Toyota Land Cruiser a Nissan X-Trail: setkání v terénu (test)

Podařilo se nám shromáždit tři představitele vozů, které nepatří jen na silnici. Jeden je vyloženě terénní, druhý napůl, třetí patří do kategorie SUV. Vyšlo z toho zajímavé porovnání široké škály automobilů tohoto charakteru.
Seznam kapitol
  1. Toyota Land Cruiser 100, vlastnosti, interiér
  2. Toyota Land Cruiser, Nissan X-Trail
  3. Vzhůru do terénu, motory a jízdní výkony

Už dávno neplatí, že taková auta se používají jen v terénu; velmi často se s nimi můžeme setkat i ve městě. Takže jaké vozy to jsou? Vybrali jsme tři různých kategorie – od skutečně těžkého terénního kalibru po moderní a lehký pro volný čas. Takže Toyota Land Cruiser 100, Toyota Land Cruiser a Nissan X-Trail. Opravdu od nejtěžší váhy po nejlehčí.


Land Cruiser 100, Land Cruiser a Nissan X-Trail

Tvrdé pohlazení

Začněme Toyotou Land Cruiserem 100. V naší trojici je to jediný pravověrný tvrdý off-road se vším všudy – tedy s tuhou zadní nápravou. Dvě a půl tuny těžký vůz, který téměř dosahuje hranice celkové hmotnosti tří a půl tuny. Toyota má dlouhou tradici terénních vozů a Land Cruiser 100 stojí na vrcholu vývoje. Vede si dobře na silnici i ve terénu. Však také disponuje celou řadou zařízení, která pomáhají komfortu i průchodnosti terénem.

 
Přední sedadla LC 100 by se uplatnila i v drahém osobním autě
--- Vzadu je spousta místa --- Efekt budíků vynikne hlavně v noci

V kombinaci se zážehovým osmiválcem neexistuje jiná převodovka než pětistupňový automat. K volicí páce patří i kratší pro ovládání systému stálého pohonu všech kol. Schéma pohybu je jednodušší než u Land Cruiseru, jak uvidíme za chvilku. Řadí se jen redukce, uzávěrka mezinápravového diferenciálu má tlačítkový spínač na palubní desce. Ten můžeme použít i za jízdy,  redukci ne. Pak je tady ještě možnost ovlivnit tvrdost pérování a také světlou výšku vozu ve čtyřech polohách.

Na dálnici a silnici se zatáčkami, kde jsme chtěli dosáhnout vysoké rychlosti, jsme používali nejtvrdší variantu pérování. Vůz výrazně omezil naklánění a dovolil projíždět zatáčky vyšší rychlostí. Permanentní pohon všech kol tomu jen pomohl. LC 100 se chová neutrálně, v některých okamžicích má blíže k přetáčivosti. Na špatné silnici přišel ke cti měkčí program pérování. Změna následuje po otočení spínače okamžitě a velmi citelně, pozná ji ihned i méně zkušený řidič nebo cestující.

   
Někde je znát dřívější rok narození --- spínač uzávěrky mezinápravového
diferenciálu --- kolem páky voliče jsou soustředěné i ovládací prvky podvozku

Podobně je tomu s regulací světlé výšky. Nejnižší varianta slouží jen k nastoupení a vystoupení, po rozjetí se automaticky zvyšuje. Pak následují ještě další tři polohy, ta nejvyšší pro terén. Všechny jsou závislé na rychlosti, takže jakmile vždycky překročí mez, okamžitě se podvozek spustí o stupeň níž. To proto, aby byla zachovaná patřičná míra bezpečnosti ve vyšších rychlostech a vůz neměl příliš vysoké těžiště. Pohodlnému cestování bylo věnováno také hodně pozornosti.

 Téměř pětilitr zatahuje, ale také žízní

Vůz k tomu má všechny předpoklady, výbava je bohatá. Ostatně u vozu za dva a čtvrt milionu se není co divit. Zmiňme spíše co tu schází z toho, co bychom předpokládali: klimatizace je sice elektronická, ale jen jednozónová. Palubní počítač se řídí jen tlačítkem na palubní desce, nikoliv na volantu. Trochu zvláštní je spínač, kterým se deaktivují hlavové airbagy. Kufr se otvírá dvoudílně, což je přeci jen praktičtější než křídlové dveře (u japonských vozů se totiž otvírají opačně, takže když parkujete u chodníku, musíte je obíhat).

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Toyota RAV4 2.2
Rok výroby: 2007
Stav: 176 541 km
Cena: 170 000 Kč
Toyota Yaris 1.3
Rok výroby: 2008
Stav: 82 433 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Yaris 1
Rok výroby: 2003
Stav: 95 632 km
Cena: 50 000 Kč