Toyota Mirai je sériové auto budoucnosti na palivové články

Zapomeňte na Prius. Toyota se pokouší udělat stejný radikální krok s palivovými články jako před skoro dvaceti lety s hybridním pohonem.

Když přišla v roce 1997 první Toyota Prius, znamenalo to revoluci. Jednalo se totiž o první produkční hybridní auto, které se dokázalo prosadit na trhu. Jenže postupem času se ukázalo, že hybrid není zas tak zelený, jak vypadá. Pro přírodu je totiž výroba (a likvidace) takového auta mnohem náročnější než postavit klasické auto se spalovacím motorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design Toyoty Mirai je poněkud odvážný, ale pod podivným kabátem se ukrývá naprosto normální auto s pěti sedačkami, volantem, pedály, rádiem, klimatizací a zkrátka vším, na co jsme zvyklí

Už poměrně dlouhou dobu bylo jasné, že budoucnost leží ve vodíku. Ten je navíc ve vesmíru úplně všude. Bohužel je ale poněkud obtížné ho získat a skladovat k využití pro pohon vozidel. Nicméně Toyota se nebojí a razí novou cestičku s produkční verzí vozu Mirai. Slovo mirai znamená v japonštině budoucnost.

Elektromobily | Názory

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

Toyota Mirai zamíří do prodeje v Japonsku v dubnu 2015 a na Evropu a Spojené státy se dostane v průběhu léta téhož roku. Cena se bude na domácím trhu pohybovat v přepočtu kolem 1,3 milionu korun.

K pohonu vozu slouží elektromotor, který získává energii nikoli z konvenčních akumulátorů, ale z vodíkového palivového článku. Vodík se tankuje do nádrže a elektrochemickou reakcí se uvolňuje elektrická energie a voda. Z výfuku tak vychází jen čistá vodní pára.

Video | Elektromobily | Sportovní auta | Premiéry | Luxusní auta | Ostatní značky | Ženeva 2014

NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine s točivým momentem 11 600 Nm

Naprosto konvenční sedan ujede na jedno natankování necelých 500 km a doplnění nádrže trvá jen asi pět minut, což je v porovnání s elektromobilem obrovský rozdíl. Nicméně kamenem úrazu je chybějící infrastruktura. Ovšem Toyota prý získala silné partnery, kteří pomohou s budováním sítě.

Toyota neuvádí dynamické parametry ani výkony, ale dají se očekávat hodnoty zrychlení 0-100 km/h kolem deseti sekund a maximální rychlost omezená na 160 km/h.

Novou Toyotu Mirai na palivové články představuje i sám šéf automobilky Akio Toyoda na přiloženém videu. Musí to být skutečně důležitý produkt, když takhle vystoupil před kameru sám nejvyšší muž automobilky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 175 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2007
Stav: 117 463 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků