Toyota Land Cruiser: Všude jako doma

Bez nadsázky lze tvrdit, že 60 let modelu Land Cruiser je i historií Toyoty. Stal se šlágrem a přivedl značku na všechny kontinenty.

Často si lidé pokládají otázku, co stojí za tak velikou oblibou japonských vozů Land Cruiser? Odpověď je prý jednoduchá a zná jí údajně každý, kdo v nějakém Land Cruiseru seděl. Mezi tyto řidiče patří i zkušený soutěžní jezdec, navigátor při Rallye Dakar a novinář Miloslav Janáček.

Snadné ovládání

„Sedět by asi bylo málo. Spíš je potřeba s Land Cruiserem alespoň chvíli jezdit. Každému ovšem vyhovuje jiný typ. To co ale všechny spojuje, je snadné ovládání, extrémní spolehlivost a nenáročnost na údržbu. A jedno, jestli máte na mysli pracovní verzi s označením LC78 nebo o luxusní LC200, tedy poslední koráb s motorem V8,“ vyjmenovává Janáček.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Typické je, že u klientů po léta vítězů různorodost celé typové řady Land Cruiserů. „ Ať se jedná o firemní flotilu do povrchových dolů či manažerský vůz pro ředitele firmy, Toyota má vždy odpověď. U pracovních strojů řady J7 vítězí to, že i nezkušený řidič najde hned vše na svém místě,“ pokračuje.

„Ergonomie přístrojovky je příkladná. Samozřejmě ne každému se musí líbit, ale svou funkčností a přehledností vyniká nad ostatní. A přesně tak je to i u velkých station wagonů řady J8, J10 či současné J20. Všechno je tam, kde to má být a již po pár prvních kilometrech se v autě každý cítí jako doma. Proto se s Land Cruisery dá setkat v každém koutě světa, ať už se jedná o modely vonící novotou nebo čtyřicet a víc let staré zrezivělé veterány, ale vždy jezdící a věrně sloužící svému majiteli.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Motory vydrží miliony kilometrů

O Land Cruiserech je známé, že nikdy neoplývaly bůhvíjakými výkony motorů a dá se říci, že v těchto parametrech vždy zaostávaly za konkurencí. Ale i to má svůj důvod. „Díky nižším výkonům a nenáročnosti agregátů spálí toyota benzín či naftu prakticky jakékoliv kvality a její motory vydrží statisíce a někdy i miliony kilometrů,“ poukazuje znalec a milovník offroadových vozů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Navíc s výkonem motoru je podle Jánáčka spojeno i to, že tolik neodchází ani další komponenty na často velmi namáhaných podvozcích. „Při koupi je nižší výkon možná lehký handicap, ale v praxi vůz určitě nepůsobí líně a vydrží trojnásobek toho co konkurence. O všech těchto výhodách vypovídá i to, že většina majitelů, kteří sednou do Land Cruiseru, pak plynule přechází do nových modelů a neopouští značku, jak se to děje u většiny konkurence.“

Stále stejná vůně

Míla Janáček za posledních patnáct let přeskakoval z jednoho terénního auta do druhého a vlastnil několik modelů různých typových řad Land Cruiserů. Od malých lehkých KZJ73 až po HDJ100. „Vždycky když si sednu za volat, zavřu oči a nadechnu se, ucítím stejnou vůni. Když je pak otevřu, mohu vyrazit. Ať je to jen za roh pro nákupy, nebo na expedici do Afriky, při níž za měsíc ukrojím třeba deset tisíc kilometrů. „Křižníkům země“ je jedno, jestli jedou po špičkové dálnici anebo chvíli na to po rozbité kamenité cestě či poušti. Již šedesát let nedělají vozy Land Cruiser kompromisy, neznají zábrany, neleknou se žádné překážky,“ dodává.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 115 244 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Avensis 1.995
Rok výroby: 2005
Stav: 172 019 km
Cena: 80 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků