Kapitoly článku:
Zlatá střední cesta
Land Cruiser bez číselného označení je novější než stovka. Už není tak ortodoxně terénní, má i jednodušší vybavení. Na rozdíl od větší stovky nemá už tuhou zadní nápravu, ale čtyřprvkovou. Při rychlejší jízdě se sice v zatáčkách naklání a z výšky řidiče to vypadá někdy až příliš, ale naprosto neškodně. Trvalý pohon 4x4 udržuje jízdní vlastnosti v neutrálním pásmu, prakticky tedy neexistuje přetáčivost nebo nedotáčivost.
Přední sedadla si se starší a dražší sestrou nezadají --- Délkou jsou obě
toyoty téměř shodné, neliší se proto moc ani prostorem uvnitř
Rádio má podstatně modernější vzhled --- Kompas je součástí
výbavy --- V testovaném voze byla pětistupňová přímo řazená převodovka
Zde je možné zamknout zadní diferenciál
Vůz je velmi dobře vybavený. Elektrická sedadla, elektronicky řízená dvouzónová klimatizace, palubní počítač a dokonce i jednoduchý kompas, tlakoměr a výškoměr. Ten je nutné nakalibrovat podle známé nadmořské výšky. Dostatek prostoru je i vzadu, druhá řada má rovněž sklopná opěradla v několika polohách.
Civilní bratr
Jmenuje se Nissan X-Trail a už na pohled je subtilnější a jaksi křehčí. Stal se typickým představitelem kategorie SUV – tedy pro volný čas. Přesný překlad anglického SUV je sice jiný, ale čeština si zvykla používat právě tento výraz. Testovali jsme provedení Elegance, takže to nejlepší. Kožené čalounění je za příplatek, do paketu navíc patří i vyhřívaná přední sedadla, CD měnič na šest disků a sklopná vnější zrcátka.
Kokpit X-Trailu se od toyot výrazně liší --- Sedadla už
tu nejsou tak mohutná --- Interiér už připomíná víc osobní
automobil
X-Trail je z těch aut, která se cítí dobře na silnici i v lehkém terénu. Podvozek je podobný osobnímu autu, interiér rovněž. Jen vyšší posaz připomíná, že nejde o osobní sedan či hatchback. Proto se v zatáčkách malinko víc naklání, těžiště má přeci jen o něco výš. Ovšem ve srovnání s toyotami má k běžnému silničnímu vozu nejblíž. Nejzajímavější je systém All Mode, který řídí pohon všech kol.
Vůz si zachoval některé praktické prvky užívané v osobních autech --- Takové
klimatizované skříňky jsou v X-Trailu dvě --- Centrálně umístěné budíky mají budoucnost
Technické materiály Nissanu říkají, že elektronika jaksi „předvídá“ prokluz a zapne 4x4 s předstihem. Snad na tom opravdu něco je. Hodně funkcí je v něm automatizovaných, ale přeci jen je třeba něco ovlivnit. Nejsou tu žádné páky přídavné převodovky, přesto ale můžeme zvolit pohon všech kol, dokonce v dvojím režimu. Stačí k tomu stisknout takovéto tlačítko, dokonce kdykoliv za jízdy.
O dobré výbavě svědčí i přehrávač CD s integrovaným zásobníkem
disků --- systém All Mode se ovládá jednoduše třemi tlačítky
Jestliže tedy přepneme na program Auto, připíná se pohon zadní nápravy jen v okamžiku, kdy přední kola prokluzují. Ten okamžik ani nepoznáte. Režim Lock pak zamyká trvale mezinápravovou spojku a rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 53:47.