Toyota Racing: dvojnásobný titul Mistr světa v seriálu FIA WEC pro rok 2014

Tým TOYOTA Racing vybojoval oba tituly světového šampióna, ovládl Pohár jezdců i Pohár konstruktérů a závodem 6h Sao Paula na okruhu Interlagos završil úspěšnou sezónu Mistrovství světa vytrvalostních soutěží FIA (WEC).

Osmý a poslední podnik letošní sezóny nabídl napínavou podívanou. Vůz č. 8 TS040 HYBRID, který pilotovali již korunovaní mistři světa Anthony Davidson a Sébastien Buemi, obsadil v Brazílii druhé místo, když velmi nadějnou bitvu o vítězství překazil safety car, který na trať vyjel v závěru závodu.

Posádka vozu č. 7 ve složení Alex Wurz, Stéphane Sarrazin a Mike Conway skončila po krutém trestu v podobě průjezdu boxovou uličkou na čtvrtém místě a Alex se Stéphanem tak v Poháru jezdců spadli na konečnou pátou příčku.

Celý tým se ale v Brazílii soustředil na jediné - zisk titulu v Poháru konstruktérů. Toyota tak ukončila 15 let dlouhé čekání, když naposledy triumfovala v roce 1999 v Mistrovství světa v rallye.

Tento výsledek je historickým okamžikem v historii závodů sportovních vozů. Japonský výrobce totiž slaví premiérový triumf v Mistrovství světa vytrvalostních soutěží od založení této soutěže v roce 1953.

Zároveň se jedná o důležitý milník pro závodní hybridní systém Toyoty. Projekt hybridního systému v motoristickém sportu se zrodil v roce 2006 a už o rok později, v červenci 2007, se historicky prvním hybridním vítězem stala Toyota Supra, která ovládla závod 24 hodin Tokachi.

Od té doby prošla tato průkopnická technologie rozsáhlým vývojem, při kterém byla snížena hmotnost celého systému a zvýšen jeho výkon. Výsledkem je vůz TS040 HYBRID s výkonem 1000 koňských sil a pohonem všech kol, který zároveň dokázal snížit spotřebu paliva v porovnání s rokem 2013 o 25 %.

S novými pravidly třídy LMP1, která se zaměřila právě na úsporná opatření, si tedy technologie od Toyoty poradila nejlépe, když vozy TS040 HYBRID vyhrály pět z osmi závodů, čtyřikrát si vyjely pole position, 12x stály na stupních vítězů a čtyřikrát si připsaly nejrychlejší čas na jedno kolo.

Nicméně tento úspěch nebyl ani zdaleka snadný a tým si velmi váží vyrovnaného a férového souboje s týmy Audi a Porsche, díky kterým přinesla sezóna 2014 úchvatnou a napínavou podívanou.

Tým TOYOTA Racing by chtěl poděkovat všem svým partnerům za jejich podíl na obou titulech světových šampionů. Měniče a hybridní motory DENSO, maziva TOTAL, hybridní motory Aisin AW, superkondenzátory Nisshinbo, spojky ZF a bezpečnostní výbava Takata - to vše hrálo při zisku obou titulů mistrů světa klíčovou roli.

Dnešní závod završil dlouholetou kariéru Toma Kristensena ve vytrvalostních soutěžích. To, čeho Tom Kristensen dosáhl, je skutečně mimořádné a všichni členové týmu TOYOTA Racing mu do jeho závodního důchodu přejí jen to nejlepší.

Akio Toyoda, prezident společnosti TOYOTA Motor Corporation: “V Mistrovství světa vytrvalostních soutěží jsme teprve tři roky, takže o to větší mám radost z toho, že tým TOYOTA Racing dokázal se svými vozy TS040 HYBRID ovládnout jak Pohár jezdců, tak Pohár konstruktérů. Musím vyjádřit obrovský dík našim fanouškům za jejich přízeň a našim partnerům za jejich podporu. Zároveň bych chtěl pogratulovat a poděkovat všem jezdcům a všem členům závodního týmu, kteří celou sezónu pracovali opravdu velmi tvrdě. TOYOTA využije získané zkušenosti z Mistrovství světa vytrvalostních soutěží v dalším revolučním vývoji hybridní technologie, aby mohla i nadále vyrábět stále lepší auta, která dělají radost lidem na celém světě."

Yoshiaki Kinoshita, prezident týmu: “Dnešní závod byl pro mne jedním z nejkrásnějších okamžiků, jaké jsem kdy zažil. Jsem na tento výsledek velmi pyšný, především s ohledem na ztrátu výkonu, se kterou jsme se v této nadmořské výšce museli poprat. Naštěstí náš hybridní systém fungoval skvěle, což nám pomáhalo především při hustém provozu na trati. Každý dnes pracoval na samé hranici svých možností, abychom společně vybojovali každou desetinu vteřiny. Zisk obou titulů světových šampionů je jedním z našich největších úspěchů v motoristickém sportu. Děkuji všem, kteří nás podporovali a pomohli nám k tomuto neuvěřitelnému výsledku. Náš tým a jezdci, všichni byli v průběhu celé sezóny vynikající. Každý člen týmu hrál důležitou roli, včetně Kazukiho Nakajimy a Nicolase Lapierra, kteří s námi tady v Sao Paulu nejsou. Bojovali jsme s velmi silnými soupeři, kteří mají ve vytrvalostních soutěžích neuvěřitelnou minulost. Právě kvůli tomu je pro nás tento úspěch ještě cennější. Tento okamžik si naplno užijeme, ale okamžitě začneme tvrdě pracovat na tom, abychom v roce 2015 oba tituly obhájili."

TS040 HYBRID č. 7 (Alex Wurz, Stéphane Sarrazin, Mike Conway)

Závod: 4. místo, 248 kol, 7 zastávek v boxech. Nejrychlejší kolo: 1 minuta 18.778 s

Alex Wurz: “Získat titul v Poháru konstruktérů Mistrovství světa, to je pro celý tým úžasný úspěch a TOYOTA Racing si ho naprosto zaslouží. Dnešní závod byl opravdu parádní, moc jsem si ho užil. Auto fungovalo výborně, především ve druhém úseku, kdy jsem byl na trati já. Bohužel pak přišel trest v podobě průjezdu boxovou uličkou, a to za něco, co podle mého názoru jednoduše patří k závodění. Nevadí, rozhodnutí traťových komisařů samozřejmě jako vždy respektuji, ale je těžké ho přijmout, protože jsme kvůli němu přišli o třetí místo v Poháru jezdců. Letos nám skvěle vyšlo několik závodů, ale chybělo nám trošku víc štěstí."

Stéphane Sarrazin: “Letošní sezóna byla pro Toyotu i pro mě velmi dobrá. Stali jsme se mistry světa mezi konstruktéry, to je prostě úžasné. Celý tým pracoval velmi tvrdě, a to nejen letos, ale od samotného začátku tohoto projektu a dva tituly jsou fantastickou odměnou. Naše auto fungovalo skvěle v každém závodě, což jasně ukazuje, jak skvěle celý tým pracoval. My z vozu č. 7 jsme velmi zklamaní, protože trest, který jsme dostali, byl hodně krutý. Stálo nás to lepší umístění nejen v dnešním závodě, ale i v celém šampionátu, a z toho jsme samozřejmě zklamaní."

Mike Conway: “Dnešní závod nabídl velký souboj mezi týmy Toyota, Porsche a Audi. Bylo to opravu velmi vyrovnané. Viděli jsme několik různých strategií, ale my jsme chtěli bojovat o stupně vítězů. Jeli jsme naplno, abychom se dostali co nejvýš, takže je velká škoda, že jsme se nedočkali restartu, protože si myslím, že po něm by si obě auta určitě mohla polepšit. Dnešní den je samozřejmě velkým dnem pro Toyotu. Naším cílem pro tento víkend byl zisk titulu v Poháru konstruktérů, což se podařilo, takže všem moc gratuluji. Je krásný pocit být součástí tohoto týmu."

TS040 HYBRID č. 8 (Anthony Davidson, Sébastien Buemi)

Závod: 2. místo, 249 kol, 6 zastávek v boxech. Nejrychlejší kolo: 1 minuta 18.399 s

Anthony Davidson: “Titul v Poháru konstruktérů jsme samozřejmě chtěli získat trochu jiným způsobem, ale i tak jsme si dnešní závod užili. Nečekali jsme, že budeme bojovat o vítězství, takže to byl pro nás takový bonus navíc. Také to ukazuje, proč jsme se stali světovými šampiony - dnes jsme se prostě ani na chvilku nevzdali a celou dobu jsme na Porsche tlačili. Sice jsme nedostali možnost bojovat až do úplného konce, ale i tak jsme si to moc užili. Gratuluji týmu Porsche, který si o tomto víkendu vedl výborně. Chtěl bych poděkovat našemu týmu za tvrdou práci během celé sezóny. Je skvělé mít možnost podílet se na tomto úspěchu."

Sébastien Buemi: “Jsem moc šťastný, protože jsme společně s Anthonym odjeli výborný závod. Udělali jsme několik chyb, ale soupeři z týmu Porsche z nás dostali to nejlepší a myslím, že si dnes zasloužili vyhrát. Samozřejmě jsme trošku zklamaní, protože bychom po restartu určitě ještě zabojovali o vítězství. Ale máme velikou radost z celé sezóny a ze zisku dvou titulů. Letošní rok nám prostě vyšel skvěle. Jsme mistři světa mezi jezdci i mezi konstruktéry a už se těšíme na příští sezónu."

TOYOTA Racing na okruhu Interlagos:

2012       č. 7: Kvalifikace 1. místo; závod 1. místo.

2013       č. 8: Kvalifikace 3. místo; závod DNF (nehoda).

Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 184 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků