Toyota na IAA 2013: Koncept Yaris Hybrid-R odhaluje detaily

Koncept Yaris Hybrid R vycházející z třídveřového provedení modelu využívá hybridní pohon kombinující výkonný zážehový motor 1,6 l GRE (Global Race Engine) se dvěma výkonnými elektromotory, které dohromady zajišťují „inteligentní“ pohon všech čtyř kol s využitím elektřiny.

Přední kola jsou poháněna přeplňovaným čtyřválcem 1,6 l o výkonu 300 k s přímým vstřikováním paliva, speciálně vyvinutým společností Toyota Motorsport GmbH (TMG) v souladu s pravidly Mezinárodní automobilové federace FIA pro globální motor GRE (Global Race Engine), jenž se má využívat v nejrůznějších disciplínách motoristického sportu. Každé ze zadních kol pohání samostatný elektromotor o výkonu 60 k – shodný s jednotkou, kterou používá standardní Yaris Hybrid.

Hybridní hnací ústrojí tak dohromady vykazuje celkový systémový výkon až 420 k. Dvojice elektromotorů při brzdění funguje jako generátor elektřiny, resp. při zrychlování pomáhá zážehovému motoru.

Vysokokapacitní kondenzátor

Podobně jako u závodního modelu TS030 HYBRID se energie zužitkovaná během brzdění ukládá do vysokokapacitního kondenzátoru. V porovnání se standardním akumulátorem typu NiMH se vysokokapacitní kondenzátor vyznačuje vyšší energetickou hustotou a schopností rychlého dobíjení a vybíjení. Dokonale se proto hodí ke sportovnímu nasazení na závodních tratích, kde se využije krátký a okamžitý nárůst výkonu. Úroveň výkonu nicméně závisí na požadované době trvání přísunu energie. V režimu jízdy po běžných silnicích uvolňuje kondenzátor energii rekuperovanou při brzdění po dobu až 10 sekund (na jedno nabití), přičemž celkový výkon dvojice elektromotorů je omezen na 40 k.

V režimu pro závodní okruhy dosahuje dvojice zadních elektromotorů celkového maximálního výkonu 120 k po dobu až 5 sekund (na jedno nabití), což odpovídá stylu jízdy s častějším brzděním a zrychlováním při pohybu na závodní trati.

Pokročilý systém řízení trakce

Třetí elektromotor o výkonu 60 k, umístěný mezi spalovacím motorem a šestistupňovou sekvenční převodovkou, funguje jako generátor energie, a to ve dvou situacích: během zpomalovaní, kdy dodává energii do vysokokapacitního kondenzátoru, resp. během akcelerace, kdy přímo dodává energii zadním elektromotorům. Druhý jmenovaný režim nastává pouze tehdy, když výkon a točivý moment motoru překračuje záběrové schopnosti předních kol. Generátor plní roli pokročilého systému řízení trakce, jenž přesměrovává točivý moment v podobě elektrické energie na zadní kola k posílení akcelerace a zlepšení ovladatelnosti namísto jednoduchého omezování výkonu motoru.

Směrování točivého momentu

Zadní elektromotory (pro každé kolo jeden) mají zásadní vliv na charakteristiku jízdního chování Yarisu Hybrid-R během průjezdu zatáčkami, neboť upravují rozdělování točivého momentu mezi levým a pravým zadním kolem. Každý motor může fungovat nezávisle jako generátor energie nebo elektromotor, čímž se dosahuje stejného účinku jako v případě inteligentního diferenciálu, jenž přesměrovává točivý moment. V závislosti na poloměru zatáčky může systém posílat vyšší točivý moment na vnější zadní kolo, čímž dovoluje dosahovat vyšší nájezdové rychlosti do zatáčky (středně rychlé zatáčky), aplikovat vyšší brzdnou sílu na vnitřní kolo (rychlé zatáčky), nebo dokonce nezávisle brzdit či zrychlovat každé z kol (pomalé zatáčky). Systém tak upravuje působení sil v zájmu optimální trajektorie průjezdu s menším úhlem natočení kol a omezením nedotáčivosti.

Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2006
Stav: 195 954 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Land Cruiser 2.982
Rok výroby: 2007
Stav: 208 503 km
Cena: 285 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2009
Stav: 138 231 km
Cena: 160 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků