Toyota poprvé zveřejnila informace o své nové platformě TNGA (Toyota New Global Architecture). Jak název napovídá, automobilka ji použije u velké části svých modelů, do roku 2020 ji dostane polovina všech Toyot, píše britský Autocar. Značka chce zjednodušit modelovou řadu, aby byla pro zákazníky srozumitelnější a také atraktivnější.
Nová platforma bude tužší, lehčí a bezpečnější. Především ale pomůže Toyotě radikálně snížit náklady na vývoj. Ušetřené peníze značka investuje do „výroby lepších aut“
Vývoj modelů bude probíhat společně a pro jednotlivé trhy se vozy budou lišit jenom v detailech, například v nastavení podvozku nebo odladěním motorů a převodovek. Nová platforma TNGA má umožnit zástavbu všech možných druhů pohonu. Design pak zůstane „globální“ jako třeba v případě modelů Fordu nebo Volkswagenu.
Toyota v současné době po celém světě používá asi stovku platform a subplatform. Nová architektura TNGA tak výrazně uspoří náklady nejen na výrobu a logistiku, ale také na samotný vývoj. Přitom se jedná o poměrně variabilní platformu s možností zástavby různých pohonů včetně hybridů a elektromobilů.
Platforma umožní stavbu vozů jak s pohonem předních, tak i zadních nebo všech kol. Nové uložení motoru zlepší těžistě a Toyota slibuje výrazné zlepšení ovladatelnosti. Modely také budou díky nové platformě o 30 až 65 % tužší a budou mít nižší hmotnost. Zlepší se i bezpečnost.
Součástí architektury TNGA bude i nová generace pohonných jednotek a převodovek, u kterých Toyota slibuje 15% zlepšení účinnosti, což lze přeložit jako nárůst výkonu a snížení spotřeby (až o 25 %) i emisí. Toyota připravuje i novou, již pátou generaci svého hybridního systému, který bude o minimálně 15 % úspornější než současná generace.
Marek Lutonský , Jiří Červenka
Toyota tvrdí, že v současnosti má kvůli různým platformám a rozdílným požadavkům na emise až 800 odlišných motorů. Architektura TNGA výrazně sníží i toto číslo a i když se bude pravděpodobně nastavení motorů pro různé trhy lišit, technický základ by měl být prakticky stejný.
Toyota počítá, že na stavbě a vývoji každého modelu ušetří drastických 40 % nákladů a velkou část úspor chce investovat do „návrhu a stavby lepších aut“. Pokrok máme očekávat nejen v ovladatelnosti a dynamice, ale i v dojmu z kvality interiéru.
První model na nové platformě dorazí ještě letos a bude se jednat o středně velký hatchback s pohonem předních kol. Že by se jednalo o nástupce právě faceliftovaného Aurisu? Uvidíme.