Toyota Paseo (1991-1999): Zapomenutý sporťák pro masy

Když se řekne sportovní auto od Toyoty, každý si představí Celicu, Supru, MR2 s motorem uprostřed nebo současnou GT86. V devadesátých letech však Japonci nabízeli i řadu Cynos/Paseo.
Seznam kapitol
  1. Toyota Paseo (1991-1999)
  2. Toyota Paseo (1991-1999): Fotogalerie

Automobilky z ostrovního císařství dnes skutečně dostupná kompaktní kupé „pro masy“ nevyrábějí vůbec. Přitom před necelým čtvrtstoletím jej měly v nabídce skoro všechny. Mazda MX-3, Honda slavnou CRX dokonce ve třech generacích, Nissan řadu 100 NX a Toyota jim konkurovala svým Paseem (španělsky procházka, projížďka).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na některých trzích se malé sportovní kupé Toyoty prodávalo pod názvem Cynos

V Japonsku a také Rusku (!) se tohle relativně mladé, ale polozapomenuté auto jmenovalo Cynos, za osm let výroby stihlo rovnou dvě generace, které se objevily dokonce i v Evropě. Druhá existovala i coby atraktivní kabriolet. Technika byla vždy velkosériová, platformu L s rozvorem 238 mm sdílelo Paseo s tehdejší řadou Tercel. To znamená koncepci „vše vpředu“. Některé díly byly zaměnitelné i s malým Starletem, ten měl však podvozek jiný.

První generace (EL44)

Výroba první generace EL44 začala v továrně Takaoka v lednu 1991, vyvážela se ale pouze do Severní Ameriky, Velké Británie a Austrálie (tam také jako Cynos). Kupé pro dva dospělé a dvě děti na délku měřilo 4,15 m, bylo 1,66 m široké a 1,28 m vysoké. Dozadu se vešel maximálně 1,65 m vysoký člověk.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Paseo sdílelo platformu s modelem Tercel; motor 1,5 l DOHC dosahoval výkonu 100 k

Základní pohonnou jednotku představoval zážehový čtyřválec řady E objemu 1,5 l (přesně 1497 cm3) se 74 kW/6400 min-1 a 124 N.m/3200 min-1. Chlubil se dvouvačkovým rozvodem DOHC, čtyřventilovou technikou a vícebodovým vstřikem. Inu, Toyota by si do útrob nedovolila nainstalovat žádnou obstarožní techniku. Auta se rozjela až na 185 km/h.

Japonské verze s odlišnou světelnou technikou podle tamních regulí měly buď 77 kW, 81 nebo dokonce až 85 kW a 135 N.m, kalifornské emisní předpisy si vynutily naopak snížení výkonu na 69 kW, ale tyto modely disponovaly větším točivým momentem (136 N.m). Pětistupňové manuální převodovky představovaly standard, dal se koupit i čtyřstupňový automat. Řízení mělo posilovač. Lehounký vůz začínal na 870 kg, specifikace pro Evropu vážily zhruba o 70 kg více.

Zajímavosti | Retro | Mazda | Sportovní auta | Kabriolety

10 věcí, které jste (možná) nevěděli o roadsteru Mazda MX-5

V roce 1993 se do základní výbavy dostal airbag řidiče, nepřiplácelo se ani za sportovní sedačky a čtyřreproduktorové audio, za ABS, klimatizaci, tempomat a elektrické ovládání oken a zrcátek (v Japonsku standard) však ano. Na přední nápravě byly kotoučové brzdy, vzadu vždy bubny a do nádrže se vešlo 45 l paliva.

Druhá generace (EL54)

Druhé Paseo se vyrábělo ve stejné továrně od září 1995, o měsíc později se na autosalonu v Tokiu ukázal i kabriolet s klasickou plátěnou střechou. Ten se ovšem začal prodávat až v srpnu následujícího roku. Vnější rozměry se změnily minimálně, délka narostla na 4,16 a výška na 1,3 m, kabriolety byly ještě o 2 cm vyšší.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V roce 1995 přišlo Paseo/Cynos ve druhé generaci s modernějším exteriérem i interiérem

Karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,32 sice svého předchůdce v mnohém připomínala, ale auto bylo vlastně zcela nové. Kapota ve špičaté přídi už nekončila až u nárazníku, nýbrž u horní hrany velkých hlavních světel, ta koncová byla mnohem menší a užší. Zvětšila se zadní boční okna, kupé působilo z bočního pohledu vyváženěji a štíhleji, první generace měla přece jen příliš široký zadní sloupek.

Zmizel i velký integrovaný spoiler, pokud mělo novější Paseo na víku zavazadelníku křidélko s třetím brzdovým světlem, bylo decentnější.  Kabriolety vážily už přes tunu, 1010-1055 kg, kupé přibrala na 995 kg. Sportovní zaměření reprezentovaly i přístroje, leckdy s bílými podklady.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přestože Paseo mezigeneračně trochu přibralo, hmotnost se zastavila těsně pod tunou (995 kg); motor byl ale o 10 koní slabší než dříve

Evropské patnáctistovky s upravenou elektronikou (novějším vstřikováním TCCS) nabízely tentokrát nižších 66 kW/5400 min-1 a 130 N.m/4200-4600 min-1, ale auta s nimi stejně upalovala až stoosmdesátkou a z klidu na stovku dokázala zrychlit během 11 s. Přitom si průměrně vzala jen sedm litrů benzinu na 100 km.

Retro | Video | Sportovní auta | Nissan | Fascinace | Kupé

Nissan 300 ZX (1984): úspěšné pokračování velké tradice

Základní verze japonského Cynosu nazvaná Juno byla poháněna menším čtyřválcem 1,3 l (1331 cm3)/63 kW a později 65 kW, ty se navíc kombinovaly výhradně se samočinnou skříní. Motory 1,5 l měly v tamních specifikacích až 81 kW (Alpha a Beta). Ve výbavách mohly globálně být takové prvky jako stěrače zadních oken, čtrnácti- až šestnáctipalcová litá kola, prosklená střecha, elektrická okna i zrcátka, centrální zamykání, imobilizér, ABS, dva airbagy, přehrávač CD, klimatizace, kožené čalounění včetně volantu a vyhřívané sedačky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výroba Toyoty Paseo skončila v roce 1999 bez přímého nástupce

Samozřejmě záleželo na konkrétním trhu, nechyběly verze se sníženými podvozky a velkým zadním spoilerem od TTE. Kotouče vzadu se objevily až na samém konci produkce.

Neprosadila se

V roce 1997 Paseo zmizelo z USA, kde stálo nové od 15 do 18 tisíc dolarů. Na ostatních trzích ale zůstalo i nadále. Kupříkladu Britové si jej příliš neoblíbili, zaoblené tvary jim neseděly. Nestalo se bohužel bůhvíjakým bestsellerem ani celkově. Francouzi platili za kupé minimálně 98,5 tisíce franků. Výroba byla ukončena až v červenci 1999 bez přímého nástupce, od té doby Toyota nic podobně „lidového“ klientům nenabídla. To je na druhou stranu poněkud škoda... Poslední kusy se doprodávaly ještě na přelomu milénia.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K větším prodejním úspěchům Paseu nepomohla ani varianta kabrio s plátěnou střechou

U nás se oficiálně koupit Paseo nedalo nikdy a na silnicích je opravdovým exotem, přesto jich pár na českých značkách jezdí. V Německu najdeme necelou stovku aut první generace, které se tam dostaly většinou individuálně díky americkým vojákům coby ojetiny. Toyota Deutschland ovšem několik kusů dovezla i oficiální cestou na individuální objednávku. Dokumentace v němčině existuje.

Technika | Elektromobily | Video | Toyota

Podívejte se, jak se vyrábí vodíková Toyota Mirai (3x video)

Z druhé generace tamní úřady evidovaly ještě před čtyřmi lety 4,8 tisíce aut, dnes jich bude určitě o něco méně. Za následníka je považována řada Platz/Echo, což byly dvou- a čtyřdveřové sedany odvozené z prvního Yarisu, ale upřímně, ty rozhodně nebyly tím pravým ořechovým.

Následující kapitola
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 184 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků