Toyota Land Cruiser - všestranný šedesátník

Tohle auto je bestseller. Ve 170 zemích světa jezdí již 60 let. Každému desetiletí odpovídá zhruba více než milion prodaných vozů.

Z velmi rustikálního japonského terénního vozu, jehož první generace představená v roce 1951 nezapře inspiraci americkým Jeepem, se v průběhu dalších desetiletí vyvinul všestranný talent, který zvládne náročný terén a zároveň posádku rozmazluje luxusem. Legendární pověst si Land Cruiser získal především svou dlouhou životností, spolehlivostí a výjimečnými terénními schopnostmi.

První Land Cruiser vděčí podobně jako jeho americký vzor za svůj vznik zakázce americké armády. Toyota postavila pro výběrové řízení prototyp lehkého terénního vozidla s označením Toyota Jeep BJ.

Vozidlo s žebřinovým rámem bylo poháněno zážehovým řadovým šestiválcem 3,4 litru, tuhé nápravy byly odpruženy listovými pružinami a průchodnost terénem usnadňoval připojitelný pohon všech kol.

Do světa pod názvem Land Cruiser

Od roku 1954 začíná terénní Toyota mezinárodní kariéru pod novým názvem Land Cruiser, který převzala i o rok později představená modelová řada Land Cruiser 20/30. První vozy na export směřovaly do Pákistánu a Saudské Arábie.

Pro náročné americké zákazníky zaměřené na využívání volného času vznikl v roce 1967 pětidveřový Land Cruiser 50 Station Wagon s uzavřenou prostornou karoserií a komfortní výbavou. Pokračovatelem této linie jsou současné vozy Land Cruiser 200, které si z hlediska komfortu nezadají s luxusními sedany prémiových značek.

Za 60 let 6 milionů vozů

Prvních 100 000 vozů Land Cruiser vznikalo v dlouhém období od roku 1951 do roku 1969, ale výroba dalších 100 000 vozů si vyžádala pouhé tři roky. Výrobní počty v následujících letech explodovaly.

V roce 1980 padl první milion a hranice dvou milionů vyrobených vozů byla překonána v roce 1990. Během dalších dvou desetiletí vznikly dokonce čtyři miliony vozů Land Cruiser.

V současné době se v Evropě prodává třídveřový a pětidveřový Land Cruiser (řada 150) poháněný čtyřválcovým turbodieselem 3.0 D-4D nebo zážehovým motorem 4.0 V6 VVT-i. Pro nejnáročnější je k dispozici pětidveřový Land Cruiser V8 (řada 200) s motory 4.5 V8 D-4D a 4.7 V8 VVT-i.

V některých zemích je stále v nabídce dnes již rustikální Land Cruiser 70 vyráběný od roku 1984.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek      

 

Toyota  2.231
Rok výroby: 2009
Stav: 143 151 km
Cena: 150 000 Kč
Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2006
Stav: 195 954 km
Cena: 85 000 Kč
Toyota Land Cruiser 2.982
Rok výroby: 2007
Stav: 208 503 km
Cena: 295 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků