vozu a naviguje bezpečným směrem. Tím pomáhá řidiči vyhnout se nehodě.

Toyota Yaris 1.364
Rok výroby: 2006
Stav: 111 600 km
Cena: 74 000 Kč
Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2005
Stav: 95 066 km
Cena: 99 000 Kč
Toyota RAV4 2.231
Rok výroby: 2006
Stav: 133 880 km
Cena: 149 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků