Toyota Land Cruiser a Nissan X-Trail: setkání v terénu (test)

Toyota Land Cruiser a Nissan X-Trail: setkání v terénu (test)

Kapitoly článku:


Vzhůru do terénu

V terénním Land Cruiseru 100 můžeme vyzkoušet, jak funguje polohování podvozku. Nejnižší je jen pro nastupování, vyšší je normál. V terénu můžeme světlou výšku zvětšit, kdy se podvozek zvedne o 4 - 5 cm. Jestliže jedeme v režimu L, tedy s užitím redukce, můžeme jít ještě o další 4 cm výš. Pokud ale se však rychlost zvýší, podvozek se sám upraví do normálu. Hranice je 40 km/h. V kokpitu tohoto vozu schází spínač uzávěrky zadního diferenciálu, ale v běžných terénních podmínkách to zase tolik nevadí.

Ovšem kdybyste si chtěli vyjet do pralesa, pak už by se hodil. A přitom se budete ve stovce pořád cítit jako v luxusním autě. Land Cruiser je co do terénních schopností uprostřed tří konkurentů, ale základ mu neschází. To je vidět i na pákách ovládání převodů. K páce pro řazení pětistupňové převodovky patří ještě další pro přiřazení redukce a závěrky mezinápravového diferenciálu. Pohon všech kol je stálý a při jakékoliv rychlosti můžeme uzavřít mezinápravový diferenciál. Další poloha je neutrál a pak ta s označením LL.

To je mezinápravový diferenciál také uzavřený a současně funguje redukce. Tento režim je už potřeba řadit v rychlosti nižší než 8 km/h a samozřejmě se spojkou. Zpátky se řadí už bez omezení. Pro nejtěžší případy uváznutí je tu ještě závěrka zadního diferenciálu – ta se řadí v klidu a současně vypíná ABS. Použít všechny terénní zbraně je nutné jen opravu výjimečně – Toyota Land Cruiser se dostane většinou i z velmi zapeklitých situací bez závěrky. Jen je nutné držet se hlavní zásady jízdy v terénu – stále pod plynem, stále vpřed.

Nejnebezpečnější je uváznutí za břicho, protože Land Cruiser má dlouhý rozvor a příliš ostré zlomy mu tedy nesvědčí. Podobné pomůcky jako větší, výkonnější, ale také starší Land Cruiser 100, tedy regulaci podvozku, Land Cruiser nemá. To ale nijak jeho schopnost projet u nás běžný terén neomezuje, nikde jsme se nesetkali s tím, že by nám scházela. Nissan X-Trail se nemůže v terénu toyotám rovnat, ale kluzko, nezpevněný povrch, vlhkou trávu, sníh a led zvládá snadno díky systému All Mode. Podle naší zkušenost je za normálních podmínek okamžik připojení zadní nápravy nepostřehnutelný. Vše má ale své limity, kde toyoty ještě snadno projedou, může nissan skončit. Je to něco za něco.  Vlastnosti osobního auta se překonat nedají.

Každý má své

A co jízdní výkony? V Land Cruiseru se rozjede třílitrový turbodiesel s mezichladičem a výkonem 120 kW/160 k  z 0 na 100 km/h za 14 s až na 159. Spotřeba byla příznivější než jsme čekali. Ve městě jsme s pomocí palubního počítače naměřili 9 l a je to o dva a půl litru méně než udávají technické tabulky, mimo město to bylo kupodivu téměř stejné. Ani v terénu nestoupla spotřeba nad 13 l. Stovka si pro svůj téměř pětilitrový osmiválec s výkonem 175 kW a točivým momentem 434 N.m klidně řekne ve městě o víc než 22 litrů benzinu na 100 km a mimo město to není o moc lepší.

 
Konzervativní vzhled, žádná extravagance, ale mezi
SUV už téměř klasika – to je Nissan X-Trail

V průměru jsme jezdili za 18 l a orientačně měřili akceleraci a největší rychlost. Vyšly nám hodnoty 11,6 s a 176 km/h. X-Trail má na výběr tři motory, v testovaném voze byl ten nejvýkonnější. Dvaapůllitrový čtyřválec hlásí výkon 121 kW, tedy 165 k a točivý moment 230 N.m. A ještě se podívejme dozadu. Kufr má úplně rovnou podlahu, opěradla zadních sedadel se dají naklápět v různých polohách. Materiál dna je praktický a snadno se udržuje. Spotřeba přesáhla za všech okolností deset litrů. Má na ní vliv i samočinná převodovka jen se čtyřmi stupni. Pětistupňová přímo řazená je po této stránce výhodnější.

Nic není zadarmo

Zajímavý trojboj, nemyslíte? Však jsou to všechno auta z vyšších cenových sfér, jak hned uvidíme. Na Toyotě Land Cruiser 100 je vidět, že se narodila nejdřív a leccos je už překonané. Výbava velmi bohatá, technika podvozku vynalézavá, ale jinak až příliš velké a těžké auto s mohutným motorem a tomu odpovídající spotřebou. V terénu ovšem všechny porazí. Není divu, že Toyota postupně hodlá přejít k praktičtějším vozidlům a omezit výrobní řadu právě na Land Cruiser bez číselného označení.


X-Trail: materiál tvořící povrch kufru se snadno udržuje --- Nakládání
 předmětů v X-Trailu usnadňuje zcela rovná podlaha --- V kufru LC 100 může
být ještě třetí řada sedadel

Výrazně civilnější auto, jaksi víc pro život. Land Cruiser je v terénu rovněž výborný, ač má jen nezávislé zavěšení kol. Na silnici je lepší. A Nissan X-Trail? Na silnici nejlepší, v terénu nejslabší. Také nejmenší ze všech tří a také výrazně nejlevnější. Jiná kategorie než dva předchozí vozy. A jak to vypadá s cenami? Jsou velmi rozdílné a u některých aut velmi vysoké. Příplatkové výbavy vlastně neexistují – téměř vše je v základu. Připočítat můžeme jen metalízu – u toyot za 18 tisíc a u nissanu za 12.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud