Toyota Mirai je sériové auto budoucnosti na palivové články

Zapomeňte na Prius. Toyota se pokouší udělat stejný radikální krok s palivovými články jako před skoro dvaceti lety s hybridním pohonem.

Když přišla v roce 1997 první Toyota Prius, znamenalo to revoluci. Jednalo se totiž o první produkční hybridní auto, které se dokázalo prosadit na trhu. Jenže postupem času se ukázalo, že hybrid není zas tak zelený, jak vypadá. Pro přírodu je totiž výroba (a likvidace) takového auta mnohem náročnější než postavit klasické auto se spalovacím motorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design Toyoty Mirai je poněkud odvážný, ale pod podivným kabátem se ukrývá naprosto normální auto s pěti sedačkami, volantem, pedály, rádiem, klimatizací a zkrátka vším, na co jsme zvyklí

Už poměrně dlouhou dobu bylo jasné, že budoucnost leží ve vodíku. Ten je navíc ve vesmíru úplně všude. Bohužel je ale poněkud obtížné ho získat a skladovat k využití pro pohon vozidel. Nicméně Toyota se nebojí a razí novou cestičku s produkční verzí vozu Mirai. Slovo mirai znamená v japonštině budoucnost.

Elektromobily | Názory

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

Toyota Mirai zamíří do prodeje v Japonsku v dubnu 2015 a na Evropu a Spojené státy se dostane v průběhu léta téhož roku. Cena se bude na domácím trhu pohybovat v přepočtu kolem 1,3 milionu korun.

K pohonu vozu slouží elektromotor, který získává energii nikoli z konvenčních akumulátorů, ale z vodíkového palivového článku. Vodík se tankuje do nádrže a elektrochemickou reakcí se uvolňuje elektrická energie a voda. Z výfuku tak vychází jen čistá vodní pára.

Video | Elektromobily | Sportovní auta | Luxusní auta | Premiéry | Ostatní značky | Ženeva 2014

NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine s točivým momentem 11 600 Nm

Naprosto konvenční sedan ujede na jedno natankování necelých 500 km a doplnění nádrže trvá jen asi pět minut, což je v porovnání s elektromobilem obrovský rozdíl. Nicméně kamenem úrazu je chybějící infrastruktura. Ovšem Toyota prý získala silné partnery, kteří pomohou s budováním sítě.

Toyota neuvádí dynamické parametry ani výkony, ale dají se očekávat hodnoty zrychlení 0-100 km/h kolem deseti sekund a maximální rychlost omezená na 160 km/h.

Novou Toyotu Mirai na palivové články představuje i sám šéf automobilky Akio Toyoda na přiloženém videu. Musí to být skutečně důležitý produkt, když takhle vystoupil před kameru sám nejvyšší muž automobilky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 116 855 km
Cena: 290 000 Kč
Toyota Corolla 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 141 091 km
Cena: 65 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků