Toyota míří zpět na automobilový trůn

Boj tří největších automobilek světa o první místo globálních žebříčků vrcholí. Americkou General Motors (GM) chce z piedestalu svrhnout německý Volkswagen, k trůnu má ale nejblíže loni třetí Toyota.

Volkswagen už v průběhu roku hlásil dílčí úspěch. Z dubnové studie poradenské společnosti Ernst & Young vyplynulo, že při porovnání tržeb za rok 2011 překonal dosud první Toyotu o 400 milionů eur, když utržil 159,3 miliardy eur. S výrazným odstupem a 108 miliardami eur skončil GM, který ale stále držel první příčku v počtu prodaných aut.

Japonci vrátili Volkswagenu úder v červnu, když za půl roku navzdory potížím s výrobou kvůli následkům katastrofální tsunami prodali 4,97 milionu automobilů. Překonali tak nejen německého rivala se 4,64 milionu prodaných aut, ale i GM s 4,67 milionu vozů. Volkswagen reagoval prohlášením, že cíl stát se světovou jedničkou ve všech kategoriích chce splnit až v roce 2018.

„Volkswagen Group je na správné cestě k roku 2018, ale ještě jsme neprotnuli cílovou čáru. Kvalita má pro nás přednost před kvantitou. Nechceme být největší, ale spíše nejživotaschopnější automobilkou světa,“ uvedla společnost.

Poslední výsledky ze září ukazují, že Toyota by mohla vedení udržet do konce roku. Automobilce za prvních devět měsíců stouply prodeje o 28 procent na 7,4 milionu vozů, čímž o 400 tisíc kusů překonala GM, jejíž prodeje letos téměř stagnují. Volkswagen zůstal s 6,86 miliony automobilů třetí, navzdory tomu, že jeho odbyt vzrostl o více než 11 procent.

Prodeje největších světových automobilek za leden až září

Klepněte pro větší obrázek

Souboj by se ale brzy mohl zúžit na dva rivaly. Jak totiž píše magazín Forbes, GM hrozí už druhý bankrot během několika let. Automobilka stále více ztrácí na klíčovém domácím trhu, její podíl v USA se v září smrskl na 17,5 procenta, nejnižší hodnotu za posledních 90 let. Důvodem je podle magazínu především to, že automobilka nenabízí konkurenceschopné produkty.

Dokladem nedůvěry trhů vůči společnosti může být i to, že akcie GM se od vstupu na burzu, který souvisel se státní pomocí a převzetím 26 procent automobilky vládou USA v listopadu 2010, propadly o více než 28 procent na 24,75 dolaru. Akciový index Dow Jones Industrial Average přitom za stejnou dobu získal 17,5 procenta. 

Zdroj: E15.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 184 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků