Toyota Land Cruiser: Všude jako doma

Bez nadsázky lze tvrdit, že 60 let modelu Land Cruiser je i historií Toyoty. Stal se šlágrem a přivedl značku na všechny kontinenty.

Často si lidé pokládají otázku, co stojí za tak velikou oblibou japonských vozů Land Cruiser? Odpověď je prý jednoduchá a zná jí údajně každý, kdo v nějakém Land Cruiseru seděl. Mezi tyto řidiče patří i zkušený soutěžní jezdec, navigátor při Rallye Dakar a novinář Miloslav Janáček.

Snadné ovládání

„Sedět by asi bylo málo. Spíš je potřeba s Land Cruiserem alespoň chvíli jezdit. Každému ovšem vyhovuje jiný typ. To co ale všechny spojuje, je snadné ovládání, extrémní spolehlivost a nenáročnost na údržbu. A jedno, jestli máte na mysli pracovní verzi s označením LC78 nebo o luxusní LC200, tedy poslední koráb s motorem V8,“ vyjmenovává Janáček.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Typické je, že u klientů po léta vítězů různorodost celé typové řady Land Cruiserů. „ Ať se jedná o firemní flotilu do povrchových dolů či manažerský vůz pro ředitele firmy, Toyota má vždy odpověď. U pracovních strojů řady J7 vítězí to, že i nezkušený řidič najde hned vše na svém místě,“ pokračuje.

„Ergonomie přístrojovky je příkladná. Samozřejmě ne každému se musí líbit, ale svou funkčností a přehledností vyniká nad ostatní. A přesně tak je to i u velkých station wagonů řady J8, J10 či současné J20. Všechno je tam, kde to má být a již po pár prvních kilometrech se v autě každý cítí jako doma. Proto se s Land Cruisery dá setkat v každém koutě světa, ať už se jedná o modely vonící novotou nebo čtyřicet a víc let staré zrezivělé veterány, ale vždy jezdící a věrně sloužící svému majiteli.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Motory vydrží miliony kilometrů

O Land Cruiserech je známé, že nikdy neoplývaly bůhvíjakými výkony motorů a dá se říci, že v těchto parametrech vždy zaostávaly za konkurencí. Ale i to má svůj důvod. „Díky nižším výkonům a nenáročnosti agregátů spálí toyota benzín či naftu prakticky jakékoliv kvality a její motory vydrží statisíce a někdy i miliony kilometrů,“ poukazuje znalec a milovník offroadových vozů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Navíc s výkonem motoru je podle Jánáčka spojeno i to, že tolik neodchází ani další komponenty na často velmi namáhaných podvozcích. „Při koupi je nižší výkon možná lehký handicap, ale v praxi vůz určitě nepůsobí líně a vydrží trojnásobek toho co konkurence. O všech těchto výhodách vypovídá i to, že většina majitelů, kteří sednou do Land Cruiseru, pak plynule přechází do nových modelů a neopouští značku, jak se to děje u většiny konkurence.“

Stále stejná vůně

Míla Janáček za posledních patnáct let přeskakoval z jednoho terénního auta do druhého a vlastnil několik modelů různých typových řad Land Cruiserů. Od malých lehkých KZJ73 až po HDJ100. „Vždycky když si sednu za volat, zavřu oči a nadechnu se, ucítím stejnou vůni. Když je pak otevřu, mohu vyrazit. Ať je to jen za roh pro nákupy, nebo na expedici do Afriky, při níž za měsíc ukrojím třeba deset tisíc kilometrů. „Křižníkům země“ je jedno, jestli jedou po špičkové dálnici anebo chvíli na to po rozbité kamenité cestě či poušti. Již šedesát let nedělají vozy Land Cruiser kompromisy, neznají zábrany, neleknou se žádné překážky,“ dodává.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 116 855 km
Cena: 290 000 Kč
Toyota Corolla 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 141 091 km
Cena: 65 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků