Toyota Land Cruiser - všestranný šedesátník

Tohle auto je bestseller. Ve 170 zemích světa jezdí již 60 let. Každému desetiletí odpovídá zhruba více než milion prodaných vozů.

Z velmi rustikálního japonského terénního vozu, jehož první generace představená v roce 1951 nezapře inspiraci americkým Jeepem, se v průběhu dalších desetiletí vyvinul všestranný talent, který zvládne náročný terén a zároveň posádku rozmazluje luxusem. Legendární pověst si Land Cruiser získal především svou dlouhou životností, spolehlivostí a výjimečnými terénními schopnostmi.

První Land Cruiser vděčí podobně jako jeho americký vzor za svůj vznik zakázce americké armády. Toyota postavila pro výběrové řízení prototyp lehkého terénního vozidla s označením Toyota Jeep BJ.

Vozidlo s žebřinovým rámem bylo poháněno zážehovým řadovým šestiválcem 3,4 litru, tuhé nápravy byly odpruženy listovými pružinami a průchodnost terénem usnadňoval připojitelný pohon všech kol.

Do světa pod názvem Land Cruiser

Od roku 1954 začíná terénní Toyota mezinárodní kariéru pod novým názvem Land Cruiser, který převzala i o rok později představená modelová řada Land Cruiser 20/30. První vozy na export směřovaly do Pákistánu a Saudské Arábie.

Pro náročné americké zákazníky zaměřené na využívání volného času vznikl v roce 1967 pětidveřový Land Cruiser 50 Station Wagon s uzavřenou prostornou karoserií a komfortní výbavou. Pokračovatelem této linie jsou současné vozy Land Cruiser 200, které si z hlediska komfortu nezadají s luxusními sedany prémiových značek.

Za 60 let 6 milionů vozů

Prvních 100 000 vozů Land Cruiser vznikalo v dlouhém období od roku 1951 do roku 1969, ale výroba dalších 100 000 vozů si vyžádala pouhé tři roky. Výrobní počty v následujících letech explodovaly.

V roce 1980 padl první milion a hranice dvou milionů vyrobených vozů byla překonána v roce 1990. Během dalších dvou desetiletí vznikly dokonce čtyři miliony vozů Land Cruiser.

V současné době se v Evropě prodává třídveřový a pětidveřový Land Cruiser (řada 150) poháněný čtyřválcovým turbodieselem 3.0 D-4D nebo zážehovým motorem 4.0 V6 VVT-i. Pro nejnáročnější je k dispozici pětidveřový Land Cruiser V8 (řada 200) s motory 4.5 V8 D-4D a 4.7 V8 VVT-i.

V některých zemích je stále v nabídce dnes již rustikální Land Cruiser 70 vyráběný od roku 1984.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek      

 

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 115 244 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Avensis 1.995
Rok výroby: 2005
Stav: 172 019 km
Cena: 80 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 63 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků