Kapitoly článku:
Jak to jezdí?
Jistě, z parametrů motoru asi nikdo úplně na větvi nebude. Je ale dobré uvědomit si, že tady se nejedná o konkurenci třídy G 6x6 postavené vyloženě na míru lidem, kterým Hummer už přišel málo „hustý“. Land Cruiser 79 6x6 je především auto určené na práci. Jeho hlavní výhodou je totiž užitečná hmotnost.
Vůz samotný váží 2420 kg, naložit na něj ale můžete dalších 3330 kg. A pokud by to stále bylo málo, lze ještě navíc připojit přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Všem je asi nad slunce jasné, že tady vám klasický řidičák typu B opravdu stačit nebude.
Interiér je jednoduchý, ale funkční a hlavně poměrně prostorný a pohodlný. Naše auto mělo dokonce i středovou obrazovku a couvací kameru. Ta je velice užitečná
Protože jde v základu o klasický Land Cruiser 79, interiér nepřekvapí. Tohle auto není nejmodernější výkřik techniky, ale uvnitř je sympaticky funkční a pořád vypadá dobře. Minimálně ve srovnání s Defenderem, oproti kterému jde o vyloženě pohodlný automobil. K dispozici máte obrovskou páku pětistupňové manuální převodovky a menší páku na řazení redukce a předního pohonu. Automat se mimochodem pro tento tank rovněž chystá.
Jak se dalo dopředu čekat, nejhorší je se šestikolovou Toyotou manévrovat někde, kde není dost místa. Přece jen rejd není zrovna z kategorie městských automobilů a mezi krajními polohami volantu je dost otáček. Ale zvyknete si. Hodně zajímavý je pak zvuk obrovského naftového šestiválce. Něco takového v dnešní emisemi svázané době zažijete jen zcela výjimečně.
V terénu není moc co řešit, tohle je čistokrevný tank. Nepřekonatelné překážky se hledají dost těžko. Problémem je pouze fakt, že se na pětníku fakt neotočíte
Menší projížďka terénem byla pro tohle auto jenom taková každodenní rozcvička, což dokazovala i skutečnost, že nebylo potřeba uzamykat diferenciály. Stačila redukce a pohon všech čtyř, tedy pardon, šesti kol. Tam, kde se začaly objevovat drobné problémy, postačilo více plynu. Skutečně velmi rád bych si tento automobil vyzkoušel někde, kde by předvedl všech sto procent svých schopností. Podlé mého názoru to musí být velké dílo.
Že bude šestikolová Toyota v terénu suverénní, to se dalo čekat. Překvapení se ale objevilo na silnici. Šestiválec je vlastně velmi kultivovaný a auto samotné se v zatáčkách naklání jen málo. V kombinaci s rozumným prostorem uvnitř to nemusí být vůbec nepříjemné cestování ani na delší trasy. Zvyk ovšem bude vyžadovat parkování. Malý rejd, přes šest metrů na délku a nepříliš dobrý výhled vzad... Alespoň že tu je ta couvací kamera.
Standardní provedení přebrodí maximálně vodu hlubokou 75 cm. Nabídka dalších příplatků zahrnuje kromě jiného také třeba pancéřování nebo ocelové nárazníky
A spotřeba? Na tu bohužel odpověď neznáme. Lidé od společnosti Dajbych ji zatím ještě neměřili a v tabulkách se neuvádí. Na toto téma můžeme přidat jen skutečnost, že provedení Single Cab nabídne nádrž o objemu 180 litrů (respektive 2 nádrže s objemem 90 l), zatímco testovaný Double Cab má pouze 90 litrů.
Bude se tu někdy prodávat?
Tohle je trochu ošemetná otázka. Auto postavené v Dubaji není pro Evropu homologováno. Podobně jako u Defenderu s automatickou převodovkou je hlavním záměrem nabídnout tento stroj různým složkám, zejména pak armádě. Homologace pro běžný provoz společnost Dajbych řeší, ale zatím ještě celý proces nedospěl do zdárného konce.
Jasné je i to, že nepůjde o off-road s lidovou cenou. Auto zatím u nás není v prodeji, odhady ale hovoří přibližně o částce 2,4 milionu korun bez daně. Připlatit si pak můžete ještě navíc třeba za ocelové nárazníky, pancéřování, naviják nebo navigaci.
Toyota Land Cruiser 79 6x6 4.2L Turbo Double Cab |
Maximální výkon (kW / k) |
147 / 200 |
Maximální točivý moment (Nm) |
320 |
Hmotnost (kg) |
2420 |
Celková hmotnost (kg) |
5750 |
Největší přípustná hmotnost přívěsu (kg) |
3500 |
Převodovka |
5stupňová manuální |
Rozvor (mm) |
3640 |
Délka x šířka x výška (mm) |
6080 x 1770 x 2025 |
Nájezdový úhel vpředu |
40° |
Nájezdový úhel vzadu |
35° |
Brodivost (mm) |
750 |
Objem nádrže |
90 |