Toyota Motorsport GmbH se vrací do World Rally Championship WRC

Společnost TOYOTA Motorsport GmbH (dále jen TMG) se v sezóně 2017 opět zapojí do závodů světového rallyového šampionátu FIA (WRC), kde nasadí svůj vůz kompletně vyvinutý a postavený v technickém centru TMG v Kolíně nad Rýnem. 
 
V průběhu příštích dvou let bude TMG pokračovat ve zkušebním programu s modelem Yaris WRC v rámci příprav na úspěšný návrat do seriálu, kde TMG v 90. letech získala čtyři tituly mistra světa a tři poháry konstruktérů.
 
Dnešní zprávu oznámil prezident TOYOTA Motor Corporation Akio Toyoda na tiskové konferenci v Tokiu, kde se veřejnosti poprvé představil Yaris WRC kompletně v oficiálních barvách týmu.
 
Yaris WRC již absolvoval předběžný testovací program na asfaltových i šotolinových úsecích po celé Evropě, a tak má tým již k dispozici slibný základ, na kterém může v příštích měsících stavět. 
 
Pod kapotou uvedeného vozu najdeme přeplňovaný agregát 1,6 l s přímým vstřikováním o výkonu přes 300 k. Při návrhu podvozkové platformy Yarisu se uplatnily vyspělé technologie simulace, testování a výroby. 
 
Po tomto oficiální potvrzení účasti v programu WRC se vývoj ještě rozšíří, což platí i pro personální obsazení týmu specialistů zabývajících se konstrukcí a provozováním tohoto modelu. 
 
Vůz si již vyzkoušelo několik mladých jezdců; za prvního člena programu pro mladé jezdce týmu (jehož cílem je napomoci vychovávat budoucí rallyové hvězdy týmu TOYOTA) byl vybrán Eric Camilli (27) z Francie. 
 
Eric se do programu vývoje zapojí společně s loňským vítězem závodu Tour de Corse Stéphanem Sarrazinem, jenž je rovněž pilotem továrního týmu pro světový šampionát vytrvalostních soutěží FIA (WEC), a dále se Sebastianem Lindholmem. 
 
Uvedený zkušební program bude zahrnovat několik soutěží WRC po celé Evropě a na nejrůznějších površích. Získané zkušenosti pomohou týmu TOYOTA připravit vůz na závodní sezónu 2017, kde se očekává zavedení aktualizovaných technických předpisů. 
 
Yaris WRC jde ve stopách proslulých vozů TOYOTA s cílem úspěšně vrátit značku do světa WRC; v době soutěžní premiéry tohoto vozu v roce 2017 uplynou bezmála dvě dekády od poslední účasti automobilky v závodech světového rallyového šampionátu (v roce 1999).
 
Sezóna 1999 byla zároveň tečkou za více než 25 lety nepřetržité účasti TMG v rallyovém sportu. Samotná TMG spatřila světlo světa pod názvem Andersson Motorsport GmbH (nesla jméno zakladatele Oveho Anderssona) a soutěží WRC se účastnila jako TOYOTA Team Europe.
 
V uvedeném období dosáhla TMG 43 vítězství s ikonickými verzemi modelů jako Celica Twincam Turbo nebo GT-Four, resp. modelem Corolla WRC, za jejichž volanty se vystřídali legendární piloti jako Carlos Sainz, Juha Kankkunen a Didier Auriol.
 
TMG se do světa rallye vrátila již loni při premiéře zakázkového rallyového speciálu GT86 CS-R3 navrženého v souladu s regulemi FIA pro kategorii R3. 
 
Yoshiaki Kinoshita, prezident TMG: „Je nám velkou ctí, že jsme byli požádáni navrátit jméno TOYOTA zpět do soutěží světového rallyového šampionátu a zároveň pokračovat v naší účasti ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží. Souběžná účast ve dvou programech motorsportu je samozřejmě velmi náročná, ale my věříme, že máme dost zkušeností a odhodlání uspět. Na naší cestě zpět do WRC toho musíme ještě hodně vykonat, nicméně podpora společnosti Toyota Motor Corporation a našeho prezidenta Akio Toyody je pro nás velkým povzbuzením. Již se těšíme na další kroky našeho rozsáhlého plánu vývoje i programu pro mladé jezdce týmu. Tato doba je velmi vzrušující a na tuto náročnou etapu před námi hledíme s velkým očekáváním.“

Yaris WRC – Technické specifikace

 
Šasi
Typ ocelový skelet karoserie
Brzdy kotouče 300 mm (šotolina), resp. 355 mm (asfalt)
Kola 7 x 15" šotolina, 8 x 18" asfalt
Pneumatiky Michelin
Rozměry délka: 3910 mm 
        šířka: 1820 mm 
 
Pohon:
Zdvihový objem 1,6 l
Typ řadový čtyřválec
Přímé vstřikování až 200 barů
Palivo benzín
Tlak přeplňování   abs. 2,5 baru (maximum)
Škrticí vzduchový ventil 33 mm
Výkon cca 300 k (při 6000 ot/min)
Točivý moment 420 Nm
Max. otáčky 8500 ot/min
Převodovka šestistupňová sekvenční
Spojka ZF Sachs
 

Chronologie učasti značky Toyota ve světě WRC

 
1973 Pohár konstruktérů: 10. místo (1 vítězství)
První vítězství pro TOYOTU, jezdci Walter Boyce a Doug Woods, vůz Corolla TE20 na Press On Regardless Rally (Spojené státy)
1974 Pohár konstruktérů: 4. místo
Budoucí mistr světa Björn Waldegaard jede poprvé za tým TOYOTY
1975 Pohár konstruktérů: 7. místo (1 vítězství)
První vítězství pro TTE, jezdci Hannu Mikkola a Atso Aho, vůz Corolla Levin na Rallye 1000 jezer (Finsko)
1976 Pohár konstruktérů: 6. místo 
1977 Pohár konstruktérů: 3. místo
1978 Pohár konstruktérů: 6. místo 
1979 Pohár konstruktérů: 5. místo
1980 Pohár konstruktérů: 7. místo
1981 Pohár konstruktérů: 8. místo
1982 Pohár konstruktérů: 5. místo (1 vítězství)
Zakladatel TMG Ove Andersson naposledy jako jezdec v závodu WRC, vůz Celica 2000GT
1983 Pohár konstruktérů: 6. místo (1 vítězství)
1984 Pohár konstruktérů: 4. místo (1 vítězství)
První vítězství na Rallye Safari (Keňa), jezdci Björn Waldegaard a Hans Thorzelius, vůz Celica Twincam Turbo (TA64)
1985 Pohár konstruktérů: 5. místo (2 vítězství)
1986 Pohár konstruktérů: 6. místo (2 vítězství)
Třetí vítězství TOYOTY v řadě na Rallye Safari, jezdci Björn Waldegaard a Fred Gallagher, vůz Celica Twincam Turbo (TA64)
1987 Pohár konstruktérů: 7. místo
1988 Pohár konstruktérů: 5. místo
Představení modelu Celica GT Four, jenž postupně ve verzích ST165, ST185 a ST205 dokázal zvítězit ve 29 závodech šampionátu WRC a získat šest mistrovských titulů (dva poháry konstruktérů a čtyři tituly mistra světa)
1989 Pohár konstruktérů: 2. místo (1 vítězství)
Carlos Sainz poprvé v týmu TOYOTA, soutěží v sedmi rallyových závodech, z toho třikrát na stupních vítězů
1990 Pohár konstruktérů: 2. místo (5 vítězství)
Carlos Sainz získává pro TOYOTU první titul mistra světa s vozem Celica GT-Four (ST165)
1991 Pohár konstruktérů: 2. místo (6 vítězství)
První vítězství TOYOTY v legendární Rallye Monte Carlo
1992 Pohár konstruktérů: 2. místo (5 vítězství)
1993 Pohár konstruktérů: 1. místo (7 vítězství)
TOYOTA je první japonskou automobilkou, která se stala celkovým vítězem světového rallyového šampionátu
1994 Pohár konstruktérů: 1. místo (5 vítězství)
TOYOTA zaznamenala druhý hattrick s úspěchem na Rallye Safari, pilot Ian Duncan, vůz Celica Turbo WRC
1995 Pohár konstruktérů: 3. místo, diskvalifikace (1 vítězství)
1998 Pohár konstruktérů: 2. místo (3 vítězství)
TOYOTA po dvouleté pauze ihned po návratu na první pokus vítězí na Rallye Monte Carlo, jezdci Carlos Sainz a Luis Moya, vůz Corolla WRC
1999 Pohár konstruktérů: 1. místo (1 vítězství)
Třetí pohár konstruktérů pro TOYOTU v rámci světového šampionátu; v historii WRC byly úspěšnější pouze dvě automobilky
Toyota Yaris 1.364
Rok výroby: 2006
Stav: 111 600 km
Cena: 74 000 Kč
Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2005
Stav: 95 066 km
Cena: 99 000 Kč
Toyota RAV4 2.231
Rok výroby: 2006
Stav: 133 880 km
Cena: 149 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků