Toyota Land Cruiser a Nissan X-Trail: setkání v terénu (test)

Podařilo se nám shromáždit tři představitele vozů, které nepatří jen na silnici. Jeden je vyloženě terénní, druhý napůl, třetí patří do kategorie SUV. Vyšlo z toho zajímavé porovnání široké škály automobilů tohoto charakteru.
Seznam kapitol
  1. Toyota Land Cruiser 100, vlastnosti, interiér
  2. Toyota Land Cruiser, Nissan X-Trail
  3. Vzhůru do terénu, motory a jízdní výkony

Už dávno neplatí, že taková auta se používají jen v terénu; velmi často se s nimi můžeme setkat i ve městě. Takže jaké vozy to jsou? Vybrali jsme tři různých kategorie – od skutečně těžkého terénního kalibru po moderní a lehký pro volný čas. Takže Toyota Land Cruiser 100, Toyota Land Cruiser a Nissan X-Trail. Opravdu od nejtěžší váhy po nejlehčí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Land Cruiser 100, Land Cruiser a Nissan X-Trail

Tvrdé pohlazení

Začněme Toyotou Land Cruiserem 100. V naší trojici je to jediný pravověrný tvrdý off-road se vším všudy – tedy s tuhou zadní nápravou. Dvě a půl tuny těžký vůz, který téměř dosahuje hranice celkové hmotnosti tří a půl tuny. Toyota má dlouhou tradici terénních vozů a Land Cruiser 100 stojí na vrcholu vývoje. Vede si dobře na silnici i ve terénu. Však také disponuje celou řadou zařízení, která pomáhají komfortu i průchodnosti terénem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední sedadla LC 100 by se uplatnila i v drahém osobním autě
--- Vzadu je spousta místa --- Efekt budíků vynikne hlavně v noci

V kombinaci se zážehovým osmiválcem neexistuje jiná převodovka než pětistupňový automat. K volicí páce patří i kratší pro ovládání systému stálého pohonu všech kol. Schéma pohybu je jednodušší než u Land Cruiseru, jak uvidíme za chvilku. Řadí se jen redukce, uzávěrka mezinápravového diferenciálu má tlačítkový spínač na palubní desce. Ten můžeme použít i za jízdy,  redukci ne. Pak je tady ještě možnost ovlivnit tvrdost pérování a také světlou výšku vozu ve čtyřech polohách.

Na dálnici a silnici se zatáčkami, kde jsme chtěli dosáhnout vysoké rychlosti, jsme používali nejtvrdší variantu pérování. Vůz výrazně omezil naklánění a dovolil projíždět zatáčky vyšší rychlostí. Permanentní pohon všech kol tomu jen pomohl. LC 100 se chová neutrálně, v některých okamžicích má blíže k přetáčivosti. Na špatné silnici přišel ke cti měkčí program pérování. Změna následuje po otočení spínače okamžitě a velmi citelně, pozná ji ihned i méně zkušený řidič nebo cestující.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Někde je znát dřívější rok narození --- spínač uzávěrky mezinápravového
diferenciálu --- kolem páky voliče jsou soustředěné i ovládací prvky podvozku

Podobně je tomu s regulací světlé výšky. Nejnižší varianta slouží jen k nastoupení a vystoupení, po rozjetí se automaticky zvyšuje. Pak následují ještě další tři polohy, ta nejvyšší pro terén. Všechny jsou závislé na rychlosti, takže jakmile vždycky překročí mez, okamžitě se podvozek spustí o stupeň níž. To proto, aby byla zachovaná patřičná míra bezpečnosti ve vyšších rychlostech a vůz neměl příliš vysoké těžiště. Pohodlnému cestování bylo věnováno také hodně pozornosti.

Klepněte pro větší obrázek Téměř pětilitr zatahuje, ale také žízní

Vůz k tomu má všechny předpoklady, výbava je bohatá. Ostatně u vozu za dva a čtvrt milionu se není co divit. Zmiňme spíše co tu schází z toho, co bychom předpokládali: klimatizace je sice elektronická, ale jen jednozónová. Palubní počítač se řídí jen tlačítkem na palubní desce, nikoliv na volantu. Trochu zvláštní je spínač, kterým se deaktivují hlavové airbagy. Kufr se otvírá dvoudílně, což je přeci jen praktičtější než křídlové dveře (u japonských vozů se totiž otvírají opačně, takže když parkujete u chodníku, musíte je obíhat).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Toyota Land Cruiser 100, vlastnosti, interiér
  2. Toyota Land Cruiser, Nissan X-Trail
  3. Vzhůru do terénu, motory a jízdní výkony
Toyota Corolla 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 141 091 km
Cena: 70 000 Kč
Toyota Corolla Verso 2.231
Rok výroby: 2006
Stav: 101 413 km
Cena: 83 000 Kč
Toyota  2.231
Rok výroby: 2009
Stav: 143 151 km
Cena: 160 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 63 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků