Toyota představuje nový spalovací motor FPEG s pístem W pro hybridy

Automobilka Toyota připravila specifický druh spalovacího motoru. Nemá klikový hřídel ani ojnici a určen je výhradně k prodlužování dojezdu elektromobilů, resp. hybridů.

Pohonná ústrojí automobilů s hybridním pohonem se v otázce prodlužování jejich dojezdů opírají o činnost spalovacího motoru. Ačkoli někteří výrobci tyto motory pro daný účel modifikují (např. do Atkinsonova pracovního cyklu), stále jde o veskrze konvenční pístové konstrukce v principu odvozené z běžných jednotek s vnitřním spalováním známých z běžných automobilů.

Toyota | První svezení

Toyota Auris Hybrid Touring Sports: tah na branku má, ale sportovec to není

Je přitom jasné, že stávající hybridy i plug-in hybridy mohou svůj stín překročit pouze se zástavbou převratných akumulátorů elektrické energie a stavbou účelových spalovacích motorů. V druhé ze zmíněných oblastí nyní chystá průlom koncern Toyota, jenž na Světovém kongresu SAE v Detroitu představil svůj nový spalovací motor Free Piston Engine Linear Generator (FPEG).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Spalovací motor Toyota FPEG je určen výhradně vozům s hybridním pohonem

Jednoválec Toyota FPEG je dle výrobce v porovnání s konvenčními pístovými spalovacími motory menší, lehčí a v převodu hybné energie na elektrickou efektivnější. Postrádá klikový hřídel i ojnici, na jejichž místě najdeme plynem plněnou pružicí komoru, která po expanzní fázi vrací píst do jeho horní úvrati a zároveň poskytuje energii ke kompresi dalšího taktu. V tom má spočívat hlavní přednost řešení FPEG: eliminace mechanických ztrát.  

Zajímavosti | Technika

Hefley vyvinul motor s proměnným zdvihovým objemem

Technické detaily zatím k dispozici nejsou, a tak se musíme opírat především o trojici zveřejněných nákresů. Motor FPEG pracuje ve dvoutaktním cyklu, zplodiny hoření jsou odváděny skrze ventily v hlavě vílce, přičemž ve stejný čas je postranními kanály pístu přiváděn čerstvý vzduch připravený ke vstřiku paliva a zažehnutí směsi. Píst se ve válci pohybuje prakticky volně a veden je sestavou ložisek a kroužků s keramickou vrstvou.

Toyota | Hybridy | První svezení

Toyota Prius Plug-in Hybrid: první jízdní dojmy

Vnější vrstva „pístu W“ je permanentním magnetem a stěny celé komory představuje vinutí cívky, přičemž jejich vzájemný pohyb generuje elektrickou energii potřebnou k dobíjení akumulátorů. Motor Toyota FPEG se zatím nachází v podobě laboratorních zkoušek jednoválcových prototypů, jež se v současnosti s výkonem pohybují okolo 13 koní (10 kW). Dvouválcové uspořádání má teoreticky hybridu Corolla zajistit průměrnou spotřebu okolo 3 l/100 km.

Další předností motoru FPEG má být jeho snadná adaptace na aktuální provozní podmínky, zejména úpravou tlaku plynu v pružicí komoře. Uvidíme ale až časem, zda a v jaké podobě se toto řešení dostane do sériové výroby.

Zdroj: Green Car Congress

Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 184 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 17 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků