Toyota promarnila šanci vyhrát 24 h Le Mans 2016 tři minuty před koncem

Toyotu necelé tři minuty před koncem zastavily technické potíže. Porsche tak obhajoba vítězství doslova spadla do klína.

Neuvěřitelná smůla (nebo možná jen špatná kalkulace) postihla Toyotu necelé tři minuty před koncem vytrvalostního závodu na 24 h v Le Mans. Ještě pět minut a dvě kola před koncem všechno začalo vypadat jasně, druhé Porsche ztrácelo na Toyotu necelou minutu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ještě pět minut před koncem závodu to vypadalo na vítězství Toyoty. Ale na to už se historie neptá, v tabulkách bude již po osmnácté v zapsáno Porsche

Pak ale Toyota prozatím nevysvětlitelně zpomalila a i když to nejprve vypadalo na taktiku, aby obě Toyoty dojely do cíle ve formaci, první auto zastavilo s pravděpodobnou poruchou na cílové rovince a nedařilo se mu znovu rozjet. Porsche se prohnalo kolem a v dalším kole bylo odmávnuto na prvním místě.

Toyota tak promarnila po celkem suverénní jízdě šanci stát se teprve druhým japonským výrobcem v historii, který vyhraje 24 h Le Mans v celkovém pořadí. Audi tak získalo s velkou ztrátou aspoň třetí místo, i když to vypadalo, že po problémech nebude poprvé od roku 1998 na stupních vítězů. Porouchaná Toyota nakonec nebyla vůbec klasifikována.

Zajímavosti | BMW | Ford | Mercedes-Benz | Renault | Mazda | Audi | Peugeot | Sportovní auta | Sport | Alfa Romeo | Porsche | Jaguar | Ferrari | Bentley | Aston Martin

Galerie: Podívejte se na všechna vítězná auta 24 h Le Mans

V kategorii LMP2 si pro vítězství dojel vůz Alpine A460 - Nissan týmu Signatech Alpine, který dokončil závod o 2 minuty a 40 sekund před vozem Oreca 05 - Nissan týmu G-Drive Racing.

Ve třídě LM GT Pro nakonec uzmul vítězství po poměrně těsném souboji Ford GT o minutu před Ferrari 488 GTE. Další Ford GT skončil o dalších 24 sekund za Ferrari v jednom kole. O další kolo pozadu pak dojel třetí Ford GT. Třídu LM GT Am ovládly vozy Ferrari 458 Italia, dva dojely v jednom kole s náskokem jednoho okruhu před Porsche 911 RSR.

Startovalo se za safety-carem, neboť půl hodiny před startem se nad Le Mans přehnala bouřka. Po dvou hodinách od startu se Toyota usadila v čele. Audi číslo 7 muselo ale do boxů na výměnu turba. Po dvou hodinách stále ještě ovlivňoval strategii občasný déšť.

Zajímavosti | Sportovní auta | Nissan | Sport

Nissan zrušil projekt závodní předokolky LMP1. Je to propadák

Po čtyřech hodinách se v čele usadilo Porsche s Markem Webberem. Strategie vycházela tak, že Toyota tankovala každé 14. kolo, Porsche už každé 13. kolo.

S příchodem noci začala přetahovaná mezi Porsche a Toyotou, oba vozy se dokázaly s nejlepším časem na kolo dostat pod 3 minuty a 22 sekund. Toyota pak využila situace se žlutými vlajkami a dostala se před Porsche, které ztratilo v jediném kole pod žlutými vlajkami 40 sekund.

V 11 hodin večer měla Toyota číslo 6 náskok 21 sekund před Porsche s číslem 2. Audi číslo 8 trochu z vedoucí skupinky odpadlo a drželo se třetí. Jenže během noci muselo Porsche s číslem 1 do boxů kvůli problémům s chlazením a propadlo se pořadím.

Zajímavosti | Sportovní auta | Sport | Porsche

Galerie: Porsche 917 a další hrdinové ze závodu 24 h Le Mans

Pořadí se sice párkrát vyměnilo v závislosti na safety-carech a žlutých vlajkách, ale několik hodin před koncem se celkem spolehlivě držela vpředu Toyota. Hodinu před koncem to vypadalo nadějně, neboť náskok Toyoty s číslem 5 byl asi 30 sekund na Porsche s číslem 2.

Asi deset minut před koncem ještě zamířilo Porsche do boxů pro nové zadní pneumatiky, zřejmě už se tým smířil s druhým místem a chtěl vůz spolehlivě dovézt do cíle. Pět minut před koncem měla Toyota minutový náskok a všechno se zdálo být rozhodnuté.

Jenže pak přišla pohroma. Necelé tři minuty před koncem vedoucí Toyota zpomalila a nakonec zastavila za cílovou čárou v posledním kole. Porsche projelo kolem a v následujícím kole bylo odmávnuto jako první. Japonská automobilka promarnila po 23 hodinách a 57 minutách šanci jako teprve druhý japonský výrobce v historii vyhrát Le Mans v celkovém pořadí. Porsche tak obhájilo loňské vítězství.

24 h Le Mans - konečné pořadí (zdroj: Lemans.org)
  číslo tým pilot vůz ztráta počet kol počet pitstopů kat.
1 #2 Porsche Team JANI Neel Porsche 919 Hybrid   384 30 P1
2 #6 Toyota Gazoo Racing SARRAZIN Stéphane Toyota TS050 - Hybrid 3 Laps 381 28 P1
3 #8 Audi Sport Team Joest DI GRASSI Lucas Audi R18 12 Laps 372 29 P1
4 #7 Audi Sport Team Joest FÄSSLER Marcel Audi R18 17 Laps 367 31 P1
5 #36 Signatech Alpine LAPIERRE Nicolas Alpine A460 - Nissan 27 Laps 357 33 P2
6 #26 G-Drive Racing RUSINOV Roman Oreca 05 - Nissan 2:40.640 357 35 P2
7 #37 SMP Racing PETROV Vitaly BR01 - Nissan 31 Laps 353 32 P2
8 #42 Strakka Racing WATTS Danny Gibson 015S - Nissan 33 Laps 351 33 P2
9 #33 EURASIA MOTORSPORT JUNJIN Pu Oreca 05 - Nissan 36 Laps 348 33 P2
10 #41 Greaves Motorsport CANAL Julien LIGIER JS P2 - Nissan 52.618 348 33 P2
11 #27 SMP Racing MINASSIAN Nicolas BR01 - Nissan 37 Laps 347 36 P2
12 #23 Panis Barthez Competition CHATIN Paul Loup LIGIER JS P2 - Nissan 1:50.325 347 33 P2
13 #1 Porsche Team BERNHARD Timo Porsche 919 Hybrid 38 Laps 346 28 P1
14 #49 MICHAEL SHANK RACING VANTHOOR Laurens LIGIER JS P2 - HONDA 39 Laps 345 32 P2
15 #43 RGR Sport by Morand SENNA Bruno LIGIER JS P2 - Nissan 40 Laps 344 32 P2
16 #30 Extreme Speed Motorsports BROWN Ed LIGIER JS P2 - Nissan 43 Laps 341 30 P2
17 #25 Algarve Pro Racing PIZZITOLA Andrea LIGIER JS P2 - Nissan 0:9,817 341 34 P2
18 #68 FORD CHIP GANASSI TEAM USA MÜLLER Dirk Ford GT 44 Laps 340 26 Pro
19 #82 RISI COMPETIZIONE FISICHELLA Giancarlo Ferrari 488 GTE 1:00.200 340 24 Pro
20 #69 FORD CHIP GANASSI TEAM USA DIXON Scott Ford GT 1:24.794 340 24 Pro
21 #66 Ford Chip Ganassi Team UK MÜCKE Stefan Ford GT 45 Laps 339 25 Pro
22 #40 Krohn Racing KROHN Tracy LIGIER JS P2 - Nissan 46 Laps 338 32 P2
23 #95 Aston Martin Racing SØRENSEN Marco Aston Martin VANTAGE 1:43.107 338 24 Pro
24 #97 Aston Martin Racing ADAM Jonathan Aston Martin VANTAGE 47 Laps 337 25 Pro
25 #63 Corvette Racing - GM TAYLOR Ricky Chevrolet Corvette C7.R 48 Laps 336 24 Pro
26 #62 Scuderia Corsa SEGAL Jeffrey Ferrari 458 Italia 53 Laps 331 25 Am
27 #83 AF Corse COLLARD Emmanuel Ferrari F458 Italia 2:54.897 331 24 Am
28 #88 Abu Dhabi-Proton Racing HEINEMEIER HANSSON David Porsche 911 RSR 54 Laps 330 23 Am
29 #12 Rebellion Racing PIQUET JR Nelson Rebellion R-One - AER 27.381 330 35 P1
30 #61 Clearwater Racing MOK Weng Sun Ferrari 458 Italia 55 Laps 329 24 Am
31 #77 Dempsey - Proton Racing ENG Philipp Porsche 911 RSR (2016) 1:01.994 329 25 Pro
32 #22 SO24 ! BY LOMBARD RACING MARIS Erik LIGIER JS P2 - Judd 56 Laps 328 32 P2
33 #86 Gulf Racing BARKER Ben Porsche 911 RSR 2:06.472 328 25 Am
34 #48 Murphy Prototypes KEATING Ben Oreca 03R - Nissan 61 Laps 323 32 P2
35 #60 Formula Racing LAURSEN Johnny Ferrari 458 Italia 65 Laps 319 27 Am
36 #99 Aston Martin Racing HOWARD Andrew Aston Martin V8 Vantage 66 Laps 318 24 Am
37 #50 Larbre Competition RAGUES Pierre Chevrolet Corvette C7-Z06 68 Laps 316 28 Am
38 #84 SRT41 By OAK Racing SAUSSET Frédéric Morgan LMP2 - NISSAN 69 Laps 315 30 CDNT
39 #57 Team AAI BRYANT Oliver Chevrolet Corvette C7-Z06 78 Laps 306 23 Am
40 #67 Ford Chip Ganassi Team UK TINCKNELL Harry Ford GT 2:48.753 306 26 Pro
41 #78 KCMG HENZLER Wolf Porsche 911 RSR 84 Laps 300 23 Am
42 #31 Extreme Speed Motorsports DERANI Luis Felipe LIGIER JS P2 - Nissan 87 Laps 297 31 P2
43 #34 RACE PERFORMANCE LEUTWILER Nicolas Oreca 03R - Judd 0:14.774 297 33 P2
44 #55 AF Corse CAMERON Duncan Ferrari 458 Italia 95 Laps 289 27 Am
45 #5 Toyota Gazoo Racing NAKAJIMA Kazuki Toyota TS050 - Hybrid 0,000 384 28 P1
46 #28 Pegasus Racing TAITTINGER Inès Morgan - Nissan 92 Laps 292 33 P2
47 #98 Aston Martin Racing LAUDA Mathias Aston Martin V8 Vantage 103 Laps 281 26 Am
48 #38 G-Drive Racing DOLAN Simon Gibson Gibson 015S - Nissan 162 Laps 222 21 P2
49 #13 Rebellion Racing TUSCHER Mathéo Rebellion R-One - AER 184 Laps 200 20 P1
50 #44 Manor RAO Matthew Oreca 05 - Nissan 101 Laps 283 27 P2
51 #46 Thiriet By Tds Racing THIRIET Pierre Oreca 05 - Nissan 143 Laps 241 23 P2
52 #35 Baxi DC Racing Alpine PANCIATICI Nelson Alpine A460 - Nissan 150 Laps 234 22 P2
53 #64 Corvette Racing - GM MILNER Tommy Chevrolet Corvette C7.R 165 Laps 219 16 Pro
54 #4 Bykolles Racing Team TRUMMER Simon CLM P1/01 - AER 178 Laps 206 24 P1
55 #51 AF Corse PIER GUIDI Alessandro Ferrari 488 GTE 205 Laps 179 15 Pro
56 #71 AF Corse RIGON Davide Ferrari 488 GTE 241 Laps 143 10 Pro
57 #92 Porsche Motorsport BERGMEISTER Jörg Porsche 911 RSR (2016) 244 Laps 140 12 Pro
58 #91 Porsche Motorsport ESTRE Kevin Porsche 911 RSR (2016) 249 Laps 135 10 Pro
59 #47 KCMG BRADLEY Richard Oreca 05 - Nissan 268 Laps 116 11 P2
60 #89 Proton Competition MILLER Marc Porsche 911 RSR 334 Laps 50 4 Am
Toyota Yaris 1.364
Rok výroby: 2006
Stav: 111 600 km
Cena: 74 000 Kč
Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2005
Stav: 95 066 km
Cena: 99 000 Kč
Toyota RAV4 2.231
Rok výroby: 2006
Stav: 133 880 km
Cena: 149 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků