Toyota odhaluje design sedanu poháněného palivovými články

Na dnešní prezentaci pro média v Tokiu odhalila TMC (Toyota Motor Corporation) vnější design a japonské ceny svého nového sedanu na vodíkové palivové články, jenž se na loňském autosalonu v Tokiu poprvé ukázal v podobě konceptu.

Vůz bude do dubna 2015 uveden na japonském trhu; v současnosti již probíhají přípravy k tomu, aby se nový sedan v létě 2015 začal nabízet i zákazníkům ve Spojených státech a Evropě.

V Japonsku se sedan poháněný palivovými články začne prodávat u dealerů vozů Toyota a Toyopet přibližně za 7 mil. jenů (dopor. maloobchodní cena; nezahrnuje spotřební daň). Zpočátku budou prodeje omezeny pouze na oblasti1, kde se již rozvíjí potřebná infrastruktura k tankování vodíkového paliva. O cenách pro Evropu a USA doposud nebylo rozhodnuto. Později budou dále zveřejněny podrobnější informace, jako např. specifikace, přesné ceny a prodejní cíle.

Zasazení automobilky Toyota o vývoj vozů šetrných k životnímu prostředí staví na třech základních zásadách: využívání různých zdrojů energie; vývoj hospodárných vozů s nízkými emisemi; a zasazení o skutečně pozitivní změny v oblasti ekologie cestou širšího prosazování těchto automobilů.

Vodík představuje velmi slibné alternativní palivo. Lze jej produkovat pomocí řady různých primárních zdrojů energie — včetně energie ze slunce a větru — a rovněž se snadno ukládá a přepravuje. Po stlačení vykazuje vyšší hustotu energie než akumulátory. Kromě svého potenciálu v roli paliva pro domácnosti i automobily lze vodík využívat i v mnoha dalších oblastech, včetně výroby energie v masovém měřítku.

Toyota se věnuje vlastnímu vývoji vozů na palivové články po dobu více než 20 let. Soustava palivových článků od Toyoty obsahuje vlastní sadu článků označovanou FC Stack, která generuje elektřinu pomocí chemické reakce vodíku a kyslíku s využitím vysokotlakých zásobníků na vodík. Své vozy „Toyota FCHV“ typu SUV začala Toyota pronajímat vybraným uživatelům v Japonsku a USA již v roce 2002.

Od té doby prodělala používaná sada palivových článků zásadní vylepšení. Dnes představovaný sedan na palivové články se může krom jiného pochlubit výkonem a dojezdem srovnatelným s benzínovými vozy, přičemž tankování paliva trvá pouhé tři minuty. Během jízdy pak automobil produkuje pouze vodní páru vznikající reakcí vodíku s kyslíkem.

Vozy poháněné palivovými články napomáhají k diverzifikaci paliv používaných v dopravě, za provozu nevypouštějí žádné emise CO2 ani jiné látky škodlivé pro životní prostředí, a nabízejí přitom uživatelské pohodlí srovnatelné s klasickými vozy na benzín. Toyota je přesvědčena o velkém potenciálu tohoto typu pohonu, jenž je ideální z hlediska ochrany životního prostředí a napomáhá k budování společnosti s trvale udržitelnou mobilitou.

Výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Europe Karl Schlicht uvedl: „Z nástupu technologie palivových článků máme ohromnou radost. Čeká nás samozřejmě ještě řada otázek k vyřešení, jako je např. dostupnost infrastruktury pro tankování nebo širší propagace mezi zákazníky. Díky zkušenostem s hybridními pohony však máme dostatek poznatků k tomu, abychom uvedli tuto novou technologii na trh. V Evropě budeme postupovat krok za krokem a vůz uvedeme postupně na vybraných trzích. Jsme nicméně přesvědčeni o tom, že popularita vodíku coby paliva pro automobily bude v dalších letech růst.“

Společnosti spadající do Toyota Group2 se nyní věnují i dalším iniciativám v oblasti využití vodíku, jako je např. vývoj a testování palivových článků pro použití v domácnostech nebo vývoj vysokozdvižných vozíků či autobusů poháněných palivovými články.

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 175 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2007
Stav: 117 463 km
Cena: 60 000 Kč
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

dnes | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků