Toyota Prius Plug-in Hybrid: první jízdní dojmy

Vzpomínáte na test Toyoty Prius Plug-in Hybrid z jara minulého roku? Tenkrát šlo o předsériový automobil, který byl součástí rozsáhlého projektu. Projekt byl dokončen a na trh přišla sériová verze. Co nabízí?
Seznam kapitol
  1. S jistotou spalovacího motoru, Plug-in Hybrid v novém
  2. Elektromobil na přání

Emise, emise, pořád dokola pouze emise. Ať si vezmeme prakticky kterékoliv nové auto a porovnáme jej s předchůdcem, zjistíme, že v některých ohledech je horší. Na otázku proč existuje jedna univerzální odpověď: protože emise. Hon za co nejnižší produkcí už nadělal poměrně hodně škody.

Takovým ukázkovým příkladem budiž supersporty osazené velkými motory, které logicky v plném nasazení s prominutím „žerou“ trávu kolem silnice, ale mají systém samočinného vypínání motoru při stání. Stejná snaha ale vyprodukovala na straně druhé také několik hybridních nebo dokonce čistě elektrických „automobilů“. Záměrně používám uvozovky, pro spoustu lidí tohle už nejsou opravdová auta.

Testy | Hybridy | Toyota

Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid - prima nápad, ale...

S jistotou spalovacího motoru

Doba už je zkrátka taková a ačkoliv nemám emisní šílenství zrovna v lásce (pořád platí fakt, že automobilová doprava jako taková drží z celkové světové produkce emisí pouze minimální podíl. Kam se hrabe na dopravu leteckou...), hybridy a elektromobily mají své nesporné výhody. Tichý provoz, nulová produkce emisí v místě jejich provozu a v případě jízdy na elektrickou energii také nízké náklady na jeden kilometr.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Toyotu Prius ve vrcholném provedení Plug-in Hybrid můžete poznat na první pohled maximálně podle modrých světlometů. Od běžného Priusu se liší pouze v detailech.

Na straně druhé je ale dobré si uvědomit, že elektrickou energii beztak musíme někde vyrobit a buď při tom vyprodukujeme kvůli elektromobilům více emisí, nebo si zastavíme hory větrnými elektrárnami a louky elektrárnami solárními. Náklady na jeden ujetý kilometr jsou zajímavé, ale jsou zajímavé zatím. Tato alternativní doprava je v realitě České republiky stále takříkajíc v plenkách. Nabíjet můžete na pár místech (i když jejich počet roste) a stále můžete nabíjet zdarma. Jsem si jistý, že v případě rychlého rozvoje aut používajících elektrickou energii se tohle ještě rychleji změní.

Hybridy | Toyota | První svezení

Toyota Prius+: první jízdní dojmy

Proč tak dlouhý úvod? Elektromobily jsou v dnešní době ryzí nesmysl. Kupovat auto s cenou kolem milionu a pak se bát, zda dojedu na chatu nebo ne, to si může dovolit jen málokdo. Za pár let to třeba bude jiné, ale aktuálně není jediný důvod, proč si takové vozítko pořizovat. Tím spíš, že v ČR nedostanete prakticky žádný bonus tak, jako v jiných evropských zemí.

Řečeno stručně a jednoduše, elektrická auta předběhla dobu. Trh a hlavně infrastruktura ještě nejsou připraveni k tomu, aby provoz auta dával smysl. Jako velice zajímavá a alespoň částečně smysluplná alternativa (když pomineme pořizovací cenu) se zdá být něco jako poloviční elektromobil, tedy auta typu Opelu Ampera (na něj se podrobně podíváme příští týden) nebo Toyoty Prius Plug-in Hybrid. V obou případech máte částečně elektromobil, máte možnost jezdit na elektrickou energii, ale nemusíte se tak docela starat o to, kde lze auto dobít, zda vám vystačí slibovaný dojezd atd. Stále je v autě jistota spalovacího motoru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prius Plug-in Hybrid zvládne na jedno nabití 20 až 25 km. Takový dojezd vám na běžnou jednu jízdu téměř vždycky postačí.

Plug-in Hybrid v novém

Příběh Toyoty Prius Plug-in Hybrid je ve stručnosti zhruba následující. V roce 2007 přišlo na svět prvních dvacet vozidel a byl zahájen zkušební provoz. O tři roky později už Toyota naplno odstartovala svůj projekt a do běžného provozu vyslala 600 zkušebních prototypů, přičemž 200 jejich jezdilo po Evropě a z toho jeden jezdil po České a Slovenské republice. Toyota sbírala data a především chtěla zjistit, kolik kilometrů ujede běžný motorista během jednoho dne.

Tohle byla zásadní otázka modelu Plug-in Hybrid. Bylo potřeba najít kompromis mezi cenou, hmotností akumulátorů a počtem kilometrů, které lze ujet pouze na elektrickou energii. Už před rokem prototyp nabízel 20 až 25 km a při přechodu do sériové výroby se na tomto nic nezměnilo. Podle výsledků Toyoty toto stačilo 70 % motoristů, kteří se projektu účastnili.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na plné nabití z klasické domácí zásuvky potřebuje Prius Plug-in Hybri přibližně hodinu a půl.

Teorie je proto stejná tak, jak jsme o ni psali před rokem v klasickém testu. Přes noc nabijete, dojedete do práce, strčíte do zásuvky, po práci opět odjedete... Přes týden byste se měli většinou pohybovat na elektrickou energii, o víkendu pak vyrazíte s Priusem v režimu klasického hybrida na chatu.

Sériová verze ovšem přináší několik novinek. Zaprvé se zásuvka přestěhovala na pravý zadní blatník (původně byla na levém předním blatníku, takže směrem do silnice). Plug-in Hybrid také nabízí možnost nastavení času zahájení dobíjení, což se hodí doma, pokud chcete využít k dobití levnější noční proud. Z běžné zásuvky se Prius dobije za cca 1,5 hodiny. Velkou změnou jsou také akumulátory, které jsou menší. Ve výsledku tak rozdíl mezi klasickým Priusem a tímto „vylepšeným“ činí 50 kilogramů a dva litry v zavazadelníku, což poznáte v praxi jen těžko.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. S jistotou spalovacího motoru, Plug-in Hybrid v novém
  2. Elektromobil na přání
Toyota  2.231
Rok výroby: 2009
Stav: 143 151 km
Cena: 150 000 Kč
Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2006
Stav: 195 954 km
Cena: 85 000 Kč
Toyota Land Cruiser 2.982
Rok výroby: 2007
Stav: 208 503 km
Cena: 295 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 11 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků